Olet varmaan kuullut iOS 14.5 päivityksestä, joka on tehnyt mainonnan seuraamisesta Facebookissa hieman haasteellisempaa. Facebookissa on tämän takia otettu käyttöön konversiorajapinta eli Conversions API mutta mikä on Facebookin konversiorajapinta eli Conversions API? Työkalu on saattanut herättää ihmetystä mikä on tämä ja miten tämä vaikuttaa yrityksen Facebook-mainontaa. Tässä artikkelissa avaamme sinulle Facebookin konversiorajapinnan eli Conversions API ja kerromme tärkeimmät asiat, jotka täytyy ottaa huomioon!
Aloitetaan kuitenkin ihan alusta, että mikä tämä rajapinta oikein on ja miksi se on edes suunniteltu. API on ohjelmointirajapinta, jota käyttäen sovellukset kommunikoivat keskenään. Yksinkertaisesti sanottuna tämä on suunniteltu luomaan suora yhteys markkinointitietojesi ja Facebook-järjestelmien välille. Paneudutaan tähän vielä tarkemmin seuraavissa kappaleissa.
Facebookin seuranta on perustuu vahvasti verkkosivuille asennettavaan pikselikoodiin. Facebook Pixeleistä löytyy lisää tietoa Facebookin omilta sivuilta.
Mutta uusien päivitysten takia käyttäjien selaimiin ja laitteisiin on tullut muutoksia, jotka vaikeuttavat pikselikoodin toimintaan esimerkiksi:
Facebookin täytyy siis ottaa käyttöönsä toinen vaihtoehto, että mainontaa pystytään jotenkin seuraamaan.
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Miten Facebookin konversiorajapinta eli Conversions API auttaa mainonnassa? Datakatoa, joka on tullut Facebookin pikselin toimiessa viallisesti, paikkaamaan on luotu Conversions API, joka mahdollistaa seurannan suorittamisen palvelimella, toisin kuin käyttäjän selaimessa. Rajapinnan toiminta ei perustu evästeisiin ja näin mainosten esto-ohjelmat sekä evästeiden poistaminen käytöstä eivät haittaa sen toimintaa. Tämä on tarkoitettu työkaluksi nykyisen pikselikoodin rinnalle seurantadataa täydentämään. Näin pystytään varmistamaan mainonnan optimoiminen.
Rajapinnan käytön tärkein etu on se, että voit helposti siirtää tietoja ohjelmien välillä. Tämä tapahtuu koneellisesti , joten sinun ei tarvitse käyttää aikaa tietojen siirtämiseen manuaalisesti. Muita hyötyjä on:
Rajapinta on mahdollista ottaa käyttöön Facebookin mainostyökalujen Events managerista. Täältä pääset valitsemaan tapahtumat ja parametrit, jotka haluat määrittää. Nykyiset selaimesi pikselitapahtumat ja parametrit on valittu oletuksena, mutta voit muokata valintojasi. Tässä ohjeet joilla saat tämän otettua API:n käyttöön:
Tämän asennukseen löytyy lisää ohjeita myös Facebookin omilta sivuilta.
Tulevaisuudessa tällaiset linjaukset tulevat todennäköisesti yleistymään, kun ihmiset ovat entistä tarkempia omasta yksityisyydestään. Uusia apukeinojakin keksitään ja palveluntarjoajat kehittävät omaa seurantaansa, jotta mainontaa pystytään jatkossakin tekemään mahdollisimman tehokkaasti. Conversions API:n kanssa päästään tätä jo kehittämään.
Tärkeää on kuitenkin, että ammattilaiset pysyvät ajan tasalla ja pystymme rakentamaan mainokset ja niiden kohdennukset ja analysoimaan kunnolla saatavilla oleva dataa. Me Kublalla ainakin pidämme huolen, että pysymme ajan harjalla ja varmistamme, että dataa on saatavilla ja pääsemme hyödyntämään sitä mainonnassa. Meille on tärkeää, että opiskelemme jatkuvasti ja varmistamme että olemme digimainonnan rautaisia ammattilaisia. Pidämme huolen, että pystymme vastaamaan tehokkaasti ja nopeasti muuttuvan markkinan tarpeisiin.
Jos sinulle tulee ongelmia uusien tilanteiden kanssa autamme mielellämme sinuakin digimainonnan tekemisessä. Meille siis vain rohkeasti viestiä ja lähdetään yhdessä kehittämään parasta mahdollista digitaalista markkinointia sinun yrityksellesi!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.