LinkedIn-markkinointi nousee päivä päivältä oleellisemmaksi osaksi yritysten sosiaalisen median palettia. LinkedIn kasvaa jatkuvasti ja tänä päivänä sieltä löytyy jo oikeastaan käyttäjiä jokaiselta alalta. Siksi onkin tärkeää, että Linkkari huomioidaan kaikissa yrityksissä. Pakko siellä ei ole olla, mutta on hyvä tietää mitä sieltä löytyy.
Kublalla olemme kuitenkin sitä mieltä, että Linkedin-markkinointi on olennainen osa lähes jokaisen yrityksen somepalettia. Tästä syystä kokosimmekin asiantuntijatiimimme kanssa teille helpot stepit Linkedin-markkinointiin. Näillä viidellä stepillä pääset kivasti vauhtiin Linkkarissa. Muistathan kuitenkin ihan ensimmäisen vaiheen eli Linkedin tilien luomisen – sekä henkilökohtaisen että yritystilin. Tilien sisältö voi olla joko suomeksi tai englanniksi, riippuen pitkälti siitä mitä tavoittelet Linkkarista. Lyhyt englanninkielinen esittely on kuitenkin hyvä olla olemassa vaikka päätyisitkin suomenkieliseen profiiliin.
Ensimmäinen vinkkimme on hyvä verkostoituminen. Painele siis rohkeasti sitä connect-nappia ja hyväksy kaikki relevantit kontaktipyynnöt. Mitä laajemman verkoston kasvatat sen paremmin muut stepit toimivat ja vievät sinun Linkedin-markkinointiasi eteenpäin. Harvoin olen kenenkään kuullut valittavan liian suuresta kontaktiverkostosta 🙂
On kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota siihen miten verkostoidutaan. Kun laitat connect-pyyntöä niin on kiva laittaa mukaan viesti siitä kuka olet ja miksi haluat verkostoitua. Näin henkilö tietää oitis minkä alan toimija olet, ja keskustelun avauskin onnistuu luontevammin esittelyn jälkeen. Tämä myös yleensä kasvattaa hyväksyttyjen connect-pyyntöjen määrää.
Verkostoitumisen ohella LinkedIn-markkinointiin kuuluu oleellisesti sisällön tuotanto. Tuota LinkedIn-profiileihisi ajankohtaista ja mielenkiintoista sisältöä. Mitä parempaa sisältöä tuotat, sen paremmin niihin sitoudutaan ja tätä myötä ne saavat näkyvyyttä. Sisältöen saadessa näkyvyyttä, tuo tämä näkyvyyttä myös sinulle sekä yrityksellesi, mikä on tietysti positiivinen asia kun mietitään LinkedIn-markkinointia kokonaisuutena.
Sisällön tuotanto ei kuitenkaan ole helppoa. Sen lisäksi, että sisältöjen tulee olla mielenkiintoisia, on niitä tehtävä säännöllisesti. Ensimmäiset sisällöt eivät todennäköisesti saa vielä hirveästi huomiota, mutta kun sisällön tuottamista jatkaa systemaattisesti, alkavat sisällöt saamaan hiljalleen enemmän näkyvyyttä. Näkyvyys kasvaa kahdesta syystä: ensinnäkin sisältöjen laatu parantuu, koska sinä kehityt niiden tekemisessä ja toisaalta myös LinkedInin algoritmi huomaa, että olet niin sanotusti tosissasi ja alat saamaan lisää tilaa kanavassa. Tämä taas luo lisää kiinnostusta sisältöjäsi kohtaan.
Sisällöt voivat olla vaikka kirjoittamiasi artikkeleita tai blogeja. Voit myös hyvin jakaa videoita tai kuvia. Tärkeintä on miettiä, että mitä lisäarvoa sisältösi tuo muille. Sisältö voi olla opettavainen, se voi naurattaa tai kenties tiedottaa kontakteillesi rekryistä.
