Kannattaako PK-yrityksen Suomessa panostaa hakukoneoptimointiin vai onko se vain pörssiyhtiöiden hommaa? Kyllä kannattaa, sillä pienillä yrityksillä on muutamia etuja.
Oli kyseessä sitten hakukoneoptimointi tai muu markkinointikeino, niin suomalaisen pk-yrityksen voi olla vaikeaa löytää sopivaa markkinoinnin kilpailuetua suurten yritysten puristuksessa. Pienuudessa on kuitenkin etunsa myös SEO:n näkökulmasta, etenkin jos se yhdistyy paikallisuuteen.
Hyvä, usein pienyrityksen on suuria helpompaa saada muilta lähiseudun yrityksiltä linkkejä omalle sivustolleen – yrittäjät kun tuntevat toisensa ja voivat laajentaa jo olemassaolevaa suosittelurinkiä myös netin puolelle.
Paikallisuus tarjoaa myös toisen digimarkkinoinnin kilpailuedun - Googlen karttapalvelun. Suurten yritysten on usein jopa hankalampaa ylläpitää aktiivista yrityssivua Googlessa, koska firman markkinointivastaavan täytyisi pitää itsensä ajantasalla jopa Pohjois-Euroopan tasolla kaikkien myyntipisteiden aukioloajoista, yhteystiedoista ja sijainneista kartalla.
Pk-yrityksessä karttasivun hallinta on helpompaa ja myös kuvia on simppelimpää lisätä – onhan jokaisella kännykkäkamera kourassa ja toimitiloista on nopea käydä nappaamassa muutama kuva kahvinhakureissun lomassa. Lisäksi asiakkaan etsiessä Google Mapsista toimialasi yritystä, sieltä nousee esiin lähellä sijaitsevat eniten vieraillut vaihtoehdot – kannusta siis asiakkaitasi merkkaamaan käyntinsä Mapsiin.
Olen suomalainen teollisuusyritys Suomen markkinoilla
Kuulostaa jälleen kerran hyvältä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Yritykselläsi ei ole monimutkaisia sivuja useine kieliversioineen tai Saksassa sijaitsevaa pääkonttoria verkkosivuston ylläpitäjineen. Voit tehdä sivustolla näppärästi muutoksia aina, kun siltä tuntuu.
Voit myös tuottaa sivustollesi sisältöä, joka puhuttelee Suomen markkinoita - et joudu käyttämään kansainvälistä tiukkaa sisältösuunnitelmaa ja geneeristä tuote- tai palveluvalikoimaa tylsine brändiäänensävyineen. Tiedät millä hakusanoilla yrityksesi tuotteita tai palveluita etsitään ja voit tuottaa niille kohdennettua sisältöä. Vinkki: voit katsoa täältä toimitusjohtajamme Kallen videon, jossa kerrotaan lisää avainsanoista.
Olet myös paremmin kärryillä mitkä yrityksesi tuotteet/palvelut ovat lähikuukausina sesonkivaihtelun myötä tulossa ajankohtaisiksi, ja ennakoit tämän sisällöntuotannossa. Kannattaa varata aikaa tehdyn sisällön lisäoptimoinnille, jotta se on sesongin tullessa kohdalle jo niin korkealla hakutuloksissa, kuin mahdollista. Suosittelemme tähän vähintään 1 kuukautta.
Meillä on suhteellisen vähän asiakkaita
Kääntäisin tämän näin päin: teillä on jokaiseen asiakkaaseen henkilökohtainen suhde ja tunnette asiakkaidenne tarpeet monikansallista yritystä paremmin.
Tämä tarjoaa myös uniikin mahdollisuuden sekä referenssien että linkkien hankintaan. Tutulta asiakasyritykseltä on helpompaa pyytää linkkiä verkkosivustolle tai napata kuva tyytyväisestä asiakkaasta tuotetta käyttämässä.
Entä jos yritys on kuluttajabisneksessä? No, tässä tapauksessa voit linkkien sijaan pyytää asiakkaitasi suosittelemaan yritystäsi sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi käydä antamassa positiivisia arvioita Googlen yrityssivullasi.Aktiivisuus palkitaan myös digiympäristössä. Kokeile rohkeasti uusia keinoja saada näkyvyyttä ja tutki mikä toimii. Me autamme mielellämme kartoittamaan esimerkiksi millä hakusