Sosiaalisen median ylläpito jää monella brändillä muiden markkinointikanavien varjoon, vaikka sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Monet asiakkaat odottavat brändien olevan läsnä sosiaalisen median kanavissa, niin sisällöntuotannon kuin asiakaspalvelunkin osalta. On erittäin tärkeää luoda keskustelua sosiaalisessa mediassa eli kuunnella asiakkaita, vastata kommentteihin ja arvioihin.
Tässä blogikirjoituksessa avataan mitä kaikkea sosiaalisen median ylläpito yritykseltä vaatii. Suuri osa yrityksistä on jo ymmärtänyt avata tilejä eri sosiaalisen median kanaviin, mutta se ei sinällään vielä paljoa auta. Jotta asiakkaita onnistutaan sitouttamaan on sosiaalisen median ylläpito erityisen tärkeää. Yrityksen pitää antaa itsestään läsnä oleva vaikutelma.
Saadaksesi parhaan mahdollisen hyödyn kannattaa toiminta olla järjestelmällistä. Hyvin tehtynä sosiaalisen median ylläpito kattaa ainakin seuraavat asiat:
Yllä on mainittuna sosiaalisen median ylläpitoon liittyvät perustehtävät. Näitä käydään seuraavaksi läpi hieman tarkemmin kohta kohdalta.
Ensimmäinen tehtävä on luonnollisesti tilin tai tilien avaaminen. Tämä on monilla jo onneksi hallussa ja heidän ei tarvitse kuin kaivaa esille unohdetut salasanat.
Varmaan turhaa edes avata miksi profiili pitää tehdä, mutta kerrotaan nyt varmuuden vuoksi, että sosiaalisen median ylläpito vaatii jonkun ylläpidettävän median 😉 Esimerkkeinä sosiaalisen median kanavista mainittakoon vaikkapa Facebook, Instagram ja LinkedIN. Tiliä avatessa on hyvä pohtia hetki mikä tilille annetaan nimeksi. Esimerkiksi tehdäänkö tili yrityksen nimellä vai onko mielekkäämpää tehdä vaikka jollekin tuotteelle oma sivu. Nimestä on kuitenkin hyvä käydä heti selville mitä se edustaa.
Kun tili on saatu avattua tai vanha kadonnut salasana korvattu uudella päästään niin sanotusti itse asiaan. Perustietoihin kuuluu muun muassa:
Kuvat kannattaa valita niin, että ne edustavat positiivisesti yritystä tai tuotetta, mielellään selkeät kuvat. Yhteystiedot on luonnollisesti oltava kohdillaan, jotta yhteydenotto on helppoa. Mietitään ketkä kaikki tarvitsevat oikeuksia tileille ja minkä tason oikeudet kenellekin laitetaan. Perustietoihin kuuluu myös myytävien palveluiden tai tuotteiden esittely.
Yksi usein tietoisesti tai tiedostamatta ohitettu tärkeä vaihe on sisältösuunnitelman teko. Sosiaalisen median ylläpito muuttuu helposti hakuammunnaksi ja monesti loppuu nopeastikin, jos sisältösuunnitelmaa ei ole tehty.
Sisältösuunnitelmaan kirjataan mitä tehdään ja milloin se tehdään. Näin käsillä on aina selkeä työkalu, jota seuraamalla tuotetaan hyvää ja seuraajille arvokasta sisältöä. Sisältösuunnitelman ei tarvitse olla järin yksityiskohtainen, kunhan siinä on selkeästi jäsennelty minkälaista sisältöä milloinkin tuotetaan ja mitä sillä tavoitellaan. Yksi sosiaalisen median ylläpidon kulmakivistä on säännöllisyys, se voi olla postaus viikossa tai vaikka kolme postausta päivässä. Sisältösuunnitelmalla pyritään ehkäisemään niitä hetkiä kun kiireen tai ideoiden puutteen takia jää yhtäkkiä postaukset tekemättä monen viikon osalta.
Kun sisältösuunnitelma on laadittu, seuraavaksi on sisältöjen teon vuoro. Sisältöjä voi tehdä useamman kerrallaan ja sitten aikatauluttaa niiden postaukset vaikka pitkin viikkoa. Sisältöjen teossa on tärkeää pitää mielessä seuraajat, tuotetaan sisältöä, joka on seuraajille hyödyllistä, viihdyttävää tai ylipäätään sitouttaa heitä. Sisältöjen teossa voi ottaa riskejä ja kokeilla erilaisia lähestymistapoja. Siinä voi hyvin irrotella ja erottua massasta.
Sisältöjen osalta yksi tärkeä osa sosiaalisen median ylläpitoa on seurata sisältöjen menestystä. Analysoidaan millaiset postaukset menestyvät ja millaisia reaktioita ne saavat. Hyvin toimineista sisällöistä kannattaa poimia vinkkejä tuleviin postauksiin.
Kun analysointi viedään tarpeeksi pitkälle voidaan miettiä myös postauspäivät ja ajankohdat seuraajien mukaan. Postataan silloin kun omat seuraajat ovat aktiivisimmillaan.