Kuten kaikkea markkinointia, niin myös LinkedIn-markkinointia tulisi mitata. Tarkkaile siis millaiset sisällöt saavat parempaa tulosta aikaan ja sen pohjalta voit testailla rohkeasti uusia ideoita. Mitä tarkemmin mittaat ja reagoit, sen nopeammin sisältösi saavat parempia tuloksia aikaan.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kun kontakteja on kerätty ja sisältöäkin tuotettu, on aika ottaa esiin seuraava vinkki LinkedIn-markkinointiin eli osallistuminen. Tällä tarkoitetaan siis sitä, että reagoidaan muiden tuottamaan sisältöön. Tämä on yksi hyvä tapa olla esillä LinkedInissä.
Osallistumisessa on tärkeää kiinnittää huomiota siihen millä tavalla sen tekee. Kannattaa käyttää LinkedInin tarjoamia eri tykkäysvaihtoehtoja reagointiin ja aktiivinen kommentointi on myös oleellisessa roolissa. Kommentoidessa on hyvä panostaa siihen, että ei huudella yleisenä “joo joo”-henkilönä, vaan kerrotaan oma mielipide sekä perustellaan se. Pidä mielessä, että pyrkimyksenä on luoda asiallista ja rakentavaa keskustelua. Hyvät käytöstavat tässäkin tietysti kunniaan, ei kiusata tai pyritä loukkaamaan muita.
Seuraava vinkki koskee LinkedIn-ryhmiä. LinkedInin ryhmät ovat erittäin hyvä työkalu LinkedIn-markkinointiin. Voit liittyä valmiisiin ryhmiin tai perustaa itse omia ryhmiä. Ryhmät jaotellaan aina kiinnostusten ja sisällön mukaan, joten etsi itsellesi mielenkiintoisia ryhmiä ja liity niihin. Mikäli koet, että etsimääsi ryhmää ei löydy niin perusta sellainen.
Ryhmät ovat oivia paikkoja verkostoitua ja tutustua uusiin ihmisiin sekä ideoihin. Ryhmän sisällä toimiminen noudattelee pitkälti samaa kaavaa kuin edellä listattu LinkedIn-markkinoinnin vinkki eli osallistuminen.
Viides vinkki LinkedIn-markkinointiin on maksettu mainonta. Kyseessä on siis LinkedInissä tapahtuva mainonta, jota tehdään LinkedInin omalla mainostyökalulla. Monilla toimialoilla LinkedIn on tehokas sosiaalinen media maksettuun mainontaan, joten tämä vinkki kannattaa ehdottomasti laittaa korvan taakse.
LinkedIn tarjoaa lukuisia kohdennusmahdollisuuksia sekä paljon erilaisia mainosmuotoja. Näihin kannattaa perehtyä ennen mainonnan käynnistämistä niin löydät juuri sinulle parhaat kohdennukset sekä mainosmuodot. Maksetun mainonnan voi myös ulkoistaa, jolloin siitä hyvin todennäköisesti saadaan paras teho irti LinkedIn-markkinointiin.
Toivottavasti nämä yllä esitellyt vinkit auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi. Vinkkejä voi pitkälti soveltaa eri sosiaalisen median kanavissa, toki pienen muuntelun kera alustan luonteesta riippuen. Kaikki nämä vinkit tukevat toinen toisiaan ja paras lopputulos LinkedIn-markkinointiin saadaankin hyödynnettäessä kaikkia vinkkejä tehokkaasti.
Älä käytä liikaa energiaa sellaisten seikkojen pohtimiseen kuin “mistä ja miten aloitan”, sillä tärkeintä on tarttua tuumasta toimeen ja ylipäätään aloittaa. Ei kannata myöskään jumittua ajatukseen siitä, mitä muut tuumivat sisällöstäsi, jossei se olekaan aivan täydellistä. Olkaa siis armollisia itsellenne ja samalla myös toisille, niin kaikki saavat miellyttäviä kokemuksia LinkedIn-markkinoinnin parissa.
Nähdään Linkkarissa!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.