Napoleonia (erittäin vapaasti) mukaillen digimarkkinointi marssii evästeiden voimalla. Tarkoitamme tällä tietenkin käytettävissä olevaa dataa. Mitä parempaa dataa yrityksellä on käytettävissään, sitä pienemmällä markkinointibudjetilla se pärjää.
Taisi alkaa kiinnostamaan? Mistä kaikkialta tätä tietoa on sitten kaivettavissa ja onko se vaikeaa?
Usein yrityksissä riittää, että verkkosivustolla laitetaan seuranta käyntiin. Kollegani Osku listasi, mitä kaikkea verkkosivustolla on mahdollista seurata ja mihin sitä voi sen jälkeen hyödyntää.
- Tietyllä alasivulla vierailleet
- Sivun rullaaminen loppuun
- Yhteydenottolomakkeen lähettäminen
- Uutiskirjeen tilaaminen
- Puhelinnumeron klikkaaminen
- Sähköpostiosoitteen painaminen
Listaa voisi jatkaa loputtomasti, sillä käytännössä kaikki verkkosivustolla tapahtuva voidaan asettaa seurannan piiriin. Kaikkea kerättyä dataa voidaan hyödyntää esimerksiksi mainonnan kohdentamisessa ja optimoinnissa.
Otetaanpa esimerkki: Verkkosivuvierailija vierailee sivustollasi ja katselee uutuustuotettasi. Seurannan avulla pystymme näyttämään juuri näille kävijöille kohdennettua mainontaa ja todentamaan mainonnan tehon seuraamalla esimerkiksi kampanjoinnin kautta tulleita yhteydenottoja.
Toinen tietolähde, joka saa digimarkkinoijan sylkirauhaset aktivoitumaan, on yrityksen oma asiakastietokanta. Mitä tarkempia yleisöjä sieltä on mahdollista saada ulos, sitä hienojakoisempaa kohdennuksesta on mahdollista tehdä.
Isot yritykset ovat tehneet lisämyyntiä jo iät ja ajat ja saavat siitä merkittävän lisätulonlähteen: Autoliikkeet myyvät varaosia kohdennettuna tiettyyn automalliin, matkamyymälät tarjoavat tietyn lennon ostaneille autonvuokrausta kohteessa ja verkkokaupasta treenivaatteita ostaneelle ryhdytään tarjoamaan lisäravinteita.
Mitä pk-yritys voi tehdä? Digimarkkinointi tarjoaa tähän erinomaisen lääkkeen, koska pystymme tavoittamaan asiakkaat hyvin kustannustehokkaasti. Usein rajoittava tekijä on osuvan kohdennuksen löytäminen ja tässä hyvä lähtödata tarjoaa keinon nousta samalle tasolle suuryritysten kanssa. Asiakasrekisterin pitäminen ajantasalla onkin digimarkkinoinnin myötä entistä tärkeämpää.
Koetko, että nykyiset asiakkaasi eivät tiedä uusista tuotteistasi tai palveluistasi tarpeeksi paljon? Me autamme muuntamaan asiakastietokantasi kohdennuksen tehovälineeksi ja tavoittamaan nämä uinuvat asiakkaat. Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!
Ota yhteyttä!