Growth hacking eli kasvumarkkinointi on markkinoinnin siilojen murtamista ja lyhimmän reitin löytämistä asiakkaan ja yrityksen välille. PK-yrityksissä tälle on erityisen otollinen maaperä, koska niillä on matala organisaatio ja sen myötä vähemmän esteitä uusien markkinoinnin keinojen kokeilemiseen.
Growth hacking on kokonaisvaltainen tapa lähestyä yrityksen kasvua ja markkinointia. Siiloutunut tekeminen yrityksen markkinoinnissa voi pahimmillaan luoda esteitä yrityksen kasvulle.
Tunnistat varmaan seuraavan tilanteen: Verkkosaitin käyttöliittymän kehittäminen on markkinointipäällikön ja verkkosaittifirman vastuulla, sisällöntuotannosta vastaa kollegasi mutta mainoksia tuottaa ulkopuolinen taho, mainostamista hoitaa toinen kollegasi mutta verkkosaittianalytiikkaa ja yhteydenottolomakkeineen koodarifirma ja siellä jatkuvasti vaihtuvat koodarit.
Ei mikään ihme, että markkinoinnin kehittäminen voi jumiutua tähän viidakkoon! Tutkitaan yhdessä mitä growth hacking voi parhaimmillaan tarjota yrityksen kasvumarkkinointiin.
Mitä growth hacker tekee?
Growth hacker, eli yrityksessä toimiva growth hackingin projektinomistaja, vastaa yksinkertaistetusti siitä, että yrityksen markkinointi toimii ja asiakkaita virtaa sisään. Hän ei katso yksittäisiä siiloja ja osaoptimoi niiden toimintaa vaan pyrkii löytämään tehokkaimpia keinoja asiakashankintaan ja lisämyyntiin.
Tämä edellyttää oivalluskykyä ja riittäviä natsoja hyppiä siilojen välillä – ja niiden ohi. Usein paras reitti tehdä tulosta on lyhyin reitti ja growth hackerin on saatava testata ideoita notkeasti ilman aikaisemmin lukkoon lyötyjä prosesseja.
Lupa testata ja käyttää markkinointibudjettia oman harkinnan mukaan helpottaa growth hackerin työtä ja tekee kokeiluista nopeita. Nopeat testit tuovat mukanaan nopean oppimisen ja nopea oppimistahti puolestaan kilpailijoita nopeamman innovointitahdin.
Aloitteleva growth hacker keskity näihin
Mitä nopeammin kasvumarkkinoija saa tuloksia, sitä onnistuneempana häntä pidetään – ja sitä enemmän hän saa valtuuksia tehdä uusia kokeiluja. Aloittelevan growth hackerin kannattaakin keskittyä alkuvaiheessa johonkin seuraavista alueista:
Suosittelujen lisääminen
Liidimäärän kasvattaminen
Lisämyynnin kehittäminen
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Suositteluja kasvumarkkinoija saa keksimällä keinoja, joilla nykyiset asiakkaat saadaan suosittelemaan yritystä kollegoilleen ja ystävilleen. Tästä hieno esimerkki on aikoinaan lanseerattu Dropbox, joka antoi lisää säilytystilaa jokaisesta uudesta asiakkaasta. Lanseerauksen aikaan moni innostuikin lähettämään kutsumeilejä ystävilleen ja houkuttelemaan heidät palvelun käyttäjiksi.
Liidimäärien kasvattaminen kannattaa aloittaa tällä hetkellä liidejä tuovista väylistä. Voit esimerkiksi tutkia analytiikkaa ja jäljittää sen avulla kohtia, joissa verkkosivustolle tulijat tipahtavat pois ennen yhteydenottoa. Kannattaa myös huomioida, että kaikki liidit eivät suinkaan ole verkkosivuston kautta tulevia yhteydenottoja, vaan usein enemmistö liideistä tulee puhelujen kautta.
