Liidihankinta Google mainonnasta ei ole kaikille tuttu juttu – ehkäpä sinäkin kuulet aiheesta nyt ensimmäistä kertaa. Pysähdy kuitenkin hetkeksi miettimään tilannetta, jossa voisit myydä asiakkaille, jotka haluavat ostaa juuri sinun tuotteesi sen sijaan, että yrittäisit soitella puhelinluetteloa läpi etsien neulaa heinäsuovasta. Uskallamme väittää, että kuka tahansa yrittäjä valitsisi jo valmiin ostohalun omaavat asiakkaat.
Seuraavaksi kerromme sinulle, kuinka liidihankinta Googlesta kannattaa suunnitella! Käydään ennen sitä simppelisti läpi käsitteet, jotta saat nopeammin kiinni aiheesta.
Mikä on liidi? Liidi on henkilö tai yritys, joka on osoittanut kiinnostustaan yritystäsi, tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan antamalla yhteystietonsa.
Mitä tarkoittaa liidigenerointi? Liidigenerointi eli liidien hankinta tarkoittaa kiinnostuneiden henkilöiden kartoitusta.
Oletamme nyt, että tiedät hitusen Google-mainonnasta, ja haluat tehdä tehokasta liidihankintaa Googlesta. Kerromme alla viisi testatusti toimivaa vinkkiä, joiden avulla liidit löytävät luoksesi kuin itsestään.
Oletko huomannut, kuinka useimmiten mainoksesta klikkaaminen vie sinut laskeutumissivulle, jossa esitellään tuote tarkemmin tai vaikkapa pyydetään sähköpostiosoitetta? Laskeutumissivu (engl. Landing page) eli “ländäri” on tärkeä osa liidihankintaa Googlesta. Mainokselle tulisi aina olla oma laskeutumissivu, joka on yhtenäinen kyseisen mainoksen kanssa. Mikäli mainoksessa lukee suurin kirjaimin esimerkiksi “puutarhakalusteet”, mutta laskeutumissivulla puhutaankin pölynimureista, huomaa harhaanjohtavan mainonnan sekä asiakas että Google. Kun mainos ja laskeutumissivu puhuvat samaa kieltä, mainonnan hinta laskee, sitoutumisaste paranee ja konversiokyky kasvaa.
Usein jokin porkkana houkuttelee potentiaaliset asiakkaat laskeutumissivulle antamaan yhteystietonsa. Niin sanotuksi sisäänheittotuotteeksi kannattaa valita tarjous, jota asiakas ei voi vastustaa, vaikka bisnekselle tulisikin pientä tappiota ensimmäisellä kerralla. Olemme satavarmoja, että annat itsekin yhteystietosi mieluummin silloin, kun saat vastineeksi jotain oikeasti sen arvoista!
Liidihankinta Googlesta menee taatusti metsään, jos yrität väkisin kerätä mahdollisimman paljon tietoa ihmisistä. Kukapa siitä tykkäisi? Vaikka aikaisempina vuosina sähköpostiosoitteen saaminen olisikin saattanut olla melko helppoa, varjelevat tänä päivänä ihmiset sähköpostejaan kuin omaa kotiaan. Vaikka onnistuisitkin saamaan sen kultaakin arvokkaamman sähköpostiosoitteen, on se luultavasti muotoa [email protected] – jep, varsin hyödyllistä siis.
Ratkaisu tähän ongelmaan on hyödyllinen sisältö. Tuota timanttista sisältöä, johon asiakkaasi haluavat päästä käsiksi. Älä tyrkytä, vainoa tai spämmää, vaan aidosti auta asiakkaitasi ratkaisemaan heidän ongelmansa. Hyvä sisältö tuottaa automaattisesti hyvää SEO-näkyvyyttä sekä saa sinut näyttämään alan parhammailta asiantuntijalta, jonka puoleen kannattaa kääntyä kaikissa tilanteissa.
Olet ehkä itsekin huomannut sen, että saatat antaa oikean sähköpostiosoitteesi silloin, kun tiedät, että vastaanotat esimerkiksi hyödyllisen oppaan etkä kymmentä tarjousviestiä. Tiedät mitä saat. Toisaalta sinulla todennäköisesti on myös se toinen sähköposti, jota käytät alekoodien tai muiden markkinointiviestien vastaanottamiseen, ja jota et ehkä juuri koskaan lue. Kumpi yrityksen näkökulmasta on arvokkaampi, sinun oikea sähköpostisi, jota luet päivittäin vai se spämmiposti? Niin.
