Miksi mainonnan seuranta on tärkeää? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mik­si mai­non­nan seu­ran­ta on tärkeää?

Digi­mark­ki­noin­nin mit­taa­mi­nen ja verk­ko­si­vus­ton eri toi­min­nal­li­suuk­sien raken­ta­mi­nen perus­tu­vat yri­tyk­sen lii­ke­toi­min­nan tavoit­tei­siin ja nii­den mit­taa­mi­seen. Yksi digi­mark­ki­noin­nin vah­vuuk­sia on juu­ri tämän mit­taa­mi­nen! Jokai­nen yri­tys halu­aa pääs­tä tavoit­tei­siin­sa mark­ki­noin­nis­sa ja mie­lel­lään tie­tys­ti ylit­tää­kin ne. Mut­ta mik­si mai­non­nan seu­ran­ta on tärkeää?

Digi­taa­li­ses­sa mark­ki­noin­nis­sa voi jos­kus olla vai­kea mää­ri­tel­lä onnis­tu­mi­nen tai hah­mot­taa, mit­kä luvut ker­to­vat kam­pan­jan onnis­tu­mi­ses­ta tai epä­on­nis­tu­mi­ses­ta. Myyn­ti ja asiak­kuuk­sien laa­tu on luon­nol­li­ses­ti mai­non­nan onnis­tu­mi­sen tär­kein mit­ta­ri, mut­ta kyl­lä löy­tyy mui­ta­kin onnis­tu­mi­sen mit­ta­rei­ta. Täs­sä blo­gis­sa avaam­me mai­non­nan tai kam­pan­jan eri mit­ta­rei­ta, kuin­ka ana­ly­tiik­ka toi­mii ja mik­si mai­non­nan seu­ran­ta on tärkeää.

Miksi mainontaan seurataan?

Jos et seu­raa tulok­sia, et saa tie­tää miten mai­non­taa tuli­si paran­taa tai muut­taa.  Et myös­kään saa sel­vil­le pai­nuu­ko koval­la työl­lä han­ki­tut mai­nos­ra­hat suo­raan huk­kaan, vai tuot­ta­vat­ko ne oikeas­ti tulos­ta. Toki on aina parem­pi, että tekee edes joi­tain toi­men­pi­tei­tä, jos vaih­toeh­to­na on mark­ki­noin­nin teke­mät­tä jät­tä­mi­nen koko­naan. Kui­ten­kin seu­ran­ta on koko digi­mark­ki­noin­nin tehok­kuu­den perus­ta ja sik­si sen hyö­dyn­tä­mi­nen on eri­tyi­sen tär­ke­ää. Täs­sä vie­lä koo­tus­ti mik­si seu­ran­taa tehdään

  • Tulok­set, mitä sil­lä mai­non­nal­la oikeas­ti saa.
  • Kan­nat­ta­vuus näet, kuin­ka kan­nat­ta­vaa on teh­dä mainontaa.
  • Skaa­lau­tu­vuus, pys­ty­tään läh­te­mään laa­jen­ta­maan mainontaa.

Mihin seurantaa koodeja tarvitaan? 

Mai­non­nan seu­ran­nas­sa on tär­ke­ää pitää seu­ran­ta koo­dit muka­na, sil­lä nii­den kaut­ta pys­ty­tään vies­ti­mään mai­nos­ti­lil­le, mitä tapah­tu­mia on tapah­tu­nut verk­ko­si­vul­la. Pik­se­lei­den ja seu­ran­nan avul­la pys­ty­tään sai­til­la näke­mään koko­nai­suu­des­sa ylei­sön käyt­täy­ty­mi­nen. Täs­sä vie­lä mitä pik­se­lit oikein verk­ko­si­vuil­ta kertovat: 

  • Met­rii­kat ostotapahtumasta.
  • Saa­daan sel­lais­ta tie­toa, jota pys­ty­tään käyt­tä­mään mai­non­nan optimoinnissa.
  • Pys­ty­tään luo­maan ylei­söä -> Loo­ka­li­ke ylei­sö­jä pys­ty­tään teke­mään sit­ten näi­den avulla 
  • Seu­ran­ta koo­dien avul­la pys­ty­tään myös kerää­mään tie­toa optimoimiseen.

Optimointia!

