Google mainonta tulee lähestulkoon jokaisessa yrityksessä puheenaiheeksi jossain kohtaa. Miten Google mainonta toimii käytännössä? Kun haluat näkyä Googlessa, on sinulla kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on ilmainen ja toinen maksullinen.
1. Hakukoneoptimointi on ilmaista
2. Google mainonta on maksullista
Kumpi sitten kannattaa? Tänä päivänä yritykset tarvitsevat molempia keinoja, jotta näkyvyys Googlessa on optimaalista. Google mainonta on nopea tapa tuoda yritys esille Googlessa, kun taas hakukoneoptimointi ei ole Google mainonnan tavoin riippuvainen mainosbudjetista.
Google Ads -mainostyökalu, jolla Google mainonta tehdään, on täysin ilmainen. Mainoskustannuksesi määräytyvät budjettiasetustesi mukaan, vähimmäiskulutusvaatimusta ei ole.
Oikein tehtynä Google mainonta on erittäin kustannustehokasta. Voit näyttää mainostasi useissa eri paikoissa sekä kohdentaa hyvin tarkasti mainoksen näkymään oikealle kohderyhmälle. Käytössäsi on useita mainosvaihtoehtoja:
Miten Google mainonta toimii eri mainosvaihtoehdoissa? Käydäänpä asia läpi!
Kun asiakkaalla on jo olemassa oleva ostohalu tai -tarve, toimii hakusanamainonta tehokkaana tapana viedä potentiaalinen asiakas juuri sinun yrityksesi kassalle kilpailijan sijaan.
Hakusanamainonnan keskiössä on avainsana-analyysin pohjalta valittu hakusana sekä verkkosivuston sisältö, joka on optimoitu tälle kyseiselle hakusanalle.
Näin se toimii: Matti hakee Googlesta hakulausekkeella “katon pinnoitus”, sillä hänen kotinsa katto kaipaa pinnoitusta. Ennen orgaanisia eli ilmaisia hakutuloksia hakutulossivun kärkeen ryhmittyy maksetut mainokset. Nämä yritykset ovat valinneet hakulausekkeeksi “katon pinnoitus” tehdessään hakusanamainontaa.
Mitä hakusanamainonta maksaa? Maksat ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi. Mikäli asiakas näkee mainoksen, mutta ei syystä tai toisesta klikkaa sitä, et joudu maksamaan tästä yhdestä mainosnäytöstä mitään.
Klikkauksen hintaan vaikuttaa moni asia. Kilpailtu hakusana voi olla vaikkapa euron kalliimpi kuin vähemmän kilpailtu hakusana. Vaikka euro kuulostaa pieneltä summalta, on esimerkiksi sadan mainoksen klikkaajan kohdalla kyse jo sadasta eurosta enemmän.
Keskimääräinen hakusanamainnonan hinta yhdelle klikkaukselle on noin 0,10 – 2,00 €.
Kuinka hakusanamainontaa voi kohdentaa? Sinulla on käytössäsi useita eri kohdennusvaihtoehtoja, kuten potentiaalisen asiakkaan ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet tai maantieteellinen kohdistus, avainsanat tai viikonpäivät ja kellonajat.
Kun asiakas on vieraillut verkkosivustollasi aikaisemmin tai haluat tavoittaa uusia asiakkaita, saattaa display- eli bannerimainonta olla fiksu veto. Tämä on siis loistava keino tehdä uudelleenmarkkinointia tai herättää sellaisten asiakkaiden mielenkiinto, joilla ostohalua tai -tarvetta ei vielä ole.
Google Display Network eli GDN on mainosverkosto, jossa voit näyttää mainostasi potentiaalisille asiakkaille, jotka esimerkiksi lukevat Gmailista sähköpostejaan tai katsovat YouTube-videoita.
Näin se toimii: Anna päättää käydä Suomi24.fi-keskustelufoorumilla, jonka etusivulla hän huomaa mainoksen. Kyse on juurikin Google Display- eli bannerimainonnasta Google Display Network-mainosverkostossa. Mainos näytetään Annalle, sillä hän on osoittanut kiinnostuksensa näitä tuotteita kohtaan. Samalla keskustelufoorumilla vieraileva Pekka näkee eri mainoksen.
Mitä Google Display -mainonta maksaa? Maksat ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi. Mikäli asiakas näkee mainoksen, mutta ei syystä tai toisesta klikkaa sitä, et joudu maksamaan tästä yhdestä mainosnäytöstä mitään.
Keskimääräinen Google Display -mainnonan hinta yhdelle klikkaukselle on noin 0,20 € – 1,00 €.
Kuinka Google Display -mainontaa voi kohdentaa? Voit kohdentaa esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan iän, sukupuolen, sijainnin, laitetyypin tai kiinnostuksen kohteiden perusteella. Pystyt näyttämään mainoksia myös esimerkiksi ainoastaan verkkosivustollasi vierailleille asiakkaille tai niille, jotka ovat hakeneet Googlesta tuotettasi tai palveluasi.
YouTube-mainonta on tehokas keino tavoittaa jopa puolet suomalaisista. Tämä on loistava tapa mainostaa etenkin silloin, kun suurta budjettia ei ole, sillä oikein tehtynä YouTube-mainonta vakuuttaa kustannustehokkuudellaan.
Kun mainostat YouTubessa, voit valita mainospaikaksi esimerkiksi jonkin muun videon alun, puolen välin tai lopun, YouTuben hakutulokset tai Googlen videokumppanin sivuston.
