Mikäli hakukoneen maksulliset toimet ovat sinulta jääneet hyödyntämättä tähän päivään asti, on aika tehdä muutos. Näistä esimerkkinä hakukonemainonta (SEA, Search Engine Advertising) on loistava keino kalastella verkkosivuille tai -kauppaan ne asiakkaat, jotka hakevat tietyllä hakusanalla. Jos lojut hakutulossivun viimeisten hakutulosten joukossa, lahjoitat potentiaaliset asiakkaat suoraan kilpailijalle – pyri siis tuomaan osaamisesi esille hakutulosten kärjessä ennen muita.
Hakukoneen maksulliset toimet tuovat sinulle ihka oikeaa kahisevaa. Niiden tehtävänä on lisätä tunnettuutta, houkutella uusia asiakkaita tuotteiden tai palveluiden pariin, ja muistuttaa jo aikaisemmin ostaneita asiakkaita ostamaan lisää. Mainoksia voidaan kohdentaa tarkasti vaikkapa iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteiden ja käytettävän laitteen mukaan. Parasta on se, että maksat ainoastaan toteutuneesta toimesta – esimerkiksi PPC (Pay Per Click) -mainokset keventävät lompakkoasi ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa tiensä mainoksesta ohjautuvalle verkkosivulle tai -kauppaan. Et siis maksa hakukoneelle euroakaan pelkästä näkyvyydestä.
Haluatko tietää lisää? Mahtavaa, jatka lukemista! Kubla selventää sinulle tässä kirjoituksessa sitä, miten rahalla saa ja hevosella pääsee. Tämä ei kuitenkaan tarkoita pienyritykselle suru-uutisia, vaan muutamakin kymppi riittää. Hakukoneen maksulliset toimet tekevät ihmeitä liiketoiminnallesi!
Sinä päätät, mitä maksat. Hakukonemainonnan hinta perustuu huutokauppaan, jossa esität hintatarjouksen. Jos mainostuspaikka on kaikkien mainostajien haluama, on minimihintatarjous korkeampi. Maksat ainoastaan toteutuneesta klikkauksesta (CPC, Cost Per Click) tai toteutuneesta konversiosta (CPA, Cost Per Aquisition). Mainonnan hinta voi myös määräytyä esimerkiksi videomainoksen katselukertojen perusteella (CPV, Cost Per View). Olipa hinnoitteluperiaate mikä tahansa, olet maksumiehenä ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas tekee halutun toimen.
Hakukonemainonnan hinta määräytyy myös valitun mainosalustan mukaan. Koska Google on maailman suosituin markkinapaikka ja kaikki haluavat mainostaa siellä, on Google Adsilla väsätty mainos usein kalliimpi kuin esimerkiksi mainos Bing-hakukoneessa. Hakukonemainonnan aloittaminen millä tahansa mainosalustalla kannattaa tehdä pienin askelin sellaisella summalla, jolla voit nähdä tulosta, mutta joka sinun on mahdollista menettää ajautumatta vararikkoon.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Hakukonemainonta sopii niin paikalliselle leipurille kuin autokorjaamoketjullekin. Mikäli haluat kasvattaa myyntiä, lisätä tunnettuutta ja varmistaa, että potentiaaliset asiakkaat valitsevat sinut kilpailijan sijaan, kannattaa hakukonemainonnalle varata siivu markkinointibudjetista. Toisin sanoen, kenelle hakukonemainonta ei sopisi? Hakukoneen maksulliset toimet pitävät sisällään vaihtoehtoja myös sellaisille yrityksille, jotka hyötyvät enemmän esimerkiksi näkyvyydestä YouTube-videon alussa. Voit ostaa itsellesi mainospaikan YouTuben lisäksi muun muassa Gmailista tai vaikkapa bannerin muodossa Google Display Network -verkostosta.
Hakukonemainonta (SEA, Search Engine Advertising) ei ole ainoastaan Googlessa toimiva tapa lähestyä potentiaalisia asiakkaita. Vaikka Googlen mainosalusta Google Ads onkin mainostajien keskuudessa ylivoimaisesti suosituin, on hyviä vaihtoehtoja muitakin. Suomessa toisiksi suosituimman hakukoneen Bingin mainosalusta Microsoft Advertising houkuttaa kustannustehokkuudellaan – Googlesta löytyvät kaikki, mikä nostaa mainonnan hintaa siellä.
Mikäli kohderyhmä venyy yli Suomen rajojen, kannattaa harkita hakukonemainontaa myös muun kielisissä hakukoneissa. Kiinassa toimii hakukone nimeltä Baidu, kun taas Venäjälle suunnattu hakukonemainonta kannattaa sijoittaa Yandex-hakukoneeseen.
Hakukoneen maksulliset toimet pitävät sisällään monia tapoja tehdä taikoja liiketoiminnalle. Taikojen tekemiseen vaaditaan kuitenkin asiansa osaava taikuri, jolta temput onnistuvat. Vaikka hakukonemainonta on hyvä startti kasvulle, voi esimerkiksi Google Adsin kautta saada tulosta myös bannerimainonnalla, YouTube-videomainonnalla sekä Gmail-mainonnalla. Kubla auttaa sinua hahmottamaan parhaan tavan menestyä sillä budjetilla, joka sinulla on käytettävissäsi.
Kubla taikoo tuloksia ilman starttimaksuja tai muita piilokuluja – kuukausiveloitus pitää sisällään työhön käytettävän palvelumaksun sekä mainostamiseen tarvittavan mediabudjetin. Päätät itse, kuinka paljon haluat panostaa mainontaan. Soita meille jo tänään, niin jutellaan lisää!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.