Sosiaalisen median markkinointi on ehdottomasti aikasi arvoista. Ei sitä voi olla huomaamatta: kadunkuvassa lähes jokaisella ihmisellä on kädessään luuri, puhelin, känny, puhlu. Mitä he sillä tekevät kaiken aikaa? Somea, tietenkin. Sosiaalinen media on ottanut vallan ihmisten arjesta ja kyllä, tämä avaa merkittäviä mahdollisuuksia markkinoinnille. Nuorisosta (18–24-vuotiaat) peräti 80 prosenttia piti sosiaalista mediaa pääasiallisena uutisväylänä. Kun haluat saada yrityksesi suoraan näiden potentiaalisten asiakkaiden silmien alle, on yrityksesi mentävä someen – sosiaalinen media markkinointi iskee suoraan sinne, missä asiakkaat ovat. Sosiaalisen median kautta on mahdollista vaikuttaa potentiaaliseen asiakkaaseen nopeasti ja vuorovaikutteisesti. Tutkimuksen mukaan 18–24-vuotiaista peräti 80 prosenttia piti sosiaalista mediaa pääasiallisena uutisväylänä.
Tie menestykseen sosiaalisessa mediassa vaatii matkalleen suunnitelman sekä tavoitteet. Satunnaisten julkaisujen jakaminen sosiaalisessa mediassa harvoin johtaa mihinkään merkittävään, kun taas suunnitelmallinen sosiaalisen median markkinointi saa lähes poikkeuksetta aikaan sen, mitä on tavoiteltu – ellei enemmänkin!
Mistä kaikki siis saa alkunsa? Strategiasta. Sosiaalisen median markkinointi vaatii tuekseen strategian. Mieti, millä tavalla yrityksesi toimii sosiaalisessa mediassa ja miksi.
Aseta konkreettisia ja mitattavia tavoitteita:
“Kasvatetaan myyntiä 20% 6 kuukauden aikana.”
“1000 uutta Instagram-seuraajaa vuoden loppuun mennessä”
Kun tavoite on konkreettinen, on huomattavasti helpompi tietää, onko siihen päästy vai ei. Mikäli konkreettisen tavoitteen tilalla olisi esimerkiksi vain tokaisu siitä, että myyntiä halutaan kasvattaa, onko tavoitteeseen jo päästy esimerkiksi sillä, että vuoden kuluttua myynti on kasvanut prosentin verran?
Kohdistamaton sosiaalisen median markkinointi on hakuammuntaa – on lähes kustannustehokkaampaa heittää satasia suoraan ikkunasta ulos. Mieti ostajapersoonia eli ihanneasiakkaita. Jos et tunne asiakkaitasi, kuinka voit osata kohdistaa sosiaalisen median markkinoinnin heille? On kuitenkin selvää, että haluat käyttää sosiaalisen median markkinointiin käytetyt varat heihin, jotka ovat potentiaalisia ostajia. Kun tunnet potentiaaliset asiakkaasi, osaat räätälöidä viestin, joka vaikuttaa heihin parhaiten – tiedät, mitä he haluavat ja mitä he tarvitsevat.
Sinun tulisi saada selville ihanneasiakkaasi ikä, sukupuoli, sijainti, kiinnostuksen kohteet sekä se keskeinen ongelma, johon hän hakee ratkaisua.
Sosiaalisen median markkinointi tarvitsee toimiakseen kanavan
Kun tavoitteet on asetettu ja ihanneasiakkaat tunnistettu, on aika valita parhaiten tavoitteita tukevat sosiaalisen median kanavat, joissa juuri sinun ihanneasiakkaasi viettävät aikaa. Mikäli ihanneasiakkaasi on esimerkiksi keski-ikäinen mies, on luultavasti Facebook Snapchatia toimivampi valinta. Yleinen virhe sosiaalisen median markkinoinnissa onkin se, että halutaan olla tyrkyllä joka kanavassa. Etenkin alkuun riittää yksi tai kaksi aktiivista some-kanavaa – ja vasta kun nämä hallitaan tuloksekkaasti, voidaan miettiä hyötyykö toimintasi jostain muustakin sosiaalisen median kanavasta.
Tuloksellista sosiaalisen median markkinointia voidaan tehdä esimerkiksi seuraavissa some-kanavissa:
Yllä mainituista some-kanavista löydät taatusti paljon potentiaalisia asiakkaita, mutta myös kilpailua. On siis valittava tarkkaan, mikä kanava tuo yrityksesi parhaimpaan valoon ja millaisella sisällöllä. Tarvitsetko tähän apua? Kubla koostuu digimarkkinoinnin ammattilaisista, jotka pitävät huolta että suuntasi on oikea.
Sosiaalinen media on täynnä sisältöä. Onkin siis korvaamattoman tärkeää, että juuri sinun yrityksesi sosiaalisen median sisältö erottuu edukseen. Kun tunnet ihanneasiakkaasi, pystyt luomaan heitä aidosti kiinnostavaa sisältöä – et voi tehdä kaikkea kaikille.
Sisällöllä tarkoitetaan muun muassa kuvia, videoita, tekstiä ja animaatioita. Hyvä sisältö ei vain tyrkytä tuotetta tai palvelua, vaan tarjoaa hyötyä sekä herättää keskustelua.
Kohderyhmääsi kiinnostavan ja puhuttelevan sisällön lisäksi on oltava aktiivinen. Tuloksellinen näkyvyys vaatii aina aktiivisuutta.
Sekä että. Orgaaninen näkyvyys eli se, jonka saavuttamiseksi ei ole käytetty latin latia, tavoittaa osan potentiaalisista asiakkaista, jotka jo seuraavat sinua sosiaalisessa mediassa. On kuitenkin myös huomioitava se tosiasia, että vaikka sinulla olisi tuhat seuraajaa, ei näistä kuin noin puolet näe sisältöäsi johtuen siitä, kuinka paljon sisältöä sosiaalinen media kätkee sisuksiinsa. Lisäksi esim. Facebook muuttaa algoritmejään koko ajan orgaanista näkyvyyttä rajoittavammaksi. Tämä joukko ei yksinään riitä, vaan haluat kasvattaa asiakaskuntaasi. Tällöin ammattimaisesti toteutettu maksettu mainonta tuo loputkin potentiaaliset asiakkaat ostohousut jalassa pörräämään sinun some-kanaviesi ympärille.
Maksettu mainonta tavoittaa laajemman joukon ihmisiä ja sen avulla pystyt kohdentamaan sisällön juuri heille, jotka siitä luultavimmin kiinnostuvat. Toimiva sosiaalisen median markkinointi vaatii siis siivun markkinointibudjetista: oli kyse sitten pienestä, keskisuuresta tai suuresta siivusta, sitä tarvitaan.
Tahdotko viedä yrityksesi sosiaalisen median markkinoinnin kerrasta maaliin? Kublan tiimi antaa digimarkkinoinnillesi siivet, ota yhteyttä.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.