Käydään nämä yllämainitut lyhyesti läpi. Aloitetaan kuvasta, kuva on oikeastaan minimivaatimus. Aina kannattaa olla jonkinlainen kuva mukana, kun postataan. Yleensä parhaiten menestyy aidot kuvat eli yrityksen omat kuvat. Kuva kannattaa tietenkin myös valita niin, että se sopii hyvin postauksen tekstisisältöön. Toki joskus postaus voi olla pelkästään kuva ilman tekstiä, tämä pitää vaan tarkkaan harkita milloin otetaan tällainen lähestyminen käyttöön.
Useamman kuvan yhdistelmä on vastaava kuin yksi kuva, mutta nyt vaan postataan useampi kuva. Useamman kuvan avulla pystytään antamaan vielä parempi visuaalinen tuki tekstisisällölle.
Videot yleistyvät koko ajan ja niiden käyttö on sosiaalisen median ylläpito tehtävissä hyvin perusteltua. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin video kertoo vielä monin verroin enemmän. Videon avulla on helppo välittää fiiliksiä ja saada seuraajat vielä vahvemmin sitoutuneiksi. Videot kannattaa tekstittää, jos niissä on sellaista sisältöä joka toivotaan seuraajien tietoisuuteen. Somessa videot yleensä pyörivät lähtökohtaisesti ilman ääntä, joten tekstin avulla saadaan viesti kivasti perille vaikka volume olisikin nollassa.
Storyihin postataan yleensä päivän kohokohtia ja tunnelmia suoraan hetkestä. Storyt ovat vähemmän huoliteltuja ja niitä postaillaan matalalla kynnyksellä. Niissä voi olla kuvia tai videoita ja usein näkyy myös ns. monologeja eli käyttäjä kertoo jostain aiheesta, josta halua saada mielipiteensä kuuluviin tai luoda keskustelua. Esimerkkinä tästä insta stories.
Erilaiset livet ja tv:t somen sisällä ovat myös erittäin hyvä tapa jakaa videosisältöä tai pitää vaikka kyselytunteja sekä webinaareja. Näiden avulla on helpompi jakaa syvällisempää sisältöä ja palvella asiasta kiinnostuneita seuraajia paremmin, joka oikeastaan on sosiaalisen median ylläpito tehtävien kulmakiviä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Sosiaalisen median ylläpito tähtää näkyvyyteen, joten sen analysointi on tärkeässä roolissa. Kuten yllä jo hieman sivuttiin aihetta postauspäivien ja -ajankohtien optimoinnin muodossa on näkyvyyden analysointiin käytössä muutakin dataa. Voimme esimerkiksi seurata seuraajiemme sukupuoli- ja ikäjakaumaa.
Mitä enemmän meillä on dataa seuraajistamme sen paremmin pystymme optimoimaan sisältöä heille. Tämä johtaa parhaassa tapauksessa positiiviseen seurannan ja kehittämisen looppiin, joka kasvattaa lisäarvoa jatkuvasti seuraajillemme ja omalta osaltaan mahdollistaa hyvin onnistuneen sosiaalisen median ylläpito projektin.
Tämän kappaleen avainkysymys on kenen takia teemme sosiaalisen median ylläpitoa, no asiakkaiden tai potentiaalisten asiakkaiden takia tietenkin. Kaikki varmasti tiedämme asiakaspalvelun tärkeyden ja onkin erittäin tärkeää jalkauttaa se myös sosiaaliseen mediaan.
Asiakkailla on monesti matalampi kynnys kysyä tai kontaktoida somen kautta, joten siellä on oltava läsnä. Sosiaalisen median ylläpito ei ole siis pelkästään postailua ja yksipuolista viestintää vaan siellä on tärkeää olla aidossa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja jälleen tuottaa heille lisäarvoa sekä sitouttaa heitä.
Sosiaalisen median ylläpito voi tarkoittaa joskus myös ikävien ja negatiivisten asioiden käsittelyä profiilissa. Jos saatte negatiivista tai rakentavaa palautetta somessa on siihen hyvä reagoida asiallisesti ja kuunnella asiakasta. Joskus kuitenkin some houkuttelee esiin myös asiattomia kommentteja sekä suoria hyökkäyksiä joko toisia käyttäjiä tai yritystä kohtaan. Näihin on erittäin tärkeää puuttua heti.
Asiattomasta käytöksestä voi huomauttaa ystävällisesti tai sitten poistaa kommentit ja joskus joudutaan myös blokkaamaan käyttäjiä. Nämä vaativat aina tilannekohtaisia ratkaisuja, oleellista on kuitenkin, että niihin puututaan.
Sosiaalisen median ylläpito voidaan toteuttaa joko yrityksen sisältä tai ostettuna palveluna. Tärkeää siinä on, että sitä toteuttava taho on hyvin selvillä siitä millaisia tavoitteita sille on asetettu. Kun sosiaalisen median ylläpitoa ruvetaan toteuttamaan kannattaa se tehdä hyvin, eikä vaan lätkäistä se jollekin normaalien töiden lisäksi.
Paras tulos saadaan kun sosiaalisen median ylläpito saa ihan oman tilansa työajasta tai se ostetaan ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Päädytte sitten tekemään niin tai näin voi meiltä Kublalaisilta konsultoida vinkkejä asian tiimoilta. Toivotammekin teille nautinnollisia hetkiä sosiaalisen median ylläpito tehtävien parissa 🙂
Nähdään somessa!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.