Mai­non­taa kun seu­ra­taan pys­ty­tään panos­ta­maan opti­moin­tiin. Opti­moin­ti on hyvin tär­ke­ää ja nousee esiin Face­boo­kis­sa sekä Lin­ke­dI­nis­sä mai­nos­taes­sa. Opti­moin­nis­sa haa­ru­koi­daan ylei­söä ja näh­dään miten ylei­sö käyt­täy­tyy. Opti­moi­mi­nen vaa­tii kui­ten­kin, Face­boo­kin tai Lin­ke­dI­nin koo­dia. Koo­din avul­la pys­tyt seu­raa­maan vie­rai­li­joi­den dataa. Kun opti­moit voit myös kes­kit­tyä kam­pan­ja­muo­to­jen opti­moin­tiin tai mai­nos­si­säl­tö­jen optimointiin. 

Kam­pan­ja­muo­to­jen opti­moin­nis­sa pys­ty­tään kat­so­maan, mikä kam­pan­ja muo­to toi­mii par­hai­ten, halut­tui­hin tavoit­tei­siin. Kun halu­taan opti­moi­da jotain tiet­tyä tapah­tu­maaa koh­den täy­tyy olla seu­ran­ta kun­nos­sa, jot­ta näh­dään, että tämä tapah­tu­ma on var­mas­ti tapah­tu­nut. Esi­mer­kik­si jos halu­taan opti­moi­da osto tapah­tu­maa koh­den, täy­tyy met­ri­koois­ta näkyä onko tämä tapah­tu­nut eli onko mai­non­ta toiminut. 

Mai­nos­si­säl­tö­jen opti­moin­tia, pys­tyy myös seu­ran­nal­la tar­ken­ta­maan. Kun seu­raat mai­nok­sia­si näet kan­nus­taa­ko joku tiet­ty kuva tai teks­ti tapah­tu­maan. Digi­mai­non­ta on tark­kaa mitat­ta­vis­sa, hyvin har­va muu mark­ki­noin­ti pys­tyy anta­maan yhtä tark­kaa tietoa. 

Tiedä paremmin mitä mainoseurot tuottavat

Tie­dät parem­min mitä mai­no­seu­rot tuot­ta­vat eli seu­ran­nal­la men­nään mah­dol­li­sim­man lähel­le lom­pak­koa. Mitä edis­ty­neem­pään seu­ran­taan, pys­ty­tään las­ke­maan mai­non­nan tuot­toa tar­kem­min eli tulee vähem­män huk­ka euro­ja. Seu­ran­nan avul­la pys­ty­tään las­ke­maan ROAS, jol­la pys­ty­tään mit­taa­maan mai­non­nan tulok­sel­li­suut­ta. Har­vas­sa mai­non­nan kana­vas­sa pys­ty­tään näi­tä mit­taa­maan niin tar­kas­ti kuin digimainonnassa.

Google ads metrics

Mainonnan seurantaan apuja

Mai­non­nan seu­ran­ta on vält­tä­mä­tön­tä, jot­ta voi­daan tar­kas­tel­la puo­lu­eet­to­mas­ti mai­non­nan menes­ty­mis­tä ja tulok­sel­li­suut­ta. Seu­ran­ta on myös tär­ke­ää, kos­ka halu­taan tie­tää mikä kana­va tuot­taa par­hai­ten. Jos et seu­raa tar­kas­ti jokai­sen kana­van tuo­mia yhtey­den­ot­to­ja et tie­dä onko mark­ki­noin­ti kan­nat­ta­vaa. On kui­ten­kin tär­ke­ää mita­ta digi­mark­ki­noin­nin tuot­ta­maa oike­aa hyö­tyä yri­tyk­sel­le­si. Näin voit ohja­ta mark­ki­noin­tiin sijoit­ta­ma­si eurot oikei­siin ja tuot­ta­vam­piin kana­viin.  Tär­ke­ää kui­ten­kin on, että aina kun mai­non­taa mita­taan niin saa­daan sel­vil­le kehi­tys­toi­men­pi­teet. Nämä poh­jau­tu­vat kerät­tyyn tie­toon ana­ly­tii­kas­sa ja jos täs­sä nousee ongel­mia olem­me Kublas­sa aina val­mii­na auttamaan. 

Kublan tii­mil­lä on vuo­sien koke­mus ana­ly­tii­kan kans­sa työs­ken­te­lys­tä. Autam­me jat­ku­vas­ti asiak­kai­tam­me mää­rit­te­le­mään ana­ly­tii­kan tuke­maan yri­tyk­sen digi­taa­lis­ta markkinointia. 

Kysy roh­keas­ti lisää, mikä­li haluat että digi­mai­non­ta­si alkaa tuot­ta­maan teil­le­kin tuloksia!

Ota yhteyt­tä!
Mainonnan seuranta on tärkeää
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi