Liidi markkinointi on tapa tehdä tehokasta myyntiä verkossa. Liidiksi kutsutaan esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan yhteydenottoa verkkosivuilla täytettävän lomakkeen muodossa. Voit aloittaa liidi markkinoinnin riippumatta siitä onko kohderyhmäsi kuluttajat (b2c) vai yritykset (b2b). Verkossa tapahtuva markkinointi on mitattavaa ja on tärkeää muistaa mitata jokaista markkinointitoimenpidettä ja markkinointikanavaa. Tähän löytyykin erilaisia työkaluja. Yksi tänä päivänä käytetyin työkalu on Google Analytics jonka avulla voit seurata jokaista asiakasta siitä lähtien kun tämä on saatu houkuteltua yrityksesi verkkosivuille riippumatta siitä mistä kanavasta asiakas on saapunut (esim. Google, Facebook, LinkedIn tai Instagram).
Liidejä on mahdollista saada verkosta. Liidi markkinointi on käsitteenä hyvin laaja mutta digitaalisen mainonnan avulla liidien saaminen on hyvin tarkasti mitattavaa ja mittaamisen avulla myös tuloksellista. Ensin kannattaa selvittää kuinka paljon yrityksesi palveluita etsitään verkosta kuukausittain. Tämän voi selvittää tekemällä avainsana-analyysi tai avainsanatutkimus. Tutkimuksen avulla selviää voiko liidi markkinointi Googlessa olla kannattavaa myös sinun yrityksellesi. Mikäli Googlesta ei kuitenkaan etsitä yrityksesi toimialan palveluita tai tuotteita niin on myös mahdollista tavoittaa asiakkaita sosiaalisen median avulla. Sosiaalisen median markkinoinnilla voidaan löytää juuri haluttu kohderyhmä tarkalla rajauksella olipa sitten kyse kuluttaja-asiakkaasta tai yritysasiakkaasta. Molemmat kanavat, Google ja sosiaalinen media, toimivat hyvin kun tavoitteena on saada verkkoliidejä. Houkutteleva ja laadukas mainonta tulee kohdentaa oikein kun halutaan hyviä tuloksia eli arvokkaita liidejä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Liidi markkinointi yritysasiakkaille on mahdollista kohdentaa jatkuvasti tarkemmilla rajauksilla. Voit siis markkinoida yrityksesi palveluita tai tuotteita hyvinkin tarkasti haluamallesi kohderyhmälle. Tänä päivänä liidi markkinointi voidaan kohdistaa sosiaalisessa mediassa esimerkiksi näillä rajauksilla:
Vaihtoehtoja on siis lukematon määrä aina yhteystiedoista kiinnostuksen osa-alueisiin. Mainonta voidaan myös kohdistaa yrityksesi asiakkaiden “kaltaisille” asiakkaille. Tähän sosiaalinen media tarjoaa jatkuvasti kehittyneitä algoritmeja ja tänä päivänä Facebook/LinkedIn/Instagram tarjoavat omat ohjelmistonsa/algoritminsa parhaiden mahdollisten asiakkaiden löytämiseksi.
Liidi markkinointi kuluttajille on digimarkkinoinnin näkökulmasta kehittyneempää kuin yritysasiakkaille kohdennettu liidi markkinointi. Kuluttajien löytämiseen on esimerkiksi maailman suurimmassa kanavassa Facebookissa mahdollista käyttää hyvin tarkkoja rajauksia, jotka eivät ole käytössä yrityksille ja yrityspäättäjille suunnatussa markkinoinnissa. Voit esimerkiksi kohdistaa markkinointisi naisille, jotka ovat 30-40 vuotiaita ja joilla on kaksi 3-5 -vuotiasta lasta. Tätä kohdistusta ei luultavasti tulla näkemään tällä tarkkuudella vielä vuosiin yritysten liidi markkinoinnissa. Kuluttajille suunnatussa mainonnassa voit siis käyttää Facebookin ja Instagramin mainonnan työkaluja apunasi miettiessäsi miten mainontaa voidaan kohdistaa kaiken kaikkiaan. Vaihtoehtoja on rajattomasti ja uusia mainonnan kohdentamisen vaihtoehtoja tulee jatkuvasti lisää.
Liidi markkinointi on jokaisessa kanavassa eri hintaista ja on hyvä muistaa ettei jokainen markkinoinnin kanava tuo välttämättä ensimmäisestä mainoksen näkemisestä lähtien mitattavaa tuottoa yrityksellesi. Mainonnan kanavat voidaan jakaa karkeasti kahteen kategoriaan:
Hakusanamainontaa käyttämällä mainonta voidaan ohjata suoraan haluttuja hakuja tehneille asiakkaille. Esimerkiksi haun “maalämpöpumppu” tai “taloushallinta” tehneille asiakkaille. Vaikka Suomen kokoisessa maassa hakujen määrät eli hakuvolyymit ovat välillä suhteellisen pieniä voi hakusanamainonta olla erittäin kannattavaa. Tämä johtuen siitä, että jokainen haku on tärkeä. Jokainen toimialan kilpailija haluaa tämän kyseisen Googlessa haun tehneen asiakkaan sivuilleen, joko Googlen “orgaanisella” eli ilmaisella haulla tai vaihtoehtoisesti Googlen hakusanamainonnalla eli Google Ads -mainonnalla.
Liidi markkinointi kannattaa koska pystyt näin tehostamaan myyntiä keräämällä liidejä myyjille. Jokainen liidi on hyvin arvokas koska potentiaalinen asiakas on jo osoittanut kiinnostusta tarjoamaasi palvelua tai tuotetta kohtaan. Liidi markkinointi on myös kustannustehokasta koska voit jatkuvasti tarkasti mitata miten kannattavaa mainonta on yrityksellesi ollut ja kuinka monta liidiä yrityksesi on saanut. Samalla saat arvokasta tietoa tukemaan päätöksentekoa: mitkä markkinointitoimenpiteet ovat olleet kannattavia ja mitkä taas vähemmän kannattavia? Ammattitaidolla toteutettu liidi markkinointi onkin tuottoisaa ja kustannustehokasta.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.