Miksi, miten ja milloin? LinkedIn mainonnan suunnittelu on ensimmäinen askel tehokkaaseen mainontaan LinkedIn-palvelussa. Suunnitteluvaihe on tärkeä vaihe, joka antaa sinulle avaimet mainoksen sisällön luomiseen, optimoimiseen ja jakamiseen. Me Kublalla autamme sinua tällä artikkelilla ottamaan pitkälle kantavat ensiaskeleet.
Ennen kuin aloitat, on sinun järkevää miettiä, onko LinkedIn kanavana se oikea. Puhumme tästä lisää aivan tuota pikaa. Jos päädyt valitsemaan Linkkarin, kannattaa yritysprofiili luoda ja valmistella huolella. Tämän lisäksi suosittelemme asentamaan verkkosivustolle Google Tag Managerin avulla LinkedInin oman seurantakoodin nimeltä LinkedIn Insight Tag.
Kuten sanottu, on hyvin suunniteltu puoliksi tehty – myös LinkedIn-mainonnan kohdalla. Jos et suunnittele huolellisesti sitä, mitä aiot tehdä ja miten pääset asetettuihin tavoitteisiin, on mainonta hakuammuntaa. Hyvällä tuurilla onnistut kerran tai kaksi, mutta pidemmällä aikavälillä markkinointibudjettisi mitä todennäköisemmin palaa epäonnistuneisiin yrityksiin, vaikka olisit suunnittelemalla saanut samalla rahalla huomattavasti parempia tuloksia.
LinkedIn mainonnan suunnittelu kannattaa aloittaa kohderyhmän määrittämisestä ja tavoitteiden asettamisesta. Suunnittelemalla säästät rahaa, aikaa ja vaivaa, jotka kaikki ovat usein etenkin aloittavilla yrityksillä erittäin tiukassa. Ota Kublan vinkit talteen!
Siispä aloitetaan kohderyhmän määrittämisestä. Aloita yksinkertaisista asioista, kuten potentiaalisen asiakkaan sukupuolesta, iästä ja maantieteellisestä sijainnista. Tämän jälkeen pyri tutustumaan heihin tarkemmin selvittämällä näiden ihmisten kiinnostuksen kohteita ja elämäntilanteita. Jotta LinkedIn-mainonta on kannattavaa sekä rahallisesti että ajallisesti, on Linkkarin oltava sinun tuotteellesi tai palvelullesi sopiva kanava.
LinkedIn-mainonta on erityisen tehokas tapa tehdä B2B-markkinointia – mikäli kohderyhmääsi kuuluu kolmekymppisen yrityspäättäjän sijaan 18-vuotias nuori, saatat saada parempia tuloksia esimerkiksi Instagramissa.
Sinulla on useita eri vaihtoehtoja mainoksen kohdentamiselle, mutta niistä ei ole hyötyä, jos et tunne asiakkaitasi. Määritä kohderyhmä huolellisesti saadaksesi mainonnasta kaiken tehon irti. Voit kohdentaa LinkedIn-mainoksen esimerkiksi seuraavien tietojen perusteella:
Huomaatko, kuinka tarkasti sinun täytyy tuntea potentiaalinen asiakkaasi, ennen kuin voit hyödyntää LinkedInin kohdennusvaihtoehtoja parhaalla mahdollisella tavalla? Harvoin riittää ainoana tietona se, että potentiaalinen asiakas on vaikkapa suomalainen mies.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
LinkedIn mainonnan suunnittelu koostuu myös tavoitteiden asettamisesta. Kun luot mainoksen LinkedInin mainostyökalussa eli Campaign Managerissa, täytyy sinun valita kampanjatavoite heti ensimmäisenä. Sinun on siis mietittävä, mitä haluat saavuttaa mainonnalla – lisää kävijöitä verkkosivustolle tai kenties brändin imagon kohennusta? Voit valita kampanjatavoitteeksi jonkin alla olevista:
Maksullinen LinkedIn-mainonta tarvitsee rinnalleen puhuttelevan LinkedIn-yritysprofiilin, jossa julkaiset säännöllisesti laadukasta sisältöä. Vaikka mainos olisi hyvä, vaikealukuinen tai kokonaan tyhjä yritysprofiili antaa epäammattimaisen kuvan.
Päivitä yritysprofiilisi kuvaustekstiä kuvailemalla, mitä yrityksesi tekee ja kertomalla, kuinka voisit auttaa ja ketä. Kun profiilisi näyttää hyvältä, luo sinne sisältöä sisältösuunnitelman mukaisesti. Aidosti hyödylliset ja kiinnostavat julkaisut kasvattavat orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä, joka yhdessä maksullisen mainonnan kanssa tuo oikein tehtynä tuloksia.
Varmista, että sponsoroimaton sisältö puhuu samaa kieltä kuin maksetun mainonnan sisältö – eli on linjassa yrityksen brändi-ilmeen ja viestintätavan kanssa. Käytä yhtenäistä värimaailmaa, tuo esiin brändielementit sekä pyri puhuttelemaan asiakasta niin mainoksissa kuin sponsoroimattomissa julkaisuissakin yrityksen omalla äänensävyllä (Tone of Voice).
Vinkki: Jotta saat parempaa orgaanista näkyvyyttä LinkedInissä, pyri ajoittamaan julkaisut arki- tai viikonloppuaamuun ennen kello kymmentä.
Täydellistä ja täysin valmista mainontaa ei ole olemassakaan. Mainoksia on jatkuvasti analysoitava, jotta seuraavia voidaan kehittää toimimaan paremmin. Haluat taatusti saada mainontaan käyttämillesi euroille parasta vastinetta, eikö vain?
LinkedIn mainonnan suunnittelu pitää sisällään myös mittareiden määrittämisen. Kun määrittelet etukäteen, kuinka onnistumista mitataan, on tulosten analysointi huomattavasti helpompaa. Valitse esimerkiksi näistä mainoksen tavoitetta tukeva mittari:
Lue tarkemmin siitä, kuinka LinkedIn-mainontaa budjetoidaan
Suunnitteluvaiheessa on siis tärkeintä tunnistaa oikea kohderyhmä, määritellä tavoite ja valita mainoksen tavoitetta tukeva mittari. Tutustu ennen aloittamista myös LinkedInin mainosmuotoihin. Toteutusvaiheessa fiksua on kohdentaa tarkasti sekä analysoida tuloksia, jotta seuraava mainos on entistäkin parempi.
Ymmärrät nyt varmasti, miksi LinkedIn mainonnan suunnittelu on ensiarvoisen tärkeää. Mainontaa on toki helppoa tehdä hälläväliä-asenteella, mutta kannattavaa etenkään pidemmällä aikavälillä se ei ole. Usein kun puuttuu aika tai osaaminen, lähdetään mainoksia pyörittämään ilman minkäänlaista suunnitelmaa, mikä näkyy lopputuloksessa ja tuntuu lompakossa. Käänny siis mieluummin Kublan puoleen jo heti alussa!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.