Uudelleenmarkkinointi (engl. Remarketing) liittyy myös liidihankintaan Googlesta. Uudelleenmarkkinoinnilla tarkoitetaan niiden ihmisten targetoimista, jotka ovat jo esimerkiksi käyneet verkkosivustollasi aiemmin. Kannattavaa on kohdentaa uudelleenmarkkinointi tarkasti vaikkapa tietyille asiakkaille, jotka ovat lisänneet jotakin ostoskoriin mutta jättäneet tuotteet ostamatta. Suosittelemme sinua suunnittelemaan esimerkiksi 2-3 erilaista mainosta, joita näytät samalle asiakkaalle sekvenssinä eli ns. sarjana eri kanavissa. Näin luot muistijälkeä sekä autat asiakasta ymmärtämään tuotteesi tai palvelusi käytön ja hyödyt.
Uudelleenmarkkinointi Google Adsin avulla on mahdollista viidellä eri tavalla, joita ovat tavallinen uudelleenmarkkinointi, dynaaminen uudelleenmarkkinointi, hakumainosten uudelleenmarkkinointiluettelot, videoihin perustuva uudelleenmarkkinointi ja asiakasluetteloihin perustuva uudelleenmarkkinointi.
Valitsemalla jonkin yllä olevista vaihtoehdoista voit esimerkiksi näyttää asiakkaille mainoksia silloin, kun he kirjautuvat Googleen. Voit myös näyttää mainoksia sivustollasi käyneille henkilöille, kun he selaavat Display-verkoston sivustoja tai ovat vuorovaikutuksessa vaikkapa YouTube-kanavasi kanssa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Konvertoituminen tarkoittaa sitä, että tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostunut liidi tekee konversion kuten jättää yhteystietonsa. Liidinhankinta Googlesta on huomattavasti tehokkaampaa, kun keräät mahdollisimman vähän tietoja potentiaalisesta asiakkaasta, jotta asiakas kokee yhteystietojensa jättämisen helpoksi ja miellyttäväksi – suuhun jää ikävä jälkimaku, jos kyselet sitä sun tätä iästä kengännumeroon. Pyydä asiakasta täyttämään ainoastaan ne tiedot, jotka ehdottomasti tarvitset.
Tietojen täyttämisen helppouden lisäksi on tietysti tärkeää tehdä laskeutumissivu helppokäyttöiseksi ja varmistaa, että jokainen nappula toimii kuten pitää. Voi olla, että asiakas olisi ollut todella kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi, mutta hänen yhteystietonsa jäi saamatta sen takia, että jokin painike ei toiminut tai sivu latautui hitaasti.
Pienin askelin eteneminen on usein asiakkaalle mieluisampaa. Hän ei välttämättä halua antaa kaikkia yhteystietojansa heti kerralla, vaan saattaa ostopolun varrella olevaan konversiopisteeseen jättää esimerkiksi nimen, seuraavaan pisteeseen puhelinnumeron ja kolmanteen sähköpostin.
Me kutsumme näitä mikrokonverisoiksi, joiden tavoitteena on valmistella asiakas viimeiseen makrokonversioon. Mikäli makrokonversio on ainoa konversiopiste, asetat käytännössä piirimestaruuskilpailuissa korkeushypyn aloituskorkeudeksi 220 cm – siitä voi joku päästä yli, mutta sinulla ei loppujen lopuksi ole käryäkään niistä, jotka olivat lähellä onnistumista.
Tiedät nyt, että liidihankinta Googlesta kannattaa todella tehdä ajatuksen kanssa. Tarvitset suunnitelman, tavoitteen, useamman konversiopisteen, laskeutumissivut sekä porkkanan tai useamman sellaisen, joiden avulla houkuttelet potentiaaliset asiakkaat paikalle ja voitat heidän luottamuksensa alan asiantuntijana. Liidihankinta Google mainonnasta tuo todennäköisemmin fyrkkaa kuin lippulappusten jakaminen naapurustossa tai puhelinnumeroiden läpisoittelu.
Älä ota turhaan kalliita harha-askeleita, vaan pysy oikealla polulla kanssamme! Me Kublalla autamme sinut alkuun liidien hankinnassa, kysy lisää.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.