Hakukonemarkkinointi tiedetään kustannustehokkaana tapana tuoda oma tuote tai palvelu esille. Tänä päivänä hakukone on vahvassa roolissa osana asiakkaan ostopolkua. Hakukoneiden kingiä eli Googlea käytetään sekä tiedon etsimiseen että tuotteen tai palvelun ostamiseen.
Hakukonemarkkinointi on tärkeää, sillä kohderyhmääsi kuuluva Matti saattaa etsiä Googlesta esimerkiksi hakusanalla “miten vaihtaa auton renkaat?”, jolloin sinä fiksuna tekijänä ratkaiset tämän ongelman sillä, että kerrot sivustosi eri sisällöissä ohjeet auton renkaiden vaihtoon.
Voit ohessa myös tarjota omaa palveluasi, jolloin Matti saattaa kääntyä puoleesi silloin, kun renkaiden vaihto tuntuukin liian vaivalloiselta – hän muistaa saaneensa apua juuri sinulta ja löytää tarvittaessa palveluidesi pariin myöhemminkin käyttämällä samaa hakusanaa.
Hakukonemarkkinoinnilla on kaksi selkeää tavoitetta: saada enemmän näkyvyyttä ja enemmän myyntiä. Mikäli siis yrittäjänä haluat verkkosivuliikennettä sekä kolikoita kassaan, kannattaa todella syventyä hakukonemarkkinoinnin tuomiin mahdollisuuksiin.
Hakukonemarkkinointi (SEM, Search Engine Marketing) on kriittisen tärkeä osa digimarkkinointia. Hakukonemarkkinoinnin osa-alueita ovat hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta, eli SEO + SEA = SEM.
Hakukoneoptimointi on ansaittua, ilmaista näkyvyyttä hakukoneissa. Potentiaaliset asiakkaat klikkaavat hakutulossivun ensimmäisiä hakutuloksia, jonka takia on tärkeää päästä kärkeen relevantin hakusanan kohdalla.
Hakukoneoptimoinnilla pyritään näyttämään hakukoneelle, mitä aiheita sivusto pitää sisällään. Näin esimerkiksi koira-aiheisia sivustoja ei näytetä turhaan niille, jotka hakevat autoihin liittyvällä hakusanalla.
Kun verkkosivuston tekniikkaan ja sisältöön tehdään tarvittavat muutokset, nousee sivuston sijoitus hakutulossivulla. Näihin muutoksiin lukeutuvat esimerkiksi hakusanatutkimuksen perusteella valittujen hakusanojen lisääminen sivuston otsikoihin, väliotsikoihin, leipäteksteihin ja kuviin.
Esimerkki: Asiakas hakee Googlesta hakusanalla “kiinteistönvälittäjä”. Hän huomaa ensimmäiset hakutulokset ja klikkaa niistä mielenkiintoista, hakusanan ympärille optimoitua blogiartikkelia.
Hakusanamainonta on ostettua, maksullista näkyvyyttä hakukoneissa. Maksullisten mainosten paikka sijaitsee orgaanisten hakutulosten yläpuolella. Maksat mainoksesta ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta – tätä kutsutaan myös nimellä PPC-mainonta (PPC, Pay Per Click).
Hakusanamainonta tehdään Google Ads -työkalun kautta. Ainoastaan mainoksen luominen ei riitä, vaan usein ennen mainonnan aloittamista tehdään hakusanatutkimus sekä lisätään hakusanatutkimuksen perusteella valitut hakusanat muun muassa sivuston teksteihin ja kuviin.
Esimerkki: Yritys A on tehnyt hakukoneoptimointia kirjoittamalla blogiartikkelin hakusanalla “kiinteistönvälittäjä”, ja yritys B pyörittää tehokasta hakusanamainontaa samalla hakusanalla. Kun potentiaalinen asiakas kirjoittaa hakukenttään tämän hakusanan, näkee hän hakutulossivun kärjessä yritys B:n mainoksen ja vasta sen alapuolella yritys A:n artikkelin.
Hakukonemarkkinointi pitää sisällään kaksi osa-aluetta, joista toinen on lähtökohtaisesti ilmainen ja toinen maksullinen tapa nostaa näkyvyyttä.
Kun teet hakusanamainontaa, maksat potentiaalisen asiakkaan klikkauksesta pienen summan rahaa (Suomessa keskimääräisesti noin 1 € / klikkaus).
Kun teet hakukoneoptimointia, maksat ainoastaan silloin, mikäli sisältösi tuottaa esimerkiksi sisällöntuotannon ammattilainen.
Hakukonemarkkinointi on kallista, jos teet sen itse hakukonemarkkinoinnista tarvittavia asioita ymmärtämättä. Oman ajan käyttäminen hakukoneoptimoinnin tai hakusanamainonnan opettelemiseen ja käytännön toteuttamiseen ei välttämättä ole fiksu veto, jos saman ajan käyttäminen oman liiketoiminnan pyörittämiseen tuo huomattavasti parempia tuloksia. On myös tilanteita, joissa hakukonemarkkinointi ei kannata.
Asiakkaan ostopolku koostuu kolmesta eri vaiheesta:
Oikein tehty hakukonemarkkinointi huomioi näistä jokaisen. Esimerkiksi hakukoneoptimoitu blogiartikkeli on loistava tapa tehdä vaikutus asiakkaaseen silloin, kun hän on ostopolkunsa alussa tietoisuusvaiheessa. Kiinnostus- ja päätösvaiheeseen sopii hakusanamainonta kuin nenä päähän.
Hakukonemarkkinointi koostuu pienistä, tärkeistä palasista muodostaen kaikkeen vaikuttavan kokonaisuuden. Jos yksikin osa-alue menee päin metsää, kärsii koko hakukonenäkyvyys. Tästä syystä yritykset usein jättävätkin hakukonemarkkinoinnin alan ammattilaisen vastuulle.
Tarvitsetko apua? Me Kubalalla tiedämme, kuinka kipuat hakutulossivun kärkeen mahdollisimman nopeasti ja kustannustehokkaasti. Anna meidän kertoa sinulle parhaat vinkkimme, varaa maksuton etätapaaminen!
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.