Haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti \ SEM – Mitä se on?

SEM on yksi tehok­kaim­mis­ta tavois­ta tuo­da verk­ko­si­vuil­le­si ostoai­ko­muk­sel­lis­ta lii­ken­net­tä ja on yksi digi­mark­ki­noin­nin kulmakivistä. 

Tie­dät­hän ne pie­net mai­nok­set, jot­ka nouse­vat haku­tu­los­ten ylä­puo­lel­le ensim­mäi­sek­si, kun haet Googles­ta jota­kin? Ne ovat SEM:iä eli haku­ko­ne­mark­ki­noin­tia, tai tar­kem­min ottaen hakusanamainontaa. 

Mitä on SEM?

SEM eli haku­ko­ne­mai­non­ta on mak­set­tua näky­vyyt­tä haku­ko­neis­sa (useim­mi­ten Googles­sa). Sen avul­la var­mis­tat, että yri­tyk­se­si pal­ve­lut tai tuot­teet näky­vät sil­loin, kun asia­kas etsii juu­ri nii­hin liit­ty­viä rat­kai­su­ja. SEM mah­dol­lis­taa näky­vyy­den nopeas­ti ja tehok­kaas­ti, ja se on ehdot­to­mas­ti yksi digi­mark­ki­noin­nin kulmakivistä.

Toi­mi­va SEM-kam­pan­ja raken­tuu, kun ymmär­rät, mitä asiak­kaa­si todel­la hake­vat ja mil­lä sanoil­la. Kun osaat vas­ta­ta oike­aan tar­pee­seen oikeal­la het­kel­lä, et pel­käs­tään näy, vaan nap­paat asiak­kaan huo­mion ja ohjaat hänet toi­min­taan. Mai­nos­ta­ja mää­rit­tää hakusa­nat, bud­je­tin ja mai­nos­teks­tin ja Google huo­leh­tii mai­nos­ten näyt­tä­mi­ses­tä oikeil­le käyt­tä­jil­le oike­aan aikaan.

Tärkeimmät SEM-kampanjatyypit ja mainosmuodot

Hakusanamainonta (Search Ads) 

  • Suo­ra vas­taus asiak­kaan tarpeeseen
  • Klik­kaa­jil­la kor­kea ostoaikomus
  • Yli­voi­mai­ses­ti ylei­sin ja tehok­kain SEM -mark­ki­noin­nin muoto

Shopping Ads (Ostosmainokset)

  • Verk­ko­kaup­po­jen tär­kein näkyvyystyökalu
  • Visu­aa­li­nen ja kon­ver­sio­kes­kei­nen, vie suo­raan tuotesivulle
  • Käyt­tä­jä näkee tuot­teen kuvan ja hin­nan suo­raan haku­tu­los­ten yläkulmassa

Display-mainonta

  • Raken­taa brän­diä ja lisää tun­net­tuut­ta Googlen laa­jas­sa verkostossa
  • Sopii hyvin myös uudel­leen­mai­non­taan ja mui­den laa­jem­pien ylei­sö­jen tavoittamiseen

Remarketing eli uudelleenmainonta

  • Teho­kas kei­no sitout­taa jo kiin­nos­tu­neet kävi­jät ja kas­vat­taa konversioita
  • Tavoi­ta verk­ko­si­vus­to­si vie­rai­li­jat uudestaan

Performance Max (PMax)

  • Googlen “all-in-one” -kampanjamuoto
  • Hyö­dyn­tää teko­ä­lyä ja toi­mii eri­tyi­sen hyvin sil­loin, kun tavoit­tee­na on kon­ver­sioi­den mak­si­moin­ti useis­sa kana­vis­sa samanaikaisesti
  • PMax kam­pan­jat yhdis­tä­vät hakusa­na-, display- ja YouTube-mainokset

Mitä SEM maksaa?

SEM perus­tuu tyy­pil­li­ses­ti klik­ki­koh­tai­seen hin­noit­te­luun (CPC, cost-per-click). Tämä tar­koit­taa, että mak­sat vain sil­loin, kun käyt­tä­jä todel­la klik­kaa mai­nos­ta­si haku­tu­lok­sis­sa. Kli­kin hin­ta voi vaih­del­la mer­kit­tä­väs­ti: edul­li­sim­mil­laan se voi olla vain muu­ta­mia sent­te­jä, kun taas kil­pai­luil­la hakusa­noil­la, kuten esi­mer­kik­si “yri­tys­lai­na” tai “laki­pal­ve­lut”, kus­tan­nus voi nous­ta usei­siin euroi­hin per klikkaus.

