Kilpailijaseuranta: Miten nähdä kilpailijoiden mainokset eri digimarkkinointialustoilla 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Kil­pai­li­ja­seu­ran­ta: Miten näh­dä kil­pai­li­joi­den mai­nok­set eri digimarkkinointialustoilla

Kil­pai­li­ja­seu­ran­ta, eli kil­pai­li­joi­den mai­nos­ten seu­raa­mi­nen, on olen­nai­nen osa kil­pai­li­ja-ana­lyy­siä ja tär­keä teki­jä digi­mark­ki­noin­nin stra­te­gias­sa. Ymmär­ret­tyä­si, mitä kil­pai­li­jat teke­vät eri alus­toil­la, voit hie­no­sää­tää omaa mai­non­taa­si ja löy­tää uusia mah­dol­li­suu­ksia erot­tua mark­ki­noil­la. Useat työ­ka­lut ja tek­nii­kat aut­ta­vat ana­ly­soi­maan kil­pai­li­joi­den toi­min­taa niin Google Adsis­sa, sosi­aa­li­ses­sa medias­sa kuin muil­la­kin digimarkkinointialustoilla.

Kilpailijoiden Google Ads -mainosten seuraaminen

Yksi hel­poim­mis­ta tavois­ta näh­dä kil­pai­li­joi­den Google Ads -mai­nok­set on yksin­ker­tai­ses­ti teh­dä haku hei­dän brän­di­ään tai tuot­tei­taan vas­taa­vil­la avain­sa­noil­la. Google näyt­tää mai­nok­set haku­tu­los­ten kär­jes­sä, jol­loin pää­set näke­mään kil­pai­li­joi­de­si käyt­tä­mät avain­sa­nat, mai­nos­muo­dot sekä vies­tin­näl­li­set kul­mat. Kan­nat­taa kui­ten­kin huo­mioi­da, että oma haku­his­to­ria­si voi vai­kut­taa näy­tet­tä­viin mai­nok­siin, joten käy­tä selai­men incog­ni­to-tilaa saa­dak­se­si puo­lu­eet­to­mam­pia hakukonetuloksia.

Facebook ja Instagram – Tehokas kilpailijaseuranta Ad Libraryn avulla

Face­boo­kin Ad Libra­ry on lois­ta­va ilmai­nen työ­ka­lu, jon­ka avul­la voi näh­dä, mil­lai­sia mai­nok­sia kil­pai­li­ja­si jul­kai­se­vat Face­boo­kis­sa ja Ins­ta­gra­mis­sa. Kir­joit­ta­mal­la kil­pai­li­jan nimen Ad Libra­ryn haku­palk­kiin pää­set selaa­maan hei­dän aktii­vi­sia mai­nok­si­aan, kat­so­maan mai­nos­ten sisäl­töä ja jopa näke­mään, mis­sä kana­vis­sa nii­tä näy­te­tään. Tämä aut­taa ymmär­tä­mään kil­pai­li­joi­den käyt­tä­mät vies­tin­näl­li­set kul­mat ja visu­aa­li­set elementit.

Käy­tä tätä tie­toa arvioi­dak­se­si, mit­kä mai­nok­set saat­ta­vat toi­mia hyvin myös omal­le koh­de­ryh­mäl­le­si. Esi­mer­kik­si, jos kil­pai­li­ja käyt­tää pal­jon video­mai­nok­sia, voi olla syy­tä har­ki­ta saman­lais­ta sisäl­töä myös omas­sa stra­te­gias­sa­si. On kui­ten­kin tär­ke­ää ana­ly­soi­da, mikä on kil­pai­li­jan vies­tin ydin ja miten voit teh­dä sii­tä parem­man tai tuo­da esiin omaa ainut­laa­tuis­ta myyntietuasi.

LinkedIn – B2B-kilpailijoiden mainosstrategiat ja suoritusten vertailu

Lin­ke­dIn on tär­keä alus­ta B2B-yri­tyk­sil­le ja tar­jo­aa usei­ta tapo­ja seu­ra­ta kil­pai­li­joi­den mai­non­taa. Vaik­ka Lin­ke­dI­nil­lä ei ole vas­taa­vaa avoin­ta mai­nos­kir­jas­toa kuin Face­boo­kil­la, voit sil­ti seu­ra­ta kil­pai­li­joi­den yri­tys­si­vu­ja ja ana­ly­soi­da hei­dän spon­so­roi­tu­ja pos­tauk­si­aan. Tämä antaa kuvan sii­tä, miten kil­pai­li­jat lähes­ty­vät amma­til­lis­ta ylei­söä, mil­lai­sia sisäl­löl­li­siä tee­mo­ja he käyt­tä­vät ja miten he hyö­dyn­tä­vät eri­lai­sia mai­nos­muo­to­ja, kuten karusel­li- ja InMail -mainoksia.

