Digimarkkinoinnin mittaaminen ja verkkosivuston eri toiminnallisuuksien rakentaminen perustuvat yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin ja niiden mittaamiseen. Yksi digimarkkinoinnin vahvuuksia on juuri tämän mittaaminen! Jokainen yritys haluaa päästä tavoitteisiinsa markkinoinnissa ja mielellään tietysti ylittääkin ne. Mutta miksi mainonnan seuranta on tärkeää?
Digitaalisessa markkinoinnissa voi joskus olla vaikea määritellä onnistuminen tai hahmottaa, mitkä luvut kertovat kampanjan onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Myynti ja asiakkuuksien laatu on luonnollisesti mainonnan onnistumisen tärkein mittari, mutta kyllä löytyy muitakin onnistumisen mittareita. Tässä blogissa avaamme mainonnan tai kampanjan eri mittareita, kuinka analytiikka toimii ja miksi mainonnan seuranta on tärkeää.
Jos et seuraa tuloksia, et saa tietää miten mainontaa tulisi parantaa tai muuttaa. Et myöskään saa selville painuuko kovalla työllä hankitut mainosrahat suoraan hukkaan, vai tuottavatko ne oikeasti tulosta. Toki on aina parempi, että tekee edes joitain toimenpiteitä, jos vaihtoehtona on markkinoinnin tekemättä jättäminen kokonaan. Kuitenkin seuranta on koko digimarkkinoinnin tehokkuuden perusta ja siksi sen hyödyntäminen on erityisen tärkeää. Tässä vielä kootusti miksi seurantaa tehdään
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Mainonnan seurannassa on tärkeää pitää seuranta koodit mukana, sillä niiden kautta pystytään viestimään mainostilille, mitä tapahtumia on tapahtunut verkkosivulla. Pikseleiden ja seurannan avulla pystytään saitilla näkemään kokonaisuudessa yleisön käyttäytyminen. Tässä vielä mitä pikselit oikein verkkosivuilta kertovat:
Mainontaa kun seurataan pystytään panostamaan optimointiin. Optimointi on hyvin tärkeää ja nousee esiin Facebookissa sekä LinkedInissä mainostaessa. Optimoinnissa haarukoidaan yleisöä ja nähdään miten yleisö käyttäytyy. Optimoiminen vaatii kuitenkin, Facebookin tai LinkedInin koodia. Koodin avulla pystyt seuraamaan vierailijoiden dataa. Kun optimoit voit myös keskittyä kampanjamuotojen optimointiin tai mainossisältöjen optimointiin.
Kampanjamuotojen optimoinnissa pystytään katsomaan, mikä kampanja muoto toimii parhaiten, haluttuihin tavoitteisiin. Kun halutaan optimoida jotain tiettyä tapahtumaaa kohden täytyy olla seuranta kunnossa, jotta nähdään, että tämä tapahtuma on varmasti tapahtunut. Esimerkiksi jos halutaan optimoida osto tapahtumaa kohden, täytyy metrikooista näkyä onko tämä tapahtunut eli onko mainonta toiminut.
Mainossisältöjen optimointia, pystyy myös seurannalla tarkentamaan. Kun seuraat mainoksiasi näet kannustaako joku tietty kuva tai teksti tapahtumaan. Digimainonta on tarkkaa mitattavissa, hyvin harva muu markkinointi pystyy antamaan yhtä tarkkaa tietoa.
Tiedät paremmin mitä mainoseurot tuottavat eli seurannalla mennään mahdollisimman lähelle lompakkoa. Mitä edistyneempään seurantaan, pystytään laskemaan mainonnan tuottoa tarkemmin eli tulee vähemmän hukka euroja. Seurannan avulla pystytään laskemaan ROAS, jolla pystytään mittaamaan mainonnan tuloksellisuutta. Harvassa mainonnan kanavassa pystytään näitä mittaamaan niin tarkasti kuin digimainonnassa.
Mainonnan seuranta on välttämätöntä, jotta voidaan tarkastella puolueettomasti mainonnan menestymistä ja tuloksellisuutta. Seuranta on myös tärkeää, koska halutaan tietää mikä kanava tuottaa parhaiten. Jos et seuraa tarkasti jokaisen kanavan tuomia yhteydenottoja et tiedä onko markkinointi kannattavaa. On kuitenkin tärkeää mitata digimarkkinoinnin tuottamaa oikeaa hyötyä yrityksellesi. Näin voit ohjata markkinointiin sijoittamasi eurot oikeisiin ja tuottavampiin kanaviin. Tärkeää kuitenkin on, että aina kun mainontaa mitataan niin saadaan selville kehitystoimenpiteet. Nämä pohjautuvat kerättyyn tietoon analytiikassa ja jos tässä nousee ongelmia olemme Kublassa aina valmiina auttamaan.
Kublan tiimillä on vuosien kokemus analytiikan kanssa työskentelystä. Autamme jatkuvasti asiakkaitamme määrittelemään analytiikan tukemaan yrityksen digitaalista markkinointia.
Kysy rohkeasti lisää, mikäli haluat että digimainontasi alkaa tuottamaan teillekin tuloksia!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.