Taputtelit ison SEO-projektin päätökseen ja sait päähäntaputuksen myös itse toimarilta. Mutta kuinkas tästä eteenpäin pidetään huoli hakukonenäkyvyydestä, jottei tule toisenlaisia taputteluja? Elikkä kuinka ylläpidät hakukonenäkyvyyttä?
Nonni, iso hakukoneoptimoinnin projekti on valmis – mutta kuinkas tuloksia pidetäänkään yllä, jottei pian olla samassa jamassa kuin SEO-projektin alkaessa? Käydään läpi 4 hakukoneoptimoinnin ylläpidon keinoa ja arvioidaan niiden vaikuttavuutta.
Metakuvauksilla on suuri merkitys siihen, kuinka houkutteleva sisältö on muiden hakutulosten joukossa. Metakuvauksella määrität sen, mitä tekstiä sisällöstä kerrotaan Googlen hakutulossivulla: kyseessä on siis eräänlainen intro, joka kilpailee muiden esittelytekstien kanssa. Mitä houkuttelevamman intron onnistut tekemään, sitä useampi klikkaa juuri sinun sivustollesi eikä mene kilpailevan sisällön pariin.
Ja mitä paremmin sisältösi kerää klikkejä, sitä osuvammaksi Googlen tekoäly arvioi sisältösi ja nostaa sitä hakutuloksissa ylöspäin – saat siis nostettua sijoituksia ylöspäin.
Tässä muutama vinkki, joilla saat metakuvauksesta houkuttelevamman:
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Olet viilannut metakuvauksen jiiriin mutta seuraamasi sisältö ei meinaa siltikään nousta Googlen hakutuloksiin. Ei, vaikka kuinka päivität hakusanojen ranking-näkymää.
Sisällön pulskistaminen, eli lisätekstin kirjoittaminen ja kuvien lisääminen on tärkeä työkalu SEO-vastaavan arsenaalissa. Varmista ensin, että artikkelisi on optimoitu juuri oikeanlaiselle hakusanalle – eli hakusanalla on riittävästi volyymia ja se on relevantti, jotta sillä on liiketoiminnallista merkitystä. Tämän jälkeen lähdet täydentämään tekstiä esimerkiksi päivittämällä vanhentuneet sisällöt, kirjoittamalla konkreettisia esimerkkejä ja tuomalla lisää visuaalisuutta.
Koulumaailmassa kuvat olivat hyvä keino saada lisäpituutta artikkeleihin mutta SEO-maailmassa informaatiota täydentävät kuvat tuovat lukijalle lisäarvoa ja saavat pysymään pitempään artikkelin parissa – metriikka, jota Google seuraa.
Infograafit ovat erinomainen keino syventää artikkelia ja niitä kannattaa ehdottomasti käyttää, jos niitä vain on tarjolla.
Jos tästäkään huolimatta sisältö ei suostu nousemaan Googlen hakutuloksissa, voi viimeiseksi keinoksi jäädä kirjoittaa kokonaan uusi artikkeli ja tehdä siitä täysin uusi sisältösivu. Välillä mystisesti toimiva Googlen tekoäly ei “suostu” antamaan näkyvyyttä vanhalle artikkelille, mutta uusi artikkeli pompsahtaa listan kärkisijoille ärsyttävänkin helposti.
Testasimme Kublan omassa blogissa sisäisten linkitysten merkitystä hakusanojen rankingin kehittämisessä ja yllätyimme positiivisesti. Sisältöjen välinen linkitys toi selvää nousua hakusanojen sijoituksiin ja pystyimme mittaamaan selvän syy-seuraussuhteen toimenpiteen ja tulosten välillä.
Suosittelen valitsemaan sisäisen linkityksen strategiassa pääsisältösivut, joita haluat pönkittää ylöspäin ja linkittämään tämän jälkeen muista tukevista artikkeleista tähän sisältöön. Hieman “kaikki tiet vievät Roomaan” -periaatteella.
Tärkeintä on tehdä linkitykset relevanteista sisällöistä, eli koira-artikkeleista koiranruokasivulle ja kissa-artikkeleista kissanruokasivulle, ei sikinsokin. Tässä periaatteena kannattaa käyttää “Tarjoile relevanttia sisältöä, joka tarjoaa vastauksen Googlehaussa esitettyyn kysymykseen”.
Linkinhankinta ulkopuolisilta sivustoilta kannattaa myös pitää mielessä, vaikka harmillisesti se onkin työläin kaikista SEO-keinoista. Tässä yksi helpoimmista keinoista on tutkia linkkityökaluilla kilpaileville verkkosivustoille saapuvia linkkilähteitä ja pyrkiä saamaan niitä myös itselle. Jos yrityksesi osallistuu alan messuille tai muihin vastaaviin tapahtumiin, niin niistä kannattaa ehdottomasti pyytää linkit omalle verkkosaitille.
Ohjaako linkki etusivulle vai tietylle sisältösivulle, kannattaa miettiä sen kannalta, kumpi tukee paremmin kokonaisuutta. Linkin mukanaan tuoma hyöty valuu portaittain alas sivuston sisällä ja usein liian monen klikkauksen päässä löytyvä sisältösivu saa kaipaamansa spurtin muutamasta ulkopuolelta saapuvasta linkistä.
Toki tällöin kannattaa tutkia, onko sivuston informaatioarkkitehtuuri liian koukeroinen ja rakenteen madaltaminen olisi loppupeleissä fiksumpi ratkaisu. Mutta tässä mennäänkin jo sivustouudistuksen puolelle, siitä myöhemmin julkaistavassa artikkelissamme lisää!
Tiivistetysti: mitä helpompi toimenpide on, sitä vähemmän se todennäköisesti vaikuttaa.
Tässä vielä artikkelejamme, joilla pääset eteenpäin. Kuinka valitsen hakusanat, joita lähteä optimoimaan. Onko hakusanoista muuta hyötyä? Kyllä on, syvennät omaa asiakasymmärrystä. Yleiskatsaus mitä hakukoneoptimointi on.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.