Voit myös käyt­tää Lin­ke­dI­nin kam­pan­joi­den hal­lin­nas­sa ole­vaa “Kil­pai­li­joi­den ver­tai­lu” -omi­nai­suut­ta, jos käy­tät Lin­ke­dIn-mai­non­nan hal­lin­ta­työ­ka­lu­ja. Tämä tar­jo­aa yleis­kat­sauk­sen oman mai­non­ta­si suo­ri­tus­ky­vys­tä suh­tees­sa kil­pai­li­joi­hin, antaen arvo­kas­ta tie­toa sii­tä, mis­sä sinun tuli­si parantaa.

X ja TikTok – Uudet näkökulmat kilpailijoiden mainontaan

X:ssä kil­pai­li­joi­den mai­nos­ten ana­ly­soin­ti voi olla hie­man haas­ta­vam­paa, sil­lä alus­ta ei tar­joa suo­raa mai­nos­kir­jas­toa. Voit kui­ten­kin seu­ra­ta kil­pai­li­joi­den tile­jä ja ana­ly­soi­da hei­dän mak­set­tu­ja ja orgaa­ni­sia jul­kai­su­jaan. Lisäk­si työ­ka­lut, kuten Hoot­sui­te tai Sprout Social, aut­ta­vat seu­raa­maan kil­pai­li­joi­den käyt­tä­mää kiel­tä, hash­ta­ge­ja ja visu­aa­lis­ta ilmettä.

Tik­To­kis­sa kil­pai­li­joi­den mai­nok­sia voi näh­dä seu­raa­mal­la hei­dän tile­jään ja tark­kai­le­mal­la mai­nos­muo­to­ja, joi­ta he käyt­tä­vät. Tik­To­kin Ad Libra­ry -tyyp­pis­tä rat­kai­sua ei vie­lä ole, mut­ta Tik­To­kin algo­rit­min avul­la voit näh­dä kil­pai­li­joi­den mai­nok­sia, kun alat kulut­taa sisäl­töä, joka on saman­kal­tais­ta hei­dän koh­dey­lei­sön­sä kanssa.

Sähköpostimarkkinoinnin seuranta

Kil­pai­li­joi­den säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­nin seu­raa­mi­nen voi olla yhtä yksin­ker­tais­ta kuin liit­tyä hei­dän säh­kö­pos­ti­lis­tal­leen. Tämä antaa mah­dol­li­suu­den näh­dä, mil­lai­sia kam­pan­joi­ta ja tapo­ja he käyt­tä­vät hou­ku­tel­lak­seen asiak­kai­tan­sa. Voit ana­ly­soi­da, kuin­ka usein säh­kö­pos­te­ja lähe­te­tään, mil­lai­sia sisäl­tö­jä käy­te­tään ja miten he koh­den­ta­vat vies­tin­sä eri asiakasryhmille.

Maksulliset työkalut syvempään analyysiin

Jos olet val­mis inves­toi­maan kil­pai­li­ja-ana­lyy­siin, työ­ka­lut kuten Adbeat ja SEM­rush tar­joa­vat syväl­li­sem­piä näke­myk­siä kil­pai­li­joi­den mai­nok­sis­ta useil­la alus­toil­la. Adbeat tar­jo­aa tie­toa esi­mer­kik­si sii­tä, mis­sä mediois­sa kil­pai­li­ja­si mai­nos­ta­vat, mit­kä mai­nos­for­maa­tit toi­mi­vat par­hai­ten ja kuin­ka pit­kään mai­nos­kam­pan­joi­ta on ajettu.

SEM­rus­his­ta saat arvo­kas­ta tie­toa kil­pai­li­joi­den käyt­tä­mis­tä avain­sa­nois­ta, mai­nos­ko­piois­ta ja lii­ken­teen läh­teis­tä. Voit myös tar­kas­tel­la, kuin­ka kil­pai­li­joi­den mai­nok­set ovat muut­tu­neet ajan kulues­sa ja saa­da ideoi­ta oman stra­te­gia­si päivittämiseen.

Kilpailijaseuranta osana jatkuvaa kehitystä

Kil­pai­li­joi­den mai­nos­ten seu­raa­mi­nen tar­jo­aa arvo­kas­ta tie­toa mark­ki­nan kehi­tyk­ses­tä ja sii­tä, miten erot­tau­tua. Kyse ei ole kopioin­nis­ta, vaan kil­pai­li­joi­den vah­vuuk­sien hyö­dyn­tä­mi­ses­tä ja heik­kouk­sien vält­tä­mi­ses­tä. Ana­ly­soin­ti aut­taa hie­no­sää­tä­mään stra­te­gi­aa, joka puhut­te­lee koh­de­ryh­mää­si ja pitää yri­tyk­se­si aske­leen edel­lä muut­tu­vas­sa digi­taa­li­ses­sa ympäristössä.

Mikä­li haluai­sit panos­taa syväl­li­sem­pään kil­pai­li­ja-ana­lyy­siin, me Kublal­la olem­me tuke­na­si tek­ni­ses­sä toteu­tuk­ses­sa – ota yhteyt­tä, niin sovi­taan aika works­ho­pil­le tai konsultaatiolle!

Ota yhteyt­tä!
kilpailijaseuranta
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi