Mainosbudjetti voidaan käyttää tänä päivänä lukemattomiin vaihtoehtoihin. Yrityspäättäjän voi olla vaikea valita perinteisen mainonnan (printti, tapahtumat yms) ja digitaalisen markkinoinnin (Google, Facebook, LinkedIn yms) välillä mihin mainosbudjetti kannattaa sijoittaa.
Digitaalisessa markkinoinnissa voit mitata tuloksia hyvin tarkasti ja jatkuvasti allokoida yrityksesi mainosbudjetti tarkemmin kannattavimpiin kanaviin.
Mainosbudjetti voidaan jakaa kahteen osaan digitaalisissa kanavissa.
Työllä on aina hinta. Työn voi tehdä oma henkilöstö, tai sitten mainonnan voi ostaa palveluun perehtyneeltä “digitoimistolta”. Myös omalle henkilökunnalle muodostuu palkkakuluja koulutuksesta ja itse mainontaan käytettävästä ajasta. Jokainen tarvitsee kuukausittain koulutusta, mikäli haluaa tehdä tuloksellista digitaalista markkinointia.
Kummatkin vaihtoehdot ovat mahdollisia ja suosittelenkin miettimään tarkasti onko yritykselläsi mahdollisuus palkata kokopäiväinen henkilö markkinoinnin opiskeluun ja hallitsemaan kaikkia kanavia tuloksellisen markkinoinnin tekemiseen. Yleensä nopein ja tehokkain tapa on aloittaa kumppanin kanssa ja miettiä myöhemmin oman markkinoinnin henkilön palkkaamista.
Kilpailu kovenee digitaalisissa kanavissa jatkuvasti ja vastassa on usein isoja toimijoita, joiden markkinointia hoitaa ammattilaiset. Mikäli tässä kilpailussa halutaan pärjätä, niin on sijoitettava huomattavasti omaa aikaa, tai rahaa hyvien tulosten aikaan saamiseksi. Yleensä järkevämmäksi ja tuloksellisemmaksi vaihtoehdoksi osoittautuu mainosbudjetin käyttäminen asiantuntijaan, jolla on vuosien kokemus ja saa laajan tiimin tuekseen digimarkkinointia tekevässä toimistossa.
Digimarkkinoinnilla on mahdollista mitata tarkasti mihin mainosbudjetti on käytetty ja onko se tuonut tuloksia. Digimarkkinointiin ei myöskään tarvitse sitoutua vuosisopimuksilla, tai sijoittaa suuria summia, vaan voit aloittaa jo muutamilla sadoilla euroilla markkinoinnin. Myös mainosbudjetti voidaan päättää kuukausittain, viikoittain, tai jopa päivittäin. Näin voidaan huomioida esimerkiksi messujen markkinointiin tarvittava korkeampi mainosbudjetti sopivan viikonlopun ympärille.
Voit siis kiireisinä aikoina käyttää verkkomainontaan pienempää budjettia ja hiljaisempina aikoina houkutella suuremmalla budjetilla enemmän ostavia asiakkaita brändisi pariin ja yrityksesi kotisivuille ottamaan yhteyttä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Mainosbudjetti kannattaa sijoittaa kannattavimpaan kanavaan ja onneksi kannattavin kanava voidaan tutkia tarkasti jo ennen mainonnan aloittamista. Suomessa yleisin kanava digimarkkinoinnissa on Google-mainonta ja seuraavana vaihtoehtona tulee sosiaalisen median markkinointi, kuten Facebook, Instagram, tai LinkedIn.
Käydään alla hieman näitä kanavia läpi ja miten mainosbudjetti voidaan arvioida ennen mainonnan aloittamista.
Google-mainonnassa mainosbudjetti määräytyy Googlen hakukoneessa tehtyjen toimialaasi liittyvien hakujen perusteella. Esimerkkinä otettakoon maalämpöpumppuja toimittava yritys. Aluksi on hyvä selvittää, kuinka usein esimerkiksi sanaa “maalämpöpumppu” etsitään Googlesta.
Alla olevassa kuvassa on etsitty hakuvolyymi sanalla “maalämpöpumppu” ja kuvasta nähdään kuukausittaiset hakujen määrät Suomessa tällä hakusanalla.
Kuukausittaiset haut “maalämpöpumppu” sanaan liittyen ovat noin 8000 kappaletta kuukaudesta hieman vaihdellen. Lisäksi on hyvä hakea myös tarkempia hintoja jokaiselle hakusanalle ja näin saadaan valikoitua vain ne sanat, jotka ovat maalämpöpumppuja myyvälle yritykselle tärkeimmässä roolissa.
Alla olevassa kuvassa on tarkempi erittely hakusanoista, joista voidaan valita kaikkein tärkeimmät ja potentiaalisimmat asiakkaat kyseisen yrityksen kotisivuille.
Näin voidaan valita esimerkiksi vain hakusanat “maalämpöpumppu” ja “maalämpöpumppu asennettuna”. Tässä tapauksessa tavoitetaan yhteensä 2660 potentiaalista asiakasta kuukausittain, jotka tekevät potentiaalisimpia hakuja Googlessa maalämpöpumppuihin liittyen tässä yksinkertaistetussa esimerkissä. Keskimääräinen hinta yhdelle asiakkaalle on siis 1,9 euroa per saatu kävijä yrityksen kotisivuille. Näin voidaan siis laskea tarvittava mainosbudjetti Googlessa. Saat siis 500 potentiaalista asiakasta sivuille 950 eurolla.
Somessa mainosbudjetti lasketaan hieman eritavalla. Sosiaalisen median kanavissa ei voida tehdä hakuja esimerkiksi “maalämpöpumppu asennettuna”. Voit ainoastaan etsiä yrityksen nimellä “Kubla Oy”, tai henkilön nimellä “Kalle Santalahti”. Voit kuitenkin tavoitella potentiaalisimpia asiakkaita, jotka asuvat esimerkiksi omakotitaloalueella ja ovat iältään 25-70 vuotiaita.
Facebookissa tavoitat näitä asiakkaita 500 eurolla 50 000 - 100 000.
Facebook on yleisimmin tehokkain tapa tavoittaa somen avulla asiakkaita maksetulla mainonnalla ja suurin osa suomalaisista päätöksentekijöistä käyttävät Facebookia kuukausittain (lähes 3 000 000 henkilöä).
Instagramissa tavoitat näitä asiakkaista 500 eurolla 70 000 - 150 000.
Instagram toimii erityisen hyvin kuvalliseen mainontaan ja suurin osa päätöksentekijöistä löytyy myös tästä kanavasta, mutta yrityksesi kotisivuille saat kävijöitä tehokkaammin Facebookista.
LinkedInissa tavoitat näitä asiakkaita 500 eurolla 15 000 - 70 000.
LinkedIn toimii yleisesti hieman paremmin b2b-mainonnassa, mutta voit hyvin tavoitella asiakkaita myös b2c-tuotteiden osalta LinkedInin avulla erityisesti arvokkaammissa hankinnoissa.
Yllä olevissa esimerkeissä on laskettu mainosbudjettia esimerkin avulla. Yleisimmin saat tuloksia digimarkkinoinnilla jos muutaman sadan euron mainosbudjetilla ja voit aina laskea, tai nostaa sijoittamaasi mainosbudjettia saatujen tulosten perusteella.
Mainosbudjetin tuomaa tulosta voit helposti seurata digimarkkinoinnin avulla ja pystyt laatimaan hyvin tarkan raportin saaduista tuloksista. Alla on esimerkki laatimastamme kuukausiraportista Google-mainonnassa ja some-mainonnassa.
Google-mainonnan kuukausiraportin yksinkertaistettu esimerkki
Some-mainonnan kuukausiraportin yksinkertaistettu esimerkki
Mainonta kannattaa aloittaa maltillisella mainosbudjetilla ja nostaa tulosten mukaisesti tarvittaessa. Autamme mieluusti laskemaan myös teidän yrityksen tarvitsema mainosbudjetti hyvien tulosten saamiseksi digitaalisessa markkinoinnissa.
Kysy lisää ja mietitään myös teidän yritykselle paras kanava, sekä ratkaisu!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.