Growth hacking - löydä kasvun paikat yrityksesi markkinoinnissa 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Growth hac­king – löy­dä kas­vun pai­kat yri­tyk­se­si markkinoinnissa

Growth hac­king eli kas­vu­mark­ki­noin­ti on mark­ki­noin­nin sii­lo­jen mur­ta­mis­ta ja lyhim­män rei­tin löy­tä­mis­tä asiak­kaan ja yri­tyk­sen välil­le. PK-yri­tyk­sis­sä täl­le on eri­tyi­sen otol­li­nen maa­pe­rä, kos­ka niil­lä on mata­la orga­ni­saa­tio ja sen myö­tä vähem­män estei­tä uusien mark­ki­noin­nin kei­no­jen kokeilemiseen.

Growth hac­king on koko­nais­val­tai­nen tapa lähes­tyä yri­tyk­sen kas­vua ja mark­ki­noin­tia. Sii­lou­tu­nut teke­mi­nen yri­tyk­sen mark­ki­noin­nis­sa voi pahim­mil­laan luo­da estei­tä yri­tyk­sen kasvulle.

Tun­nis­tat var­maan seu­raa­van tilan­teen: Verk­ko­sai­tin käyt­tö­liit­ty­män kehit­tä­mi­nen on mark­ki­noin­ti­pääl­li­kön ja verk­ko­sait­ti­fir­man vas­tuul­la, sisäl­lön­tuo­tan­nos­ta vas­taa kol­le­ga­si mut­ta mai­nok­sia tuot­taa ulko­puo­li­nen taho, mai­nos­ta­mis­ta hoi­taa toi­nen kol­le­ga­si mut­ta verk­ko­sait­tia­na­ly­tiik­kaa ja yhtey­den­ot­to­lo­mak­kei­neen koo­da­ri­fir­ma ja siel­lä jat­ku­vas­ti vaih­tu­vat koodarit.

Ei mikään ihme, että mark­ki­noin­nin kehit­tä­mi­nen voi jumiu­tua tähän vii­dak­koon! Tut­ki­taan yhdes­sä mitä growth hac­king voi par­haim­mil­laan tar­jo­ta yri­tyk­sen kasvumarkkinointiin.

 Mitä growth hacker tekee?

Growth hac­ker, eli yri­tyk­ses­sä toi­mi­va growth hac­kin­gin pro­jek­ti­no­mis­ta­ja, vas­taa yksin­ker­tais­te­tus­ti sii­tä, että yri­tyk­sen mark­ki­noin­ti toi­mii ja asiak­kai­ta vir­taa sisään. Hän ei kat­so yksit­täi­siä sii­lo­ja ja osaop­ti­moi nii­den toi­min­taa vaan pyr­kii löy­tä­mään tehok­kaim­pia kei­no­ja asia­kas­han­kin­taan ja lisämyyntiin.

Tämä edel­lyt­tää oival­lus­ky­kyä ja riit­tä­viä nat­so­ja hyp­piä sii­lo­jen välil­lä – ja nii­den ohi. Usein paras reit­ti teh­dä tulos­ta on lyhyin reit­ti ja growth hac­ke­rin on saa­ta­va tes­ta­ta ideoi­ta not­keas­ti ilman aikai­sem­min luk­koon lyö­ty­jä prosesseja.

Lupa tes­ta­ta ja käyt­tää mark­ki­noin­ti­bud­jet­tia oman har­kin­nan mukaan hel­pot­taa growth hac­ke­rin työ­tä ja tekee kokei­luis­ta nopei­ta. Nopeat tes­tit tuo­vat muka­naan nopean oppi­mi­sen ja nopea oppi­mis­tah­ti puo­les­taan kil­pai­li­joi­ta nopeam­man innovointitahdin.

Aloitteleva growth hacker keskity näihin

Mitä nopeam­min kas­vu­mark­ki­noi­ja saa tulok­sia, sitä onnis­tu­neem­pa­na hän­tä pide­tään – ja sitä enem­män hän saa val­tuuk­sia teh­dä uusia kokei­lu­ja. Aloit­te­le­van growth hac­ke­rin kan­nat­taa­kin kes­kit­tyä alku­vai­hees­sa johon­kin seu­raa­vis­ta alueista:

  • Suo­sit­te­lu­jen lisääminen
  • Lii­di­mää­rän kasvattaminen
  • Lisä­myyn­nin kehittäminen

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Nopeita tuloksia growth hackingilla

Suo­sit­te­lu­ja kas­vu­mark­ki­noi­ja saa kek­si­mäl­lä kei­no­ja, joil­la nykyi­set asiak­kaat saa­daan suo­sit­te­le­maan yri­tys­tä kol­le­goil­leen ja ystä­vil­leen. Täs­tä hie­no esi­merk­ki on aikoi­naan lan­see­rat­tu Drop­box, joka antoi lisää säi­ly­tys­ti­laa jokai­ses­ta uudes­ta asiak­kaas­ta. Lan­see­rauk­sen aikaan moni innos­tui­kin lähet­tä­mään kut­su­mei­le­jä ystä­vil­leen ja hou­kut­te­le­maan hei­dät pal­ve­lun käyttäjiksi.

Lii­di­mää­rien kas­vat­ta­mi­nen kan­nat­taa aloit­taa täl­lä het­kel­lä lii­de­jä tuo­vis­ta väy­lis­tä. Voit esi­mer­kik­si tut­kia ana­ly­tiik­kaa ja jäl­jit­tää sen avul­la koh­tia, jois­sa verk­ko­si­vus­tol­le tuli­jat tipah­ta­vat pois ennen yhtey­den­ot­toa. Kan­nat­taa myös huo­mioi­da, että kaik­ki lii­dit eivät suin­kaan ole verk­ko­si­vus­ton kaut­ta tule­via yhtey­den­ot­to­ja, vaan usein enem­mis­tö lii­deis­tä tulee puhe­lu­jen kautta.

Tut­ki siis, onko verk­ko­si­vus­tol­la ker­rot­tu riit­tä­vän sel­keäs­ti kehen poten­ti­aa­li­sen asiak­kaan kan­nat­taa ottaa yhteyt­tä kul­loi­sen­kin tar­peen tii­moil­ta. Asiak­kaat eivät halua soit­taa yri­tyk­sen vaih­tee­seen ja sel­vit­tää kuka ken­ties osai­si antaa tar­jouk­sen, vaan he halua­vat tavoit­taa juu­ri oikean hen­ki­lön, kenel­tä kysyä lisää. Tuo siis sel­väs­ti esiin eri yhteys­hen­ki­löi­den tuo­tea­lu­eet ja mil­lai­sis­sa caseis­sa he ovat aut­ta­neet asiak­kai­ta. Täs­sä refe­rens­sit ovat­kin mai­nio sisäl­tö, jol­la kon­kre­ti­soi­da tar­joa­mian­ne tuot­tei­ta ja pal­ve­lui­ta. Voit myös lukea artik­ke­lim­me liidmarkkinoinnista.

Lisämyynnin kehittäminen

Lisä­myyn­nin kehit­tä­mi­nen voi olla monel­le yri­tyk­sel­le nopein tie kas­vuun. Saa­tat yllät­tyä sii­tä, kuin­ka vähän asiak­kaa­si tie­tä­vät yri­tyk­se­si tar­joa­mis­ta muis­ta tuotteista/palveluista täl­lä het­kel­lä osta­mien­sa lisäk­si. Täy­den­tä­vät pal­ve­lut nykyi­sel­le osta­jal­le on yksi reit­ti lisä­myyn­tiin, mut­ta kan­nat­taa huo­mioi­da myös asia­kas­or­ga­ni­saa­tion sisäl­lä muut ostajat.

Var­sin­kin isois­sa orga­ni­saa­tiois­sa on usei­ta eri yksi­köi­tä eril­li­si­ne bud­jet­tei­neen ja siel­tä voi löy­tyä suu­ria­kin kasvunpaikkoja.

Growth hacking markkinointia uudistamassa

Tes­taa­mi­nen ja uuden kokei­le­mi­nen on growth hac­kin­gin yti­mes­sä. Jokai­nen yri­tys on uniik­ki yhdis­tel­mä tuo­tet­tu­ja pal­ve­lui­ta, asiak­kai­ta sekä tie­ten­kin omaa hen­ki­lös­töä. Aidoim­mil­laan growth hac­ker on onnis­tu­nut työs­sään, kun hän on luo­nut yri­tyk­sen näköi­sen tavan teh­dä mark­ki­noin­tia, joka ei vält­tä­mät­tä toi­mi­si naa­pu­ri­fir­mas­sa. On luo­tu uniik­ki mark­ki­noin­nin mal­li, jota kil­pai­li­jat eivät voi kopioida.

Haluat­ko raken­taa omaa growth hac­king -osaa­mis­ta­si? Läh­de roh­keas­ti kokei­le­maan uusia kei­no­ja sekä kehit­tä­mään nykyi­siä mal­le­ja. Voit yllät­tyä positiivisesti!

Ota yhteyt­tä!
Ohjelmallinen ostaminen
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi