Sosiaalinen media on läsnä kaikkialla. Ystäväsi selaa Instagramia monta tuntia päivässä, veljesi viettää kaiken vapaa-aikansa YouTube-videoita katsellen sekä äitisi avaa Facebookin vähintään kerran päivässä ja jakaa sinne kuvia leipomistaan kaurasämpylöistä. Sosiaalinen media on vallannut jokaisen laitteen puhelimesta tablettiin, eikä siellä pörrää enää ainoastaan nuoret – sosiaalinen media on markkinointikanavana lyömätön, sillä sieltä löytää lähes jokainen yritys kohderyhmänsä. Siksi onkin tärkeää miettiä, mitkä ovat toimivimmat sosiaalisen median maksetun mainonnan toimet.
Iso osa yrityksistä tuntee sosiaalisen median keinot ja osaavat hyödyntää niitä tuloksekkaasti. Suomessa reippaasti yli puolet yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Mikäli et itse kuulu tähän joukkoon, saattaa yrityksesi pudota kelkasta hetkenä minä hyvänsä. Mainonta sosiaalisessa mediassa on tapa pysyä pinnalla ja tavoittaa potentiaaliset asiakkaat kivijalkaliikkeen kotikatua pidemmältä. Esimerkiksi verkkokauppa voi haalia asiakkaita sosiaalisessa mediassa mistä tahansa, sillä kilometreillä ei ole merkitystä.
Sosiaalisen median maksetun mainonnan toimet voidaan nähdä ainakin kahdella tavalla: tavanomaisina some-mainoksina ja kaupallisena yhteistyönä. Kannattaako koko markkinointibudjetti kohdentaa esimerkiksi Facebookissa sekä Instagramissa näytettäviin mainoksiin, vai onko kenties järkevää lohkaista siivu myös vaikuttajamarkkinoinnille? Kubla suosittelee molempia.
Maksettu mainonta on tavanomaisesti se Facebook Business Managerissa luotu mainos, joka näkyy tietyllä summalla tietyn aikaa tietylle kohderyhmälle. Oikein tehtynä kannattavaa, kustannustehokasta ja taatusti tuloksekasta.
Maksettua mainontaa voi olla myös kaupallinen yhteistyö, jossa vaikuttajalle maksetaan tuotteen esittelystä hänen omassa kanavassaan. Korvaus vaikuttajan tekemälle työlle voi olla rahallinen tai tuotepalkkio – riippuen vaikuttajan vaikuttavuudesta sekä hänen omista toiveistaan. Vaikuttajamarkkinointi antaa yrittäjälle hengähdystauon, sillä mielenkiintoisen sisällön luomisesta vastaa sopimuksesta riippuen yhden tai useamman postauksen verran vaikuttaja.
Mikäli kiinnostuit vaikuttajamarkkinoinnin tuomista mahdollisuuksista, lue Kublan blogista neljä vinkkiä parempaan yhteistyöhön.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Vaikka sisältö olisi kuinka laadukasta, ei potentiaaliset asiakkaat löydä sen pariin ilman mainontaa. Sosiaalisen median maksetun mainonnan toimet voivat tuoda esimerkiksi uusia seuraajia yrityksen Instagram-kanavalle tai tuoda kiinnostuneita osallistujia tapahtuman Facebook-sivulle.
Kubla kertoo seuraavaksi neljä vinkkiä tehokkaampaan maksettuun mainontaan, jotta jokaisella on mahdollisuus tehdä kustannustehokasta mainontaa. Mikäli maksetun mainonnan starttaaminen tai mainonnan analysoiminen ja kehittäminen tuntuu vaikealta, auttaa Kubla mielellään. Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan, ota meihin yhteyttä rohkeasti, niin saat jeesiä!