Näin se toimii: Pekka haluaa katsoa YouTubesta videon. Hän klikkaa mieleisen videon auki, mutta ennen kuin Pekka pääsee katsomaan videota, on hänen katsottava YouTube-mainontaa tekevän mainostajan maksettu mainos.
Mitä YouTube-mainonta maksaa? Maksat ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas katsoo mainostasi vähintään 30 sekunnin ajan tai klikkaa mainoksestasi verkkosivustollesi.
Parhaimmillaan YouTube-mainonnan hinta on 0,01 € – 0,05 € yli 30 sekunnin mittaista katselukertaa kohden.
Kuinka YouTube-mainontaa voi kohdentaa? Sinulla on käytössäsi useita eri kohdennusvaihtoehtoja, kuten potentiaalisen asiakkaan ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet tai maantieteellinen kohdistus, avainsanat, viikonpäivät ja kellonajat tai tiettyjen YouTube-videoiden yhteyteen kohdistaminen.
Gmail-mainonta mahdollistaa mainoksesi näkymisen suoraan potentiaalisen asiakkaan sähköpostissa. Mainokset näkyvät Gmailissa Tarjoukset- tai Sosiaaliset verkostot -välilehteä klikkaamalla niin selaimessa kuin Gmail-sovelluksessakin.
Tällä mainosmuodolla voit tavoittaa niin uusia kuin vanhojakin asiakkaita. Tärkeintä on hyvän tarjouksen esittäminen sekä katseen vangitsevan otsikon laatiminen, jotta pienestä mainoksesta klikataan.
Näin se toimii: Jutta käy päivittäin katsomassa sähköpostin. Hän hakee Googlesta erilaisilla hakusanoilla etsiessään tietoa jostakin tuotteesta tai palvelusta, joiden perusteella hänelle valikoituu Gmailissa näytettävät mainokset. Jutan naapuri näkee erilaisia Gmail-mainoksia kuin Jutta, sillä hän hakee Googlesta erilaisia asioita.
Mitä Gmail-mainonta maksaa? Maksat ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi. Mikäli asiakas näkee mainoksen, mutta ei syystä tai toisesta klikkaa sitä, et joudu maksamaan tästä yhdestä mainosnäytöstä mitään. Klikkauksen hinta on usein edullisempi kuin hakusanamainonnassa.
Gmail-mainonnan hinta voi olla jopa reilusti alle 0,20 € mainoksen klikkausta kohden.
Kuinka Gmail-mainontaa voi kohdentaa? Voit kohdistaa mainoksesi muun muassa demografisten tietojen, kuten potentiaalisen asiakkaan iän, sukupuolen tai perhetilanteen perusteella, tai näyttää mainostasi niille, jotka ovat vaikkapa käyneet verkkosivustollasi aikaisemmin.
Google Shopping -mainonta perustuu hakusanojen sijaan tuotetietoihin. Mainoksesi voi näkyä tuttuun tapaan hakutulossivulla tai Ostokset-välilehdellä. Google Shopping on kultaakin arvokkaampi verkkokauppiaalle, sillä mainokset näkyvät potentiaalisille asiakkaille, jotka reaaliaikaisesti etsivät Googlesta sinun verkkokaupassasi myytävää tuotetta.
Näin se toimii: Jouko etsii uutta ruohonleikkuria, joten hän tietysti suuntaa ensimmäisenä Googleen etsimään vanhan korvaavaa tuotetta.
Google Merchant Center eli Kauppiaskeskus hakee tuotteiden kuvat, nimet, hinnat, arvostelut ja muut tiedot suoraan yrityksen verkkokaupasta, jolloin Jouko pääsee tekemään tarkempia valintoja esimerkiksi ruohonleikkurin hinnan ja myyjän perusteella.
Mitä Google Shopping -mainonta maksaa? Maksat ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi. Mikäli asiakas näkee mainoksen, mutta ei syystä tai toisesta klikkaa sitä, et joudu maksamaan tästä yhdestä mainosnäytöstä mitään.
Keskimääräinen Google Shopping -mainonan hinta yhdelle klikkaukselle on noin 0,29 €.
Kuinka Google Shopping -mainontaa voi kohdentaa? Mainoksesi näkyy Kauppiaskeskuksesta haettujen tuotetietojen mukaan niille, jotka tekevät Googlessa haun esimerkiksi tuotteen nimellä tai tuotekuvauksesta löytyvällä hakusanalla.
Suomalaiset hakevat Googlesta yhden ainoan päivän aikana 30 miljoonan haun edestä tietoa, tuotteita sekä palveluita. Kaikki muutkin yritykset tietävät Googlessa mainostamisen hyödyt, joten onnistuminen vaatii osaamista.
Huolellisesti tehty Google mainonta on varsin järkevä tapa markkinoida tuotetta tai palvelua yrityksen toimialasta riippumatta – Googlessa mainostavat niin talon rakentajat kuin verkkokauppiaatkin.
Kustannustehokas Google mainonta vaatii ajan lisäksi ammattitaitoa. Mikäli et tiedä miten Google mainonta toimii, mitä ja miten teet, kannattaa mainostaminen jättää suosiolla alan asiantuntijan harteille. Hyviin tuloksiin pääset vain hyvällä mainostamisella.
Me Kublalla viemme yrityksesi Googlen parhaimmille paikoille!
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.