Markkinointimix tuo monelle mieleen sen ensimmäiset mallit, kuten niin sanotun 4p-mallin. Tämän 4p-mallin rinnalle on tullut muitakin markkinointimixin malleja joista ehkä suosituimpia ovat 7p ja 4c. Tässä kirjoituksessa tullaan käsittelemään näitä kolmea mallia pintapuolisesti, jotta saatte niistä ainakin alustavan ymmärryksen. Lisäksi teille kaikkein innokkaimmille markkinointimixaajille listaamme vielä muutaman hieman tuoreemman mallin kirjoituksen loppupuolella.
Koska nämä kaikki ovat kuitenkin mielestäni ainoastaan eri versioita markkinointimixistä, yhteinen termi jota tulen käyttämään tekstissä on juurikin markkinointimix. Uskon sen olevan huomattavasti selkeämpää teille lukijoille.
Eli lähdetäänpä sitten pureutumaan hieman tähän perusmalliin. 4p-malli juontaa juurensa 1960-luvulle jolloin muuan Jerome McCarthy sen julkaisi. Myöhemmin monet muutkin markkinoinnin merkkihenkilöt ovat tuoneet sitä tutuksi ja julkaisseet omia versioitaan siitä.
Neljä peetä
Näiden neljän elementin keskustassa on kohdemarkkina ja kaikki toimenpiteet pitäisikin peilata aina juuri tähän kohdemarkkinaan. Tuotteen tulee olla sellainen, joka menestyy kohdemarkkinassa. Tuotteen hinnan pitää olla linjassa kohdemarkkinan maksukykyyn. Paikan tehtävä on varmistaa tuotteen helppo saatavuus kohderyhmälle. Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä markkinointiviestinnän pitää purra kohderyhmään kuin hai uimariin 70-luvun kulttielokuvissa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Toinen tunnettu malli markkinointimixistä on 7p, jossa yllä mainitun neljän rinnalle on tuotu vielä kolme peetä lisää. Nämä kolme extra peetä ovat seuraavat:
Nämä kolme extra peetä tuovat luonnollisesti jokainen oman lisäarvonsa markkinointimixiin. Ihmiset-kohta kattaa sekä asiakkaan roolissa että yrityksen palveluksessa olevat ihmiset ja sen miten he voivat omalta osaltaan vahvistaa markkinointia. Esimerkiksi uskolliset kanta-asiakkaat jotka suosittelevat tuotetta tai yrityksen palveluksessa olevien erityisen taitavien ammattilaisten tuottama lisäarvo.
Prosessi-kohdalla tarkoitetaan yrityksen prosesseja, jotka liittyvät tuotteen tai palvelun toimittamiseen asiakkaalle aivan alusta loppuun asti. Tämä on oleellista huomioida myös markkinoinnin kannalta, miten se vaikuttaa markkinointiin.
Fyysinen todiste puolestaan käsittelee luotettavuutta ja etenkin palveluiden osalta olisi tärkeää olla fyysinen todiste siitä, että palvelu on tuotettu. Tietenkin myös yrityksen muut fyysiset todisteet palvelun tuottamisesta esimerkiksi toimitilat yms. ovat oleellisia tässä kohtaa.
4c-malli on Robert F. Lautherbornin vuonna 1990 julkaisema markkinointimix versio. Tässä mallissa pyritään lähestymään markkinointimixiä asiakkaan näkökulmasta.
Kuluttajalla viitataan kuluttajan tarpeisiin ja haluihin, siihen miten ne pitäisi olla keskiössä markkinointimixiä mietittäessä. Kustannus puolestaan kattaa hinnan lisäksi esimerkiksi kuluttajan käyttämän ajan tuotteen hankintaan sekä muita rahallisia ja ei rahallisia kustannuksia. Kätevyys, jotta pysytään neljässä koossa, tarkoittaa sitä miten kohdemarkkinan kuluttajat ovat tottuneet tekemään hankintansa, se voi hyvin olla esimerkiksi verkkokaupasta. Kommunikoinnilla puolestaan viitataan aidon keskusteluyhteyden rakentamiseen kuluttajan kanssa eli ei tuoteta enää yksipuolista markkinointiviestintää vaan kuunnellaan myös kuluttajaa. Tämän suuntaisesta markkinoinnista esimerkki voisi olla H2H-markkinointi.
Tekstin alussa lupasin kertoa vielä muutaman extra vinkin niille kaikkein kovimmille markkinointimixaajille, joten heitetään tähän vielä 4p-mallin laajennukset 5p ja 9p. 5p kattaa yllä olevat 4 peetä sekä siihen otetaan mukaan myös people eli ihmiset, joka on osa myös 7p mallia. 9p-malli on hieman muutettu ja laajennettu 7p-malli eli 9p:hen kuuluu:
Sitten vielä 7c-malli eli laajennettu 4c-malli, johon kuuluu neljän ceen lisäksi caring, co-ordinated ja confirmation.
Markkinointimixejä on paljon erilaisia ja niistä on monia mielipiteitä. Omasta mielestäni kuitenkin ainakin aloittelevan markkinoijan kannattaa ensin hahmottaa nämä yksinkertaiset mallit ja sen jälkeen kun ne ovat hallussa niin sitten vasta alkaa miettimään tuoko jokin näistä laajemmista malleista vielä kaivattua lisäarvoa. Ja kuten aina me Kublalla olemme innokkaita markkinoinnin ammattilaisia, joten meidän puoleen voi kääntyä, kun kaipaa asiantuntijan apua 🙂
Markkinointimixin hyvä puoli on se, että silloin kun kaikki tuntuu menevän päin peetä niin asiat alkaa olemaan itse asiassa aika jiirissä 😉
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.