Tutki siis, onko verkkosivustolla kerrottu riittävän selkeästi kehen potentiaalisen asiakkaan kannattaa ottaa yhteyttä kulloisenkin tarpeen tiimoilta. Asiakkaat eivät halua soittaa yrityksen vaihteeseen ja selvittää kuka kenties osaisi antaa tarjouksen, vaan he haluavat tavoittaa juuri oikean henkilön, keneltä kysyä lisää. Tuo siis selvästi esiin eri yhteyshenkilöiden tuotealueet ja millaisissa caseissa he ovat auttaneet asiakkaita. Tässä referenssit ovatkin mainio sisältö, jolla konkretisoida tarjoamianne tuotteita ja palveluita. Voit myös lukea artikkelimme liidmarkkinoinnista.
Lisämyynnin kehittäminen
Lisämyynnin kehittäminen voi olla monelle yritykselle nopein tie kasvuun. Saatat yllättyä siitä, kuinka vähän asiakkaasi tietävät yrityksesi tarjoamista muista tuotteista/palveluista tällä hetkellä ostamiensa lisäksi. Täydentävät palvelut nykyiselle ostajalle on yksi reitti lisämyyntiin, mutta kannattaa huomioida myös asiakasorganisaation sisällä muut ostajat.
Varsinkin isoissa organisaatioissa on useita eri yksiköitä erillisine budjetteineen ja sieltä voi löytyä suuriakin kasvunpaikkoja.
Growth hacking markkinointia uudistamassa
Testaaminen ja uuden kokeileminen on growth hackingin ytimessä. Jokainen yritys on uniikki yhdistelmä tuotettuja palveluita, asiakkaita sekä tietenkin omaa henkilöstöä. Aidoimmillaan growth hacker on onnistunut työssään, kun hän on luonut yrityksen näköisen tavan tehdä markkinointia, joka ei välttämättä toimisi naapurifirmassa. On luotu uniikki markkinoinnin malli, jota kilpailijat eivät voi kopioida.
Haluatko rakentaa omaa growth hacking -osaamistasi? Lähde rohkeasti kokeilemaan uusia keinoja sekä kehittämään nykyisiä malleja. Voit yllättyä positiivisesti!
Growth Hacker tarkoittaa markkinoijaa, joka pyrkii tavoittamaan suuren yleisön pienellä investoinnilla. Tätä tapaa tehdä markkinointia käsitellään nimellä Growth Hacking. Internetin käyttö on ohittanut television katselun – tämä ilmiö on myös mullistanut tavan, jolla markkinointia kannattaa tehdä. Enää järkevin tapa suuren yleisön tavoittamiseen ei ole kymmenien tuhansien eurojen satsaaminen TV-mainokseen, vaan tuloksia huomattavasti pienemmällä investoinnilla tuo […]
Internet markkinointi on yleistermi, jolla tarkoitetaan kaikkea markkinointia digitaalisissa kanavissa. Alussa tällä tarkoitettiin käytännössä ainoastaan bannerimainontaa ja vuosien varrella uusia tapoja internetissä tapahtuvaan mainontaan on tullut paljon lisää. Internet markkinointi ja erot perinteiseen markkinointiin Läpi historian markkinointia on tehty, jotta saadaan viestittyä loppuasiakkaille yrityksen viestiä. Loppuasiakas voi olla yrityksen päättäjä, tai kuluttaja ja aiemmin on käytetty […]
Yrityksen markkinointi ja internet-mainonta pitää sisällään tänä päivänä lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja, ja uusia kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jopa digitoimiston tekevän yrityksen on vaikea valita sopivat kanavat sähköiseen markkinointiin ”perinteisten” ja ”uusien” kanavien joukosta. ”Digimarkkinoinnin” asiantuntijoilla on monesti tapana mennä myyntipuheissaan melko syvälle digitaalisen markkinoinnin termistöön ja käyttää paljon lyhenteitä. Suuri osa näistä termeistä voi olla […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.