Asiakkaat ovat jo siirtyneet sosiaalisen median kanaviin ja myös yritysten on hyvä ottaa huomioon kanavat joissa potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa. Hyvin suunniteltu some strategia pitää huolen siitä että edustat yritystäsi tärkeimmissä kanavissa ja oikealla tavalla.
Some strategian luomisesta ei tarvitse tehdä vaikeaa ja kankeaa vaan jopa yksinkertaiset päätökset ja seuranta somen tuottavuudesta vie yritystäsi nopeasti eteenpäin digitaalisten kanavien edelläkävijänä.
Miksi yrityksellä pitäisi olla some strategia?
Kilpailu digitaalisissa kanavissa kovenee jatkuvasti ja suuri osa yrityksistä on aktivoitunut jo käyttämään sosiaalisen median kanavia markkinoinnissaan. Nyt on siis hyvä aika hypätä tähän kelkkaan mikäli haluat tavoittaa asiakkaasi niistä kanavista joita he tänä päivänä käyttävät.
Some strategia varmistaa että yritykselläsi on olemassa suunnitelma jota noudattamalla tavoitat asiakkaasi somessa. Strategian tai suunnitelman ei tarvitse olla täydellinen mutta ilman edes yksinkertaista strategiaa on vaikeaa saada tuloksia vaan tekemisestä muotoutuu helposti yksittäisiä kampanjoita ja päätöksiä ilman johdonmukaista kehittämistä. Tee siis yrityksellesi some strategia itsenäisesti tai pyydä digimarkkinoinnin asiantuntijalta apuja strategian toteuttamiseen esimerkiksi tehokkaalla workshop-muotoisella koulutuksella. Kublan tiimillä on vuosien kokemus some strategioiden luomisesta kymmeniltä eri toimialoilta. Kysy rohkeasti apua mikäli tunnet tarvitsevasi apua strategian/suunnitelman luomiseen.
Miten some strategia tehdään?
Some strategian ei tarvitse olla monimutkainen vaan pikemminkin yksinkertainen joka voidaan jakaa esimerkiksi alla oleviin vaiheisiin:
- Määrittele asiakassegmentit ja ostajapersoonat
- Selvitä mistä some-kanavista yrityksesi asiakkaat löytyvät
- Kun olet selvittänyt oikeat kanavat niin voit myös selvittää tarvittavan mediabudjetin
- Määrittele budjetti
- Jaa budjetti kuukausille (mainonnan optimointi on tehokkainta mikäli mainonta on jatkuvaa eikä vain kampanjaluontoista)
- Päätä tarvitsetko kumppania voi osaako yrityksesi tehdä inhousena
- Määrittele seurantajaksot esimerkiksi kolmen kuukauden välein ja lopeta kannattamattomat toimenpiteet ja kanavat
- Nosta tuottavien kanavien markkinoinnin panostuksia
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Lue tarkemmin Facebook-mainonnan palvelustamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Tarvitaanko some strategian tekemiseen kumppania?
Mikäli et ennen ole laatinut yrityksellesi some strategiaa niin on suositeltavaa hankkia tukea strategian määrittelyyn. Näin voit varmistua että some strategia tulee varmasti tehtyä eikä strategian tekeminen jää roikkumaan omalle pöydälle tekemättömien tehtävien listalle. Kokemuksemme mukaan yksi tehokkaimmista tavoista määritellä some strategia ja seurata sitä on sopia markkinoinnin kumppanisi kanssa aloituspalaveri jossa määritellään suunnitelma. Tämän lisäksi seurantapalaveri esimerkiksi 6kk päähän jossa saat varmasti tukea markkinoinnin toimenpiteidesi mittaamiseen sekä optimointiin. Mikäli pystyt toteuttamaan halutut toimenpiteet inhousena niin tällä välillä et tarvitse kumppania vaan tehokkaat workshopit aloitukseen ja 6kk päähän seurantaan riittävät. Esimerkiksi Kublalla vastaavat workshopit ovat yleisimmin 750 euroa per workshop jolloin et joudu kuluttamaan koko markkinoinnin budjettiasi pelkästään suunnitteluun.
Kuinka some strategian onnistumista voidaan mitata?
Some strategian mittaaminen voidaan tehdä tarkasti Google Analyticsin avulla kunhan “maalipisteet” ovat varmasti määriteltynä tarpeeksi tarkasti. Tämän lisäksi on hyvä tarkistaa että Facebookin, Instagramin ja LinkedInin analytiikkan on asennettu oikein yrityksesi sivustoille. Näin saat kaikista yrityksesi verkkosivustolla vierailevista asiakkaista tiedot talteen ja voit aloittaa esimerkiksi muistuttavan eli remarketing-mainonnan. Google Analytics auttaa mittaamaan tuloksia mutta tämän lisäksi suosittelemme ottamaan käyttöön erikseen raportointiin suunnitellun ohjelmiston jota on helpompi seurata ja analysoida kuin Google Analyticsia. Google on suunnitellut oman täysin veloituksettoman ohjelmistonsa markkinoinnin raportointiin jota kutsutaan havainnollistavalla nimellään Data Studioksi . Näin voit seurata markkinoinnin tuloksia täysin reaaliaikaisesti. Ohjelmisto on melko helppokäyttöinen mutta mikäli tarvitset apuja raportoinnin määrittelyyn niin asiantuntijalta menee raportoinnin määrittelyyn yleisimmin 5-8 tuntia joka esimerkiksi Kublan hinnoittelulla maksaa 500-800 euroa ja raportit ovat valmiina yrityksesi käyttöön.
Toivottavasti artikkelista oli apuja yrityksesi some strategian määrittelyssä ja laita ihmeessä alla olevalla lomakkeella kyselyä mikäli haluat keskustella lisää aiheesta etätapaamisessa!
Ota yhteyttä!