Suomalaiset ovat ahkeria googlettajia – jopa 98 % suomalaisista käyttää Googlea etsiessään vastauksia kysymyksiinsä. Hakukone toimii apuna silloin, kun Martta päättää valmistaa kalakeiton ensimmäistä kertaa, ja Pekka tahtoo löytää itselleen uuden fillarin. Suomessa Googlesta haetaan tietoa, tuotteita sekä palveluita yli 30 miljoonan haun edestä viikon jokaisena päivänä. Tästä syystä myös hakusanamainonta toimii Suomessa erittäin hyvin.
Hakusanamainonta hyödyntää ihmisten tarvetta löytää tieto, tuote tai palvelu. Koska suomalaiset tekevät valtavasti hakuja, ei hakusanamainonnan tuomia mahdollisuuksia kannata jättää hyödyntämättä. Kerromme sinulle seuraavaksi siitä, miten hakusanamainonta toimii käytännössä!
Hakusanamainonta (SEM, Search Engine Marketing) tuo tuotteesi tai palvelusi hakukoneessa esille juuri silloin, kun potentiaalinen asiakas haluaa löytää siitä tietoa tai ostaa tuotteen tai palvelun itselleen. Hakusanamainonta on siis maksullista mainontaa hakusanalla esimerkiksi Google-hakukoneessa.
Vaikka hakusanamainonta toimii hyvin simppelillä tavalla, vaatii käytännön toteutus hieman enemmän osaamista sekä sen lisäksi roppakaupalla aikaa. Tehokas hakusanamainonta ei koskaan jää pyörimään yksinään, vaan sitä on jatkuvasti analysoitava ja optimoitava tuottamaan entistäkin paremmin.
Potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään hakusanan, jonka jälkeen hakukone näyttää hänelle hakusanan perusteella sopivaa sisältöä. Kun teet hakusanamainontaa oikein, tuo hakukone sinun mainoksesi esille.
Kaikki saa alkunsa hakusanoista. Mieti, mitä sinun potentiaalinen asiakkaasi kirjoittaa sanatarkalleen Googlen hakukoneeseen? Jos asiakas kirjoittaa hakukenttään lausekkeen “lennot helsinki”, kannattaa sinun tehdä hakusanamainos samoja sanamuotoja käyttäen. Unohda siis esimerkiksi “lennot ihanaan Helsinkiin” tai “lentoja Suomen pääkaupunkiin”.
Hakusanamainonta saa voimansa hakusanatutkimuksesta (avainsanatutkimus), jonka tavoite on vastata yllä esitettyyn kysymykseen → mitä asiakas kirjoittaa Googleen?
Hakusanamainos rakennetaan relevantin hakusanan ympärille. Siivousalan yritykselle relevantti hakusana voi olla esimerkiksi “kotisiivous”, jolloin mainoksen otsikkoon ja kuvaukseen lisätään kyseinen hakusana. Kun asiakas klikkaa mainosta ja ohjautuu yrityksen verkkosivustolle, kannattaa myös sivuston sisällössä toistaa tätä hakusanaa.
Kun teet hakusanamainoksen, on sinun pidettävä tyytyväisenä sekä hakukone että asiakas. Google arvostelee jokaisen mainoksen laatupisteillä asteikolla 1-10. Laatupistejärjestelmän tarkoituksena on näyttää Googlen käyttäjille ainoastaan hyödyllisiä hakutuloksia, jotta ihmiset käyttävät Googlea.
Laatupisteytyksen osa-alueet:
Täyden kympin voit saada, kun jokainen näistä osa-alueista on osoittanut mainoksen olevan hyvin ja ennen kaikkea laadukkaasti tehty. Tällöin hakusanamainonta toimii optimaalisesti ja on myös edullista mainostajalle!
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Laatupisteytykseen vaikuttaa klikkauksen todennäköisyys eli kuinka todennäköisesti potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta. Tunnetuimman brändin hakusanamainos saa aikaan taatusti enemmän klikkauksia kuin esimerkiksi vasta aloittaneen.
Vinkki: Panosta mainoksen ja verkkosivuston vastaavuuteen.
Valittu avainsana tulisi maininta mainoksen otsikossa ja kuvauksessa (kts. kuva alla). Vaikka kyseisen avainsanan toistaminen mainoksessa kannattaa useammankin kerran, saa ylioptimointi mainoksen kuulostamaan epäluonnolliselta.
Vinkki: Toista avainsana ainakin otsikossa ja tekstissä sen alapuolella.
Valittu avainsana tulisi mainita mainoksen lisäksi myös verkkosivustolla (kts. kuva alla). Googlelle erityisen tärkeää on se, että verkkosivut ja mainos käsittelevät samaa asiaa. Kukapa haluaisi kotisiivouspalvelua käsittelevästä mainoksesta klikattuaan päätyä esimerkiksi kasinon sivuille? Tämän lisäksi niin sanottuun aloitussivukokemukseen vaikuttaa myös esimerkiksi sivun responsiivisuus.
Vinkki: Toista avainsana useampaan otteeseen sivulla, johon mainos ohjaa.
Hakusanamainonta suunnitelmallisesti ja oikeaoppisesti tehtynä tavoittaa suuren osan suomalaisista.
Suomalaisista suurin osa käyttää Googlea, mikä tekee siitä loistavan kanavan verkkosivuliikenteen kasvattamiseen ja näkyvyyden haalimiseen. Kaikissa tapauksissa ei hakusanamainontakaan ole kuitenkaan fiksuin vaihtoehto, vaan jokin muu väylä saattaa olla toimivampi. Kun tunnet asiakkaasi ja tiedät, että he etsivät sinun tarjoamiasi tuotteita tai palveluita hakukoneen välityksellä, kannattaa hakusanamainonta ottaa osaksi päivärutiinia.
Onnistunut hakusanamainonta pitää sisällään neljä vaihetta:
Mitään tärkeää vaihetta ei kannata jättää huomiotta, sillä se näkyy lopputuloksessa. Kun hakusanamainontaa tekee siihen erikoistunut henkilö, saat taatusti rahasi takaisin vähintäänkin tuplana – hakusanamainonnan ROI eli tuottoaste voi olla jopa 7 000 %, mikä tarkoittaa jokaista käytettyä euroa kohden 70 euroa takaisin. Ei lainkaan hassumpaa, eihän?
Hakusanamainonta toimii, mutta vaatii hurjasti panostusta toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Harvalta kuntosaliyrittäjältä, leipurilta tai kiinteistönvälittäjältä löytyy tarvittava aika ja osaaminen hakusanamainonnan pyörittämiseen, mikä on täysin ymmärrettävää. Meiltä hakusanamainonta onnistuu aina yrityksen tarpeet ja tavoitteet huomioiden kustannustehokkaasti sekä joustavasti.
Haluatko tietää lisää siitä, kuinka me osaamme tuoda yrityksesi esille Googlessa? Varaa 15 minuutin maksuton etätapaaminen!
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.