Asiak­kaat ovat jo siir­ty­neet sosi­aa­li­sen median kana­viin ja myös yri­tys­ten on hyvä ottaa huo­mioon kana­vat jois­sa poten­ti­aa­li­set asiak­kaat viet­tä­vät aikaa. Hyvin suun­ni­tel­tu some stra­te­gia pitää huo­len sii­tä että edus­tat yri­tys­tä­si tär­keim­mis­sä kana­vis­sa ja oikeal­la tavalla.

Some stra­te­gian luo­mi­ses­ta ei tar­vit­se teh­dä vai­ke­aa ja kan­ke­aa vaan jopa yksin­ker­tai­set pää­tök­set ja seu­ran­ta somen tuot­ta­vuu­des­ta vie yri­tys­tä­si nopeas­ti eteen­päin digi­taa­lis­ten kana­vien edelläkävijänä.

Miksi yrityksellä pitäisi olla some strategia?

Kil­pai­lu digi­taa­li­sis­sa kana­vis­sa kove­nee jat­ku­vas­ti ja suu­ri osa yri­tyk­sis­tä on akti­voi­tu­nut jo käyt­tä­mään sosi­aa­li­sen median kana­via mark­ki­noin­nis­saan. Nyt on siis hyvä aika hypä­tä tähän kelk­kaan mikä­li haluat tavoit­taa asiak­kaa­si niis­tä kana­vis­ta joi­ta he tänä päi­vä­nä käyttävät.

Some stra­te­gia var­mis­taa että yri­tyk­sel­lä­si on ole­mas­sa suun­ni­tel­ma jota nou­dat­ta­mal­la tavoi­tat asiak­kaa­si somes­sa. Stra­te­gian tai suun­ni­tel­man ei tar­vit­se olla täy­del­li­nen mut­ta ilman edes yksin­ker­tais­ta stra­te­gi­aa on vai­ke­aa saa­da tulok­sia vaan teke­mi­ses­tä muo­tou­tuu hel­pos­ti yksit­täi­siä kam­pan­joi­ta ja pää­tök­siä ilman joh­don­mu­kais­ta kehit­tä­mis­tä. Tee siis yri­tyk­sel­le­si some stra­te­gia itse­näi­ses­ti tai pyy­dä digi­mark­ki­noin­nin asian­tun­ti­jal­ta apu­ja stra­te­gian toteut­ta­mi­seen esi­mer­kik­si tehok­kaal­la works­hop-muo­toi­sel­la kou­lu­tuk­sel­la. Kublan tii­mil­lä on vuo­sien koke­mus some stra­te­gioi­den luo­mi­ses­ta kym­me­nil­tä eri toi­mia­loil­ta. Kysy roh­keas­ti apua mikä­li tun­net tar­vit­se­va­si apua strategian/suunnitelman luomiseen.

Miten some strategia tehdään?

Some stra­te­gian ei tar­vit­se olla moni­mut­kai­nen vaan pikem­min­kin yksin­ker­tai­nen joka voi­daan jakaa esi­mer­kik­si alla ole­viin vaiheisiin:

  • Mää­rit­te­le asia­kas­seg­men­tit ja osta­ja­per­soo­nat
  • Sel­vi­tä mis­tä some-kana­vis­ta yri­tyk­se­si asiak­kaat löytyvät
  • Kun olet sel­vit­tä­nyt oikeat kana­vat niin voit myös sel­vit­tää tar­vit­ta­van mediabudjetin
  • Mää­rit­te­le budjetti
  • Jaa bud­jet­ti kuu­kausil­le (mai­non­nan opti­moin­ti on tehok­kain­ta mikä­li mai­non­ta on jat­ku­vaa eikä vain kampanjaluontoista)
  • Pää­tä tar­vit­set­ko kump­pa­nia voi osaa­ko yri­tyk­se­si teh­dä inhousena
  • Mää­rit­te­le seu­ran­ta­jak­sot esi­mer­kik­si kol­men kuu­kau­den välein ja lope­ta kan­nat­ta­mat­to­mat toi­men­pi­teet ja kanavat
  • Nos­ta tuot­ta­vien kana­vien mark­ki­noin­nin panostuksia

Kiin­nos­taa­ko Face­book-mai­non­nan aloit­ta­mi­nen tai haluat­ko saa­da tehot irti nykyi­ses­tä some-tekemisestä?

Lue tarkemmin Facebook-mainonnan palvelustamme ja ota rohkeasti yhteyttä!

Tarvitaanko some strategian tekemiseen kumppania?

