Strateginen markkinointi ja markkinointi yleensä ovat ottaneet Suomessa suuria harppauksia eteenpäin. Markkinointi nähdään nykyään aiempaa kokonaisvaltaisempana toimenpiteenä – enää sen ei ajatella olevan vain mainontaa. Ammattilaiset tietävät, että markkinointi on äärettömän tehokas tapa kasvattaa kysyntää ja luoda sitä.
Markkinointi aiheena tuntuu olevan monille jo suhteellisen tuttua kauraa, mutta sen sijaan strateginen markkinointi herättää kummastusta. Mitä se oikeastaan on ja onko siitä hyötyä?
Kummastuneita katseita saa aikaan usein myös markkinointistrategia ja strateginen markkinointi sekä niiden eroavaisuudet – onko niillä muka jotain eroa? Kyllä on!
Mitä strategisella markkinoinnilla tavoitellaan?
Strategista markkinointia voidaan käyttää muun muassa asiakastyytyväisyyden saavuttamiseksi, yrityksen voiton lisäämiseksi, asiakkaiden tarpeiden tunnistamiseksi ja markkinointisuunnitelman luomiseksi. Tehokas strateginen markkinointi täyttää kohderyhmän uuden tarpeen innovatiivisella tavalla. Se vaatii tehokkaasti toteutuakseen luovuutta. Toisaalta se myös kehittää yritystä ja sen tiimin jäseniä ajattelemaan aiempaa innovatiivisemmin. Voidaankin sanoa, että parhaimmillaan strategisen markkinoinnin mahdollistaa kaiken kattava ajattelutapa, joka ohjaa toimintaa olemalla markkinoinnin strateginen ulottuvuus.
Strateginen markkinointisuunnitelma pyrkii täyttämään ainakin nämä tavoitteet:
- Uusien markkinointikeinojen luominen
- Kokonaisvaltaisesti tehokkuuden parantaminen
- Markkinoinnin kehityskohteiden tunnistaminen
Tarvitsetko apua markkinoinnin suunnitteluun tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Strateginen markkinointi vai markkinointistrategia?
On tuhat kertaa vaikeampaa ymmärtää strategista markkinointia, mikäli ei tiedä, mitä markkinointistrategia tarkoittaa. Kun ymmärtää hitusen markkinointistrategian määritelmää, voidaan selventää eroa strategiseen markkinointiin. Kun syntyy väärinymmäryksiä näiden määritelmistä, syntyy ongelmia myös yritysten kilpailukyvyssä. Strateginen markkinointi on yritykselle merkittävä kilpailuetu, mikäli sen määritelmä ymmärretään ja sitä osataan hyödyntää käytännössä.
Markkinoinnissa se näkyvämpi osa on yleensä markkinointistrategia. Kun kysytään kysymykset missä, milloin ja miten yrityksen tulisi kilpailla, antaa markkinointistrategia vastaukset näihin kysymyksiin.
Markkinointistrategia toteuttaa markkinoinnille asetetut tavoitteet käytännössä.
Sen sijaan strateginen markkinointi vastaa enemmänkin osaamista, joka luo yritykselle erottelevan kilpailuedun, kuin itse markkinoinnin toimenpidettä. Se luo siis erottelevia liikeideoita. Suurin osa yrityksistä ryhtyy kilpailuun toimijoita täynnä olevilla markkinoilla sen sijaan, että kehittäisivät erottelevia liikeideoita. Tarvitaan strategisen markkinoinnin osaamista, jotta erottelevia liikeideoita voi syntyä.
Philip Kotler on mies strategisen markkinoinnin ajatuksen takana. Hänen mukaansa strateginen markkinointi keskittyy arvon löytämiseen, sen tuottamiseen ja välittämiseen asiakkaille. Kotlerin sanoja lainaten: “Marketing is not the art of finding clever ways to dispose of what you make. It is the art of creating genuine customer value.” “Markkinointi ei ole vain nokkela keino tuotteidesi hävittämiselle. Se on aidon arvon tuottamista asiakkaalle.”
Strateginen markkinointi on haastava, mutta tärkeä aihe käsiteltäväksi. Yrityksen on kuitenkin tavoiteltava vaikeasti kopioitavaa kilpailuetua, ja sen voi saavuttaa tehokkaasti strategisen markkinoinnin osaamisella.
Millaista on toimiva strateginen markkinointi?
Kuten aikaisemmin mainittiin, vaatii tuloksellinen strateginen markkinointi ehdottomasti luovuutta – on mietittävä, mikä ideassa on uutta ja millaiselle asiakasryhmälle idea voisi olla tarpeellinen. Hyvässä liikeideassa yhdistyy jokin poikkeuksellinen ja mielenkiintoinen piirre.
Etenkin kun liikeidea on poikkeuksellinen ja innovatiivinen, ei tietenkään takuita menestyksestä ole. Kun luot uutta, otat riskejä. Et markkinoijana tai yrittäjänä kuitenkaan voi luoda uutta ilman riskien ottamista.
Kun strateginen markkinointihanke on viety loppuun onnistuneesti, syntyy siitä kallisarvoista osaamista, joka puhuttelee kohderyhmiänsä. Strateginen markkinointimalli pitää huolen siitä, että tuote tai palvelu on vaikeasti kopioitavissa – hyvänä esimerkkinä tästä ovat Muumit. Se siis tukee yrityksesi brändin rakentamista.
Tarvitsetko strategista osaamista? Kubla auttaa!
Kublan digimarkkinointitiimi pitää huolen siitä, että yritykselläsi on loistavan markkinointistrategian lisäksi tukenasi ammattitaitoisia strategisen markkinoinnin osaajia. Ota rohkeasti yhteyttä ja suunnitellaan, mitkä ovat yrityksellesi parhaat markkinoinnin tavoitteet ja kuinka ne saavutetaan kustannustehokkaasti!
Ota yhteyttä!