Hin­noit­te­lu perus­tuu Googlen hakusa­na­huu­to­kaup­paan, jos­sa mai­nos­ta­jat kil­pai­le­vat näky­vyy­des­tä tie­tyil­lä hakusa­noil­la. Hin­ta ei kui­ten­kaan muo­dos­tu pel­käs­tään tar­jouk­sen perus­teel­la – Googlen mai­nos­huu­to­kaup­pa ottaa huo­mioon myös mai­nok­sen laa­dun, osu­vuu­den haku­lausee­seen ja verk­ko­si­vun käyt­tö­ko­ke­muk­sen. Näin hyvin raken­ne­tul­la kam­pan­jal­la voi saa­da parem­paa näky­vyyt­tä jopa hal­vem­mal­la hinnalla.

Haluat­ko mai­nos­taa yri­tys­tä­si Googles­sa tai saa­da tehot irti nykyi­ses­tä Google-tekemisestä?

Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!

Ilmainen ja maksettu näkyvyys – SEM ja SEO tukevat toisiaan

SEO eli haku­ko­ne­op­ti­moin­ti, tar­koit­taa verk­ko­si­vus­ton kehit­tä­mis­tä niin, että se nousee luon­nol­li­ses­ti kor­keal­le haku­tu­lok­sis­sa. Tämä näky­vyys on ilmais­ta, mut­ta tulok­siin pää­se­mi­nen vaa­tii pit­kä­jän­tei­sem­pää työ­tä, kuin SEM – esi­mer­kik­si laa­du­kas­ta sisäl­lön­tuo­tan­toa, tek­nis­tä opti­moin­tia ja hyvää sivustorakennetta. 

Par­haat tulok­set syn­ty­vät, kun SEO ja SEM toi­mi­vat rin­nak­kain. Pit­käl­lä aika­vä­lil­lä haku­ko­ne­op­ti­moin­ti tuo sivus­tol­le­si jat­ku­vaa, ilmais­ta lii­ken­net­tä, ja SEM täy­den­tää tätä var­mis­ta­mal­la näky­vyy­den tär­keim­mil­lä haku­ter­meil­lä – eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun hakusa­na­kil­pai­lu on kovaa.

4 syytä, miksi SEM kannattaa

Vaik­ka hakusa­na­mai­non­ta on yksi digi­mark­ki­noin­nin van­him­mis­ta muo­dois­ta, sen teho ei ole hii­pu­nut – päin­vas­toin. Täs­sä nel­jä syy­tä, mik­si SEM on yhä erit­täin kan­nat­ta­va valinta:

  1. Kor­kea ostoai­ko­mus: suu­rin osa verk­ko-ostok­sis­ta on läh­töi­sin Google-haus­ta. Hakusa­na­mai­non­nal­la tavoi­tat asiak­kaat juu­ri sil­loin, kun he etsi­vät tie­toa tai ovat val­mii­ta teke­mään ostopäätöksen.
  2. Pysyt kil­pai­li­joi­de­si rin­nal­la: Toden­nä­köi­ses­ti kil­pai­li­ja­si mai­nos­ta­vat jo Googles­sa, mik­si siis antai­sit heil­le edun näkyvyydessä?
  3. Erin­omai­nen kon­ver­sio­te­hok­kuus: SEM-kam­pan­jat tuot­ta­vat usein par­haat tulok­set, sil­lä ne tavoit­ta­vat val­miik­si kiin­nos­tu­nei­ta käyttäjiä.
  4. Kus­tan­nus­te­hok­kuus: Haku­ko­ne­mai­non­ta skaa­lau­tuu erin­omai­ses­ti – oli käy­tös­sä­si sit­ten pie­ni tai suu­ri bud­jet­ti, voit aloit­taa nopeas­ti ja mita­ta tulok­sia heti.

