Mitä oikeastaan tiedät siitä, miten kävijät liikkuvat verkkokaupassasi? Huolehtimalla aina käyttäjä ystävällisyydestä, vähentämällä ostokokemusta hankaloittavia tekijöitä ja tutkimalla, miten kävijät liikkuvat sivustossa ja ovat vuorovaikutuksessa sen kanssa, voit optimoida käyttökokemuksen sekä nostaa tällä tavoin myyntilukuja ja konversioita.
Hyvä analytiikan työkalu ja verkkosivun kehittämisen työkalu on Hotjar. Hotjar on palvelu, joka tekee lämpökarttoja kävijän liikkeistä sivulla eli käytännössä kertoo visuaalisesti, mitä asiakas on tehnyt verkkosivulla. Hotjarin avulla saat kävijöiden verkkosivu istunnoista nauhoitteita ja pääsette konkreettisesti katsomaan, mitä asiakas sivuilla tekee. Tätä tietoa voi hyödyntää verkkosivun jatko kehityksessä. Tässä blogissa avaamme lisää miten tätä työkalua hyödynnetään ja mitä saat tästä oikein irti. Lue lisää ja ota Hotjar käyttöön verkkosivuillesi!
Mihin käytetään?
Hotjaria käytetään verkkosivu käyttäytymisen ymmärtämiseen. Hotjarilla ymmärrät nopeasti, kuinka käyttäjät käyttäytyvät sivustollasi ja mitä he tarvitsevat. Hotjar on visuaalinen tapa löytää, yhdistää ja viestiä käyttäjien tarpeita. Tässä on esimerkkejä erilaisista käyttötavoista, joilla pystyy hyödyntämään Hotjaria.
Heatmaps, tällä pystyt näkemään kuinka pitkälle kävijät jaksavat mennä sivustollasi ja mitä elementtejä he klikkaavat eniten.
Recordings, nauhoittaa kävijöiden liikkeet sivustolla ja näin pystyt katselemaan niitä jälkeenpäin ja tehdä tulkintaa asiakaskäyttäytymisestä.
Funnels, tällä mitataan miten myyntisuppilosi toimii ja näet suurimmat pullonkaulat.
Polls, tämän avulla pystyt pyytämään palautetta lyhyiden kyselyiden avulla. Voit kysyä, mikä estää kävijöitä ostamasta tai aloittamasta palvelusi käyttöä, tai jos heidän mielestä sivulta puuttuu jotakin oleellista. Näin pystyt kehittämään hyvin sivustoasi. Hotjar antaa myös omilla sivuillaan hyvin neuvoja miten tätä pystyy hyödyntämään.
Tästä alla olevasta kuvasta näkyy kuinka Hotjarin heatmap toimii sivustollasi. Näet aivan käytännössä mitkä kohdat ovat saaneet eniten klikkejä ja mihin verkkosivun vierailijoiden kiinnostus kohdistuu.
Mitä Hotjarista on hyötyä?
Hotjaria käytetään erilaisiin asioihin mutta mitä hyötyä saat tästä oikeasti. Keräsimme tähän konkreettisia esimerkkejä mitä Hotjarin käytöstä saat irti:
Hotajrilla saadaan irti käyttäytymis dataa, tämän perusteella voidaan tehdä optimointia saitille ja pystytään liikuttamaan elementtejä parempiin kohtiin.
Tämän avulla pystytään muokkaamaan sivuston lomakkeita, jotta kaikki asiakkaat löytävät mahdollisimman helposti ja pystyvät täyttämään mahdollisimman helposti.
Pystyt näkemään missä asiakas tippuu pois, joten pystytään kehittämään lomakkeita lisää.
Voit analysoida tarkasti kaikki lomakkeesi tai muut liiketoiminnan kannalta oleelliset kohdat
Voit keskustella asiakkaittesi kanssa.
Miten asennat tämän?
Onko sitten tämän Hotjarin asentaminen vaikeaa? No eipä oikeastaan! Sinun tarvitsee vain noudattaa Hotjar-sivustolta löytyviä ohjeita. Ensimmäiseksi sinun täytyy luoda ilmainen tili Hotjariin ja hae asennuskoodi sieltä. Koodi tulee asettaa jokaisen sivun <head></head> osioon. Voit tehdä tämän käsin, WordPress lisäosalla tai Google Tag Managerin avulla. Hotjar toimii myös mainiosti yhdessä erilaisten järjestelmien kanssa. Asennuksen jälkeen Hotjarin pitäisi olla toiminnassa ja sitten tämän jälkeen saat tätä dataa siitä mikä toimii ja mikä ei toimi sivustollasi.
Oikein käytettynä tämä työkalu voi olla oikea kultakaivos – kävijät kertovat sinulle suoraan mitä he kaipaavat sivustoltasi.Tätä työkalua kannattaa sitten markkinointikampanjoissa tai suurissa verkkosivumuutoksissa kehittää entistä syvemmälle.
Ja jos Hotjarin käyttö tuntuu aluksi vieraalta niin kannattaa pitää mielessä, että tämä tulee tutuksi tietenkin käyttämällä. Mutta jos tämä tuntuu vaikealta meillä Kublan tiimillä on vuosien kokemus analytiikan kanssa työskentelystä ja osaamme hyvin auttaa Hotjarin käytössä. Autamme jatkuvasti asiakkaitamme erilaisissa asioissa, jotka tukevat yrityksen digitaalista markkinointia.
Kysy rohkeasti lisää, mikäli haluat että analytiikka alkaa tuottamaan teillekin tuloksia me autamme ottamaan Hotjar käyttöön!
Google mainonta tulee lähestulkoon jokaisessa yrityksessä puheenaiheeksi jossain kohtaa. Miten Google mainonta toimii käytännössä? Kun haluat näkyä Googlessa, on sinulla kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on ilmainen ja toinen maksullinen. 1. Hakukoneoptimointi on ilmaista 2. Google mainonta on maksullista Kumpi sitten kannattaa? Tänä päivänä yritykset tarvitsevat molempia keinoja, jotta näkyvyys Googlessa on optimaalista. Google mainonta on […]
Kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata riippuu paljon siitä mitä ollaan tavoittelemassa. Mutta ennen kuin käymme itse aiheeseen käsiksi varmistetaan, että puhumme kaikki varmasti samasta asiasta. Mitä mainonta Instagramissa pitää siis sisällään. Instagramissa mainonta tehdään useimmiten joko feedissä tai storyissa, monesti kampanjat pyörivät molemmissa. Instagram mainonta ei välttämättä vaadi Instagram tiliä, mutta vähintään Facebook tili pitää […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.