Ennen kuin alat tekemään mitään, mieti kohderyhmääsi. Tunnista ne henkilöt, jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi. Minkä ikäisiä he ovat? Missä päin he asuvat ja mitä he tekevät työkseen? Kohderyhmän määrittäminen on tärkein vaihe some-mainontaa tehdessä. Mikäli tässä vaiheessa mennään metsään, on mainonnan tulokset kiinni tuurista. Kun tunnet kohderyhmäsi, tiedät missä kanavassa he viettävät aikaansa ja mikä on mahdollisesti paras tapa lähestyä heitä.
Sopivaa kanavaa ei valita sen trendikkyyden mukaan. Mikäli kohderyhmänä on keski-ikäiset aikuiset, ei TikTokia kannata julistaa sopivaksi mainoskanavaksi ainoastaan siitä syystä, että se on trendikäs sovellus. Paras kanava mainostaa on se, missä kohderyhmäsi viihtyy.
Tärkeimpiä kanavia mainostajalle ovat Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube ja Twitter. Valitse alkuun yksi tai maksimissaan kaksi kanavaa, jossa teet mainontaa. Vasta kun näissä kanavissa mainokset pyörivät hallitusti ja hyvin, voi potentiaalisia asiakkaita alkaa kalastelemaan lopuistakin. Ensiaskeleet maksetun mainonnan maailmaan kannattaa ottaa Facebook Business Managerista.
Sosiaalisen median maksetun mainonnan toimet eivät tuota tulosta, mikäli sisältö ei kiinnosta ketään. Huonolaatuiset, hitaasti latautuvat kuvat kera kirjoitusvirheillä rikastetun tekstikappaleen saa potentiaaliset asiakkaat kiertämään sisältösi tulevaisuudessakin kaukaa. Panosta sisältöön, joka antaa asiakkaan käyttämälle ajalle arvoa – se voi esimerkiksi opettaa tai antaa miettimisen aihetta.
Ainoastaan laadukkaan sisällön mainostamiseen kannattaa käyttää rahaa, sillä eurojen mättäminen huonolaatuiseen sisältöön on yhtä tyhjän kanssa. Epätarkkaa mainoskuvaa ei klikata, eikä tylsästä otsikosta innostuta. Maksettu mainonta kannattaa, kun sisältö on kiinnostavaa.
Kohderyhmä tiedossa ja sisältö kunnossa, mahtavaa! Tämän jälkeen mainos on aika kohdentaa. Teitpä mainontaa sitten Facebookissa tai YouTubessa, on kohdentaminen kaiken A ja O. Voit kohdentaa mainoksesi näkymään esimerkiksi vain heille, jotka ovat käyneet verkkokaupassasi ja jättäneet tilauksen viemättä sitä loppuun. Yksi tehokkaimmista kohdennusmalleista on myös kilpailijoiden sivuilla vierailleille kohdentaminen: kun potentiaalinen asiakas käy pyörähtämässä kilpailijasi verkkokaupassa, näkyy hänelle pian mainos sinun verkkokaupastasi. Nerokasta, eikö?
Kohdennusvaihtoehtoja ovat myös muun muassa ikä, sukupuoli, sijainti, kiinnostuksen kohteet sekä siviilisääty. Mikäli myyt esimerkiksi häämekkoja, voit kohdentaa mainoksesi näkymään Facebookissa ainoastaan heille, jotka ovat ilmoittaneet olevansa parisuhteessa. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat!
Sosiaalisen median maksetun mainonnan toimet boostaavat näkyvyyttä ja kasvattavat tietoisuutta. Maksettu mainonta toimii parhaiten yhdessä kumppaninsa orgaanisen näkyvyyden kanssa. Näkyvyyttä voi tehokkaasti haalia sekä maksetulla mainonnalla että täysin ilmaiseksi – lue täältä sosiaalisen median orgaanisista toimista. Mikäli haluaisit entistäkin useamman potentiaalisen asiakkaan jäävän haaviisi, anna meidän auttaa! Kubla tietää, kuinka ostajat ohjataan oikeaan paikkaan.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.