YouTube on maailman suurin suoratoistavideopalvelu ja varmasti meistä jokainen on joskus katsonut videoita YouTubessa. YouTube on käsite. Tiesitkö, että kanavassa pystyy tekemään monipuolisesti myös mainontaa? YouTube-mainonta kannattaa ehdottomasti ottaa tarkasteluun, jos laaja näkyvyys ja mainonnan kustannustehokkuus kiinnostaa!
YouTube on internetin suosituin suoratoistovideopalvelu ja maailman toiseksi suurin hakukone heti Googlen hakukoneen jälkeen. Maailmanlaajuisesti YouTubella on reilu 2 miljardia palveluun kirjautunutta käyttäjää ja videot tavoittavat puolet suomalaisista viikottain. Videoita katsovat kaikenikäiset, joten mainostajalle YouTube on oikea kultakaivos.
Mainostaminen YouTubessa avaa useita mahdollisuuksia saavuttaa hyviä tuloksia kustannustehokkaasti. Vaikka laadukas sisältö videolla olisi kuinka kiinnostavaa, ei se yleensä saa ansaitsemaansa huomiota eli katsojia ilman mainontaa. Osa investoikin videoiden tuottamiseen mutta ei suunnittele ja toteuta niiden mainontaa.
YouTube-mainonnan vahvuudet ovat
Haluatko mainostaa yritystäsi YouTubessa tai saada tehot irti nykyisestä YouTube-tekemisestä?
YouTube on laajasti tavoittava kanava sisällön suuren määrän ansiosta. Mainonnan avulla saat videollesi nopeasti laajaa näkyvyyttä. On tärkeää muistaa myös kohdentaa mainonta oikealle yleisölle jotta saavutetaan mainonnalle asetetut tavoitteet.
Kohdentaminen YouTubessa onnistuu usealla eri tavalla:
Juurikin fiiliksen ja tunnelman välittäminen on YouTube-mainonnan yksi suurimmista eduista ja se selittää myös suurilta osin sen, miksi mainostaminen siellä usein toimii. Video sitouttaa usein paremmin kuin pelkkä staattinen kuva tai teksti. Liikkuva kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Videolla voidaan lyhyessäkin ajassa luoda erilaisia tunnelmia ja välittää tehokkaasti brändin mukaista viestiä. Videolla herätät kiinnostuksen ja ohjaat asiakkaan esimerkiksi tutustumaan tarjoamiisi palveluihin tai tuotteisiin.
Videomainokset luodaan Google Ads -työkalun kautta, kuten kaikki muukin Google-mainonta. Videomainosten sisältö tulee aina olla YouTubessa julkisesti yrityksen omalla kanavalla. Mainonnan lähtökohtana on siis aina se, että yrityksellä löytyy oma kanava sekä valmista videomateriaalia.
YouTube tarjoaa mainostajalle useita eri mainosmuotoja, ja nämä yhdessä hyvin tarkan kohdentamisen kanssa tekevät YouTubesta erittäin monipuolisen mainoskanavan. Vaikka itse mainossisältö tulee löytyä YouTubesta, mainokset voivat näkyä laajemminkin YouTuben videokumppanien sivustoilla ja mobiilisovelluksissa riippuen mainosmuodosta.
Tämä on käytetyin videomainosmuoto YouTubessa ja usein suosittelemmekin lähtemään siitä liikkeelle. Ohitettavia In-Stream-mainoksia näytetään muiden videoiden edellä, aikana tai jälkeen. Katsoja voi halutessaan ohittaa mainoksen viiden sekunnin kuluttua.
Ei-ohitettavat In-Stream-mainokset kestävät enintään 15 sekuntia, ja niitä näytetään muiden videoiden edellä, aikana tai jälkeen. Katsojat eivät voi ohittaa mainosta.
Video Discovery ‑mainokset sisältävät videostasi otetun pikkukuvan ja tekstiä. Mainoksen koko ja ulkoasu voivat vaihdella sen mukaan, missä mainos näytetään, mutta Video Discovery ‑mainokset kuitenkin aina houkuttelevat käyttäjiä klikkaamaan pikkukuvaa ja katsomaan videon. Video näytetään YouTuben hakutuloksissa, aiheeseen liittyen YouTube-videoiden ohella ja YouTube-mobiilisivuston etusivulla.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Puskurimainokset kestävät enintään 6 sekuntia, ja niitä näytetään toisen videon edellä, aikana tai jälkeen. Katsojat eivät voi ohittaa mainosta. Puskurimainoksia näytetään YouTube-videoissa ja Googlen videokumppaneiden sivustoilla ja sovelluksissa.
Outstream-mainokset ovat vain mobiililaitteille tarkoitettuja mainoksia, joita näytetään Googlen videokumppaneiden sivustoilla ja sovelluksissa. Outstream-mainoksia ei voi näyttää YouTubessa. Tätä mainostyyppiä kannattaa käyttää, kun haluat laajentaa mainostesi peittoa.
YouTuben Masthead-mainos on YouTuben etusivun 24 tunnin billboard-mainos. Mainosmuoto voidaan ottaa käyttöön vain Google-myyjän kautta tehtävällä varauksella. Mastheadin on erinomainen tapa esitellä brändiä tai palveluitasi kerralla isolle yleisölle.
Videomainosmuotojen lisäksi YouTubessa voidaan pyörittää myös display-mainontaa ja Google Discovery -mainontaa.
Display-mainonta toteutetaan usein bannereilla ja niille löytyy useita mainospaikkoja YouTubessa. Discovery Ads -mainokset ovat puolestaan Googlen natiivimuotoinen mainosmuoto, jossa mainokset tulevat näkyviin videofeedin yhteydessä sillä hetkellä, kun käyttäjä on etsimässä uusia ja kiinnostavia videosisältöjä. Discovery-mainos näyttää itseasiassa hyvin samalta kuin Facebookin uutisfeedissä näkyvät mainokset. Valittavana on sekä yhden kuvan mainokset että karusellimainokset, kuten myös Facebookissa.
YouTubessa maksat vain silloin, kun videota kohtaan osoitetaan kiinnostusta eli kun sitä katsotaan yli 30 sekuntia (tai koko videon, jos se kestää alle 30 sek) tai siihen ollaan vuorovaikutuksessa, esim. klikataan. YouTube-mainonnassa maksat siis pääsääntöisesti katseluista. Näyttökohtaista hinnoittelua käytetään tietyissä automaattisissa hintatarjousmalleissa ja tietyissä mainosmuodoissa kuten puskurimainoksissa.
Kuinka paljon mediabudjettia tarvitset, riippuu täysin siitä kuinka suuren yleisön haluat saada kiinni ja mitkä mainonnan tavoitteesi ovat. Pystyt kuitenkin aloittamaan YouTube-mainonnan pienelläkin mediabudjetilla. Budjetti kannattaa varata myös testaamiseen, sillä tässäkin kanavassa se paljastaa mistä parhaat tulokset syntyvät.
YouTube-mainonta voi tuntua kompleksiselta ja vaikealta aloittaa. Onhan se tietenkin totta, että mainonta vaatii suunnittelua, kampanjoiden monitorointia ja jatkuvaa kehitystyötä, jotta parhaisiin tuloksiin päästään. Kublan asiantuntijat auttavat mielellään sinua YouTube-mainontaan liittyvissä kysymyksissä. Otathan rohkeasti yhteyttä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.