Ärsyttävintä on avata roskapostien täyttämä sähköposti ja poistella lukuisia turhalta tuntuvia viestejä. Roskapostilta tuntuva uutiskirje ei vakuuta – et taatusti myöskään halua, että yrityksesi uutiskirje nähdään roskana. Oikein tehtynä sähköpostimarkkinointi on hämmästyttävän tehokasta suoramarkkinointia edelleen – mikä tahansa uutiskirje ei kuitenkaan toimi, vaan sisältö kannattaa luoda ajatuksen kanssa.
Uutiskirje eli sähköpostimarkkinointiviesti on joko pelkkää tekstiä sisältävä viesti, tai sitten joukkoon on upotettu aiheeseen liittyvää grafiikkaa. Kuvien kanssa on syytä olla tarkkana, sillä huonosti optimoidut kuvat eivät näy kunnolla kaikissa laitteissa ja avautuvat toivottoman hitaasti. Roskaposti- ja mainospostisuodattimet vahtivat myös haukkana kuvilla varustettuja sähköposteja – eikä tarkan seulan ohi aina pääse myöskään valmispohjiin rakennetetut uutiskirjeet. Kuvilla on kuitenkin myös paikkansa. Visuaalisesti miellyttävä uutiskirje vauhdittaa lukemista ja kuten sanottu, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Ihmiset tuntevat nykyään olonsa helposti ainoastaan markkinointikoneistojen pelinappuloiksi – viestiä tulee joka suunnalta, eikä mikään tunnu olevan osoitettu oikeastaan kenellekään. Uutiskirje sujahtaa kuitenkin potentiaalisen asiakkaan henkilökohtaiseen sähköpostiin, joten henkilökohtaiselta tuntuva viestin sisältö tuo arvoa sähköpostimarkkinoinnille. Piilokopioina sadalle vastaanottajalle lähetetty uutiskirje ei tunnu henkilökohtaiselta, eikä sellaista fiilistä saa aikaan myöskään kankea tarjousviesti. Hyvä uutiskirje on kuin viesti ystävältä. Se on odotettu viesti, jonka tilauksen lopettamista ei edes harkitse. Eikö uutiskirje tuota toivottua tulosta? Kubla laittaa jakoon viisi vinkkiä hyvään uutiskirjeeseen:
Yrityksillä on hirveä hoppu myydä. Tietysti, myymättä jättäminen on pelottava, tuntematon ajatus. Jos ajatellaan sähköpostimarkkinointia kuluttajan näkökulmasta, lopettaa hän taatusti tilauksen uutiskirjeiden sisällön ollessa hyödytöntä – ajalle halutaan arvoa. Hyvä uutiskirje opettaa ja vasta sitten myy. Kun potentiaalista asiakasta lähestytään hyödyllisellä tiedolla, avaa hän todennäköisemmin myös seuraavan uutiskirjeen haaliessaan lisää tätä tietoa.
Uutiskirje ei saa ostamaan, jos sen lähettäjä tuntuu kaukaiselta hahmolta jossain kaukana verkkoviidakon syvyyksissä. Kun potentiaalinen asiakas ei tunne lähettäjää, ei hän voi myöskään luottaa lähettäjään. Ja jos asiakas ei luota lähettäjään, ei hän todennäköisesti uskalla ostaa.
Luottamussuhteen voi rakentaa opettamalla – kun jaat tietoasi ilmaiseksi, vakuutat potentiaalisen asiakkaan osaamisestasi. Kerrytä ensin luottamusta ja lähde sitten vasta myymään. Potentiaalisen asiakkaan luottaessa osaamiseesi luottaa hän myös siihen, että myymäsi tuote tai palvelu lunastaa lupaukset.
Hyvä uutiskirje puhuu minulta-sinulle -kieltä. Mieti, millainen uutiskirje saisi sinut jatkamaan tilausta? Millainen uutiskirje saisi sinut lopettamaan tilauksen? Kukaan ei halua spämmiä, turhalta tuntuvia mainosviestejä tai roskapostia – et taatusti sinäkään. Kuluttajat haluavat nähdä yrityksen takana ihmisen. Potentiaalisille asiakkaille sinä olet yrityksen nimissä lähestyvä ihminen.
Luottamusta herättävä uutiskirje sisältää tietysti myös lähettäjän allekirjoituksen sekä yhteystiedot. Roskapostisuodattimiin helposti hukkuvat info/palaute@ -osoitteet eivät välttämättä ole kannattavia vaihtoehtoja sähköpostimarkkinoinnin tekemiseen. Jos nimesi on Noora, tuntuu paremmalta saada uutiskirje osoitteesta [email protected] sen sijaan, että uutiskirje tulisi osoitteesta [email protected].
Se uutiskirje, jonka sinä lähetät, ei ole ainoa potentiaalisen asiakkaan sähköpostissa lojuva viesti. Kun sähköpostiviestejä tulee kymmenittäin tai sadoittain, määrittää otsikko sekä lähettäjä oikeastaan kaiken. Hyvä otsikko saa mielenkiinnon heräämään ja tutulta tuntuva, luotettu lähettäjä taatusti avaamaan viestin.
Otsikkoon kannattaa käyttää hieman aikaa ja vaivaa. Hyvä otsikointi on ytimekäs, kiinnostava ja antaa vihiä viestin sisällöstä, mutta ei paljasta heti kaikkea. Viisi vinkkiä vatsan toimintaan on parempi otsikko kuin Nyt tarjouksessa maitohappobakteeri – kumpikin uutiskirje voi kuitenkin sisältää linkin myytävään tuotteeseen.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Uutiskirje kaipaa kehotuksen – CTA eli Call-to-Action kehottaa potentiaalista asiakasta tekemään haluttu asia. CTA-painikkeita ei kuitenkaan kannata viljellä sähköpostiviestiin pilvin pimein, sillä jos vaihtoehtoja on liikaa, ei potentiaalinen asiakas luultavasti valitse niistä mitään. Hyvä uutiskirje sisältää vain yhden CTA-painikkeen: ajattele asia niin, että yksi uutiskirje on yhtä kuin yksi haluttu teko.
CTA voi olla esimerkiksi:
Sähköpostin avaa useimmiten noin 20-30 % potentiaalisista asiakkaista. Uutiskirje, jonka otsikko vangitsee katseen ja jonka lähettäjään luotetaan, voi saavuttaa yli puolet paremman avausprosentin. Näppärä sähköpostimarkkinointiohjelma raportoi sinulle siitä, kuinka uutiskirje on pärjännyt sekä antaa tilastotietoa parhaiten kohderyhmäsi keskuudessa toimivista julkaisuajankohdista. Helpoin tapa luoda uutiskirje ja hallinnoida sähköpostilistaa on ehdottomasti siihen suunniteltu työkalu – sellainen voi olla esimerkiksi Active Campaign.
Vaikka markkinointimaailma keksii jatkuvasti uusia tapoja tehdä markkinointia, on sähköpostimarkkinointi edelleen toimivaa. Hyvä uutiskirje herättää potentiaalisen asiakkaan mielenkiinnon jo heti ensikättelyssä sekä rakentaa asiakkaan ja yrityksen välille luottamussuhteen. Tärkein asia, jonka Kubla toivoo sinun tästä oppaasta muistavan on se, että myymisen ja tuputtamisen sijaan paras lähestymistapa on opettaminen. Vasta joka viides tai kuudes uutiskirje saa myydä!
Vinkit eivät suinkaan loppuneet viiteen – Kubla tietää loputkin niksit, jotka jaamme mielellään kanssasi. Ota yhteyttä!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.