Mikä­li et ennen ole laa­ti­nut yri­tyk­sel­le­si some stra­te­gi­aa niin on suo­si­tel­ta­vaa hank­kia tukea stra­te­gian mää­rit­te­lyyn. Näin voit var­mis­tua että some stra­te­gia tulee var­mas­ti teh­tyä eikä stra­te­gian teke­mi­nen jää roik­ku­maan omal­le pöy­däl­le teke­mät­tö­mien teh­tä­vien lis­tal­le. Koke­muk­sem­me mukaan yksi tehok­kaim­mis­ta tavois­ta mää­ri­tel­lä some stra­te­gia ja seu­ra­ta sitä on sopia mark­ki­noin­nin kump­pa­ni­si kans­sa aloi­tus­pa­la­ve­ri jos­sa mää­ri­tel­lään suun­ni­tel­ma. Tämän lisäk­si seu­ran­ta­pa­la­ve­ri esi­mer­kik­si 6kk pää­hän jos­sa saat var­mas­ti tukea mark­ki­noin­nin toi­men­pi­tei­de­si mit­taa­mi­seen sekä opti­moin­tiin. Mikä­li pys­tyt toteut­ta­maan halu­tut toi­men­pi­teet inhouse­na niin täl­lä välil­lä et tar­vit­se kump­pa­nia vaan tehok­kaat works­ho­pit aloi­tuk­seen ja 6kk pää­hän seu­ran­taan riit­tä­vät. Esi­mer­kik­si Kublal­la vas­taa­vat works­ho­pit ovat ylei­sim­min 750 euroa per works­hop jol­loin et jou­du kulut­ta­maan koko mark­ki­noin­nin bud­jet­tia­si pel­käs­tään suunnitteluun.

Kuinka some strategian onnistumista voidaan mitata?

Some stra­te­gian mit­taa­mi­nen voi­daan teh­dä tar­kas­ti Google Ana­ly­tic­sin avul­la kun­han “maa­li­pis­teet” ovat var­mas­ti mää­ri­tel­ty­nä tar­peek­si tar­kas­ti. Tämän lisäk­si on hyvä tar­kis­taa että Face­boo­kin, Ins­ta­gra­min ja Lin­ke­dI­nin ana­ly­tiik­kan on asen­net­tu oikein yri­tyk­se­si sivus­toil­le. Näin saat kai­kis­ta yri­tyk­se­si verk­ko­si­vus­tol­la vie­rai­le­vis­ta asiak­kais­ta tie­dot tal­teen ja voit aloit­taa esi­mer­kik­si muis­tut­ta­van eli remar­ke­ting-mai­non­nan. Google Ana­ly­tics aut­taa mit­taa­maan tulok­sia mut­ta tämän lisäk­si suo­sit­te­lem­me otta­maan käyt­töön erik­seen rapor­toin­tiin suun­ni­tel­lun ohjel­mis­ton jota on hel­pom­pi seu­ra­ta ja ana­ly­soi­da kuin Google Ana­ly­tic­sia. Google on suun­ni­tel­lut oman täy­sin veloi­tuk­set­to­man ohjel­mis­ton­sa mark­ki­noin­nin rapor­toin­tiin jota kut­su­taan havain­nol­lis­ta­val­la nimel­lään Data Stu­diok­si . Näin voit seu­ra­ta mark­ki­noin­nin tulok­sia täy­sin reaa­liai­kai­ses­ti. Ohjel­mis­to on mel­ko help­po­käyt­töi­nen mut­ta mikä­li tar­vit­set apu­ja rapor­toin­nin mää­rit­te­lyyn niin asian­tun­ti­jal­ta menee rapor­toin­nin mää­rit­te­lyyn ylei­sim­min 5-8 tun­tia joka esi­mer­kik­si Kublan hin­noit­te­lul­la mak­saa 500-800 euroa ja rapor­tit ovat val­mii­na yri­tyk­se­si käyttöön.

Toi­vot­ta­vas­ti artik­ke­lis­ta oli apu­ja yri­tyk­se­si some stra­te­gian mää­rit­te­lys­sä ja lai­ta ihmees­sä alla ole­val­la lomak­keel­la kyse­lyä mikä­li haluat kes­kus­tel­la lisää aihees­ta etätapaamisessa!

Ota yhteyt­tä!
some strategia
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

  • Sosiaalisen median ylläpito
  • Some yllä­pi­to
  • Sosi­aa­li­sen median yllä­pi­to jää monel­la brän­dil­lä mui­den mark­ki­noin­ti­ka­na­vien var­joon, vaik­ka sen mer­ki­tys kas­vaa jat­ku­vas­ti. Monet… Jat­ka lukemista
  • Vuosikello eli markkinoinnin vuosikalenteri
  • Ota vuo­si­kel­lo käyttöön
  • Vuo­si­kel­lo on erin­omai­nen tapa pitää pak­ka kasas­sa. Kel­lo­ta! Mark­ki­noin­nin vuo­si­kel­lo kul­kee myös nimel­lä mark­ki­noin­nin vuo­si­ka­len­te­ri… Jat­ka lukemista
  • Facebook termit haltuun!
  • Sosi­aa­li­sen median markkinointisuunnitelma
  • Some sitä, some tätä – näin se vaan on, sosi­aa­li­nen media on tänä päi­vä­nä vält­tä­mä­tön… Jat­ka lukemista

    Tutustu myös palveluihimme! 

    Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

    Tuloksellista tekemistä

    Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

    B2B-yrityksen digimarkkinointi

    Ota yhteyttä

    Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

    • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
    • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
    • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
    • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi