Digimarkkinoinnin mittaaminen ja verkkosivuston eri toiminnallisuuksien rakentaminen perustuvat yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin ja niiden mittaamiseen. Yksi digimarkkinoinnin vahvuuksia on juuri tämän mittaaminen! Jokainen yritys haluaa päästä tavoitteisiinsa markkinoinnissa ja mielellään tietysti ylittääkin ne. Mutta miksi mainonnan seuranta on tärkeää?
Digitaalisessa markkinoinnissa voi joskus olla vaikea määritellä onnistuminen tai hahmottaa, mitkä luvut kertovat kampanjan onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Myynti ja asiakkuuksien laatu on luonnollisesti mainonnan onnistumisen tärkein mittari, mutta kyllä löytyy muitakin onnistumisen mittareita. Tässä blogissa avaamme mainonnan tai kampanjan eri mittareita, kuinka analytiikka toimii ja miksi mainonnan seuranta on tärkeää.
Miksi mainontaan seurataan?
Jos et seuraa tuloksia, et saa tietää miten mainontaa tulisi parantaa tai muuttaa. Et myöskään saa selville painuuko kovalla työllä hankitut mainosrahat suoraan hukkaan, vai tuottavatko ne oikeasti tulosta. Toki on aina parempi, että tekee edes joitain toimenpiteitä, jos vaihtoehtona on markkinoinnin tekemättä jättäminen kokonaan. Kuitenkin seuranta on koko digimarkkinoinnin tehokkuuden perusta ja siksi sen hyödyntäminen on erityisen tärkeää. Tässä vielä kootusti miksi seurantaa tehdään
Tulokset, mitä sillä mainonnalla oikeasti saa.
Kannattavuus näet, kuinka kannattavaa on tehdä mainontaa.
Seuranta koodien avulla pystytään myös keräämään tietoa optimoimiseen.
Optimointia!
Mainontaa kun seurataan pystytään panostamaan optimointiin. Optimointi on hyvin tärkeää ja nousee esiin Facebookissa sekä LinkedInissä mainostaessa. Optimoinnissa haarukoidaan yleisöä ja nähdään miten yleisö käyttäytyy. Optimoiminen vaatii kuitenkin, Facebookin tai LinkedInin koodia. Koodin avulla pystyt seuraamaan vierailijoiden dataa. Kun optimoit voit myös keskittyä kampanjamuotojen optimointiin tai mainossisältöjen optimointiin.
Kampanjamuotojen optimoinnissa pystytään katsomaan, mikä kampanja muoto toimii parhaiten, haluttuihin tavoitteisiin. Kun halutaan optimoida jotain tiettyä tapahtumaaa kohden täytyy olla seuranta kunnossa, jotta nähdään, että tämä tapahtuma on varmasti tapahtunut. Esimerkiksi jos halutaan optimoida osto tapahtumaa kohden, täytyy metrikooista näkyä onko tämä tapahtunut eli onko mainonta toiminut.
Mainossisältöjen optimointia, pystyy myös seurannalla tarkentamaan. Kun seuraat mainoksiasi näet kannustaako joku tietty kuva tai teksti tapahtumaan. Digimainonta on tarkkaa mitattavissa, hyvin harva muu markkinointi pystyy antamaan yhtä tarkkaa tietoa.
Tiedä paremmin mitä mainoseurot tuottavat
Tiedät paremmin mitä mainoseurot tuottavat eli seurannalla mennään mahdollisimman lähelle lompakkoa. Mitä edistyneempään seurantaan, pystytään laskemaan mainonnan tuottoa tarkemmin eli tulee vähemmän hukka euroja. Seurannan avulla pystytään laskemaan ROAS, jolla pystytään mittaamaan mainonnan tuloksellisuutta. Harvassa mainonnan kanavassa pystytään näitä mittaamaan niin tarkasti kuin digimainonnassa.
Mainonnan seurantaan apuja
Mainonnan seuranta on välttämätöntä, jotta voidaan tarkastella puolueettomasti mainonnan menestymistä ja tuloksellisuutta. Seuranta on myös tärkeää, koska halutaan tietää mikä kanava tuottaa parhaiten. Jos et seuraa tarkasti jokaisen kanavan tuomia yhteydenottoja et tiedä onko markkinointi kannattavaa. On kuitenkin tärkeää mitata digimarkkinoinnin tuottamaa oikeaa hyötyä yrityksellesi. Näin voit ohjata markkinointiin sijoittamasi eurot oikeisiin ja tuottavampiin kanaviin. Tärkeää kuitenkin on, että aina kun mainontaa mitataan niin saadaan selville kehitystoimenpiteet. Nämä pohjautuvat kerättyyn tietoon analytiikassa ja jos tässä nousee ongelmia olemme Kublassa aina valmiina auttamaan.
Facebook mainonnan tahti määräytyy aina tilanteen mukaan. Siihen vaikuttaa hyvin moni asia, joten mahdoton antaa yhtä oikeaa vastausta siihen mihin tahtiin Facebook mainontaa tehdään ja mikä mainonnan optimaalinen tahti on. Oikeastaan kaikki päätökset aina mainoksen suunnittelusta sen julkaisuajankohtaan voivat vaikuttaa mainonnan optimointiin ja lopulta myös mainonnan uusimiseen. Alla käydään pääpiirteittäin läpi mitkä asiat vaikuttavat Facebook mainonnan […]
Sosiaalisen median ylläpito jää monella brändillä muiden markkinointikanavien varjoon, vaikka sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Monet asiakkaat odottavat brändien olevan läsnä sosiaalisen median kanavissa, niin sisällöntuotannon kuin asiakaspalvelunkin osalta. On erittäin tärkeää luoda keskustelua sosiaalisessa mediassa eli kuunnella asiakkaita, vastata kommentteihin ja arvioihin. Tässä blogikirjoituksessa avataan mitä kaikkea sosiaalisen median ylläpito yritykseltä vaatii. Suuri osa yrityksistä […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.