Hakusa­na­mai­non­ta on kan­nat­ta­vaa kos­ka yri­tyk­se­si voi mita­ta tulok­sia jopa reaa­liai­kai­ses­ti. Voit siis panos­taa vain nii­hin asiak­kai­siin jot­ka lopul­ta otta­vat yhteyt­tä yri­tyk­see­si. Suo­sit­te­lem­me läm­pi­mäs­ti käyt­tä­mään mai­non­nan mit­taa­mi­seen Google Ana­ly­tic­sia. Näin voit var­mis­taa, että yri­tyk­se­si teke­mä digi­mark­ki­noin­ti on var­mas­ti kan­nat­ta­vaa ja saat sijoit­ta­ma­si eurot takai­sin. Lisää asi­aa ana­ly­tii­kas­ta löy­dät Kublan blo­giar­tik­ke­lis­ta Ana­ly­tiik­ka ohjaa mark­ki­noin­tia.

Kublan vink­ki: Voit raja­ta mai­non­ta­si tar­kas­ti esi­mer­kik­si tiet­tyyn kau­pun­kiin tai kau­pun­gin­osaan, tämä on lois­ta­va valin­ta pai­kal­li­ses­ti toi­mi­vil­le yrityksille.

Miten hakukonemarkkinointia tehdään?

SEM -mai­non­taa voi teh­dä hyvin­kin yksin­ker­tai­ses­ti kir­jau­tu­mal­la Google Ads -pal­ve­luun ja luo­mal­la yri­tyk­sel­le­si oman mai­nos­ti­lin. Mikä­li sinul­la on rei­lus­ti aikaa ja halua oppia, niin kan­nat­taa kir­jau­tua itse pal­ve­luun ja kokeil­la aloit­taa kam­pan­jan teko alus­ta alkaen itse.

Mikä­li kui­ten­kin haluat kes­kit­tää aika­si yri­tyk­se­si ydin­lii­ke­toi­min­taan, niin ota yhteys Kublan mark­ki­noin­ti­asian­tun­ti­joi­hin, eli mei­hin! Voim­me aloit­taa haku­ko­ne­mai­non­nan var­sin nopeas­ti lyhyen kar­toi­tus­kes­kus­te­lun jäl­keen. Ennen mai­non­nan aloit­ta­mis­ta teem­me tar­vit­taes­sa avain­sa­na­tut­ki­muk­sen, jot­ta kam­pan­jat koh­dis­tu­vat juu­ri oikei­siin haku­ter­mei­hin. Lue lisää Kublan SEM -pal­ve­luis­ta tääl­tä!

SEM ulkoistamalla vai itse?

Hakusa­na­mai­non­nan voi aloit­taa itse, eri­tyi­ses­ti jos haluat oppia ymmär­tä­mään, miten digi­mark­ki­noin­ti toi­mii käy­tän­nös­sä. Googlen hal­lin­ta­pa­nee­li on sel­keä, ja kam­pan­jan käyn­nis­tä­mi­nen onnis­tuu ilman aiem­paa kokemustakin.

Jos haluat var­mis­taa, että mai­non­taan käy­tet­ty raha tuot­taa mah­dol­li­sim­man hyvin, on ulkois­ta­mi­nen usein jär­ke­vää. Ammat­ti­lai­nen osaa opti­moi­da kam­pan­jat alus­ta alkaen tehok­kaik­si ja vält­tää ylei­sim­mät suden­kuo­pat, jot­ka voi­vat muu­ten syö­dä bud­jet­tia turhaan.

Tutus­tu Kublan Mark­ki­noin­nin Tut­ka­pa­ri -pal­ve­luun ja saat rin­nal­le­si tii­min asian­tun­ti­joi­ta, jot­ka raken­ta­vat yri­tyk­se­si näköi­sen ja tulok­sia tuot­ta­van hakusa­na­mai­non­nan kokonaisuuden.

SEM -mainonta alkuun Kublan kanssa

Kublan tii­mil­lä on digi­mark­ki­noin­nis­ta yhteen­sä kym­me­nien vuo­sien koke­mus ja Kubla on fir­ma­na toteut­ta­nut digi­mai­non­taa jo yli 10 vuo­den ajan. Kysy roh­keas­ti vink­ke­jä ja autam­me mie­luus­ti yri­tys­tä­si nouse­maan kil­pai­li­joi­de­si ohi digi­mark­ki­noin­nis­sa! Ota yhteyt­tä nyt!

Ota yhteyt­tä!

SEM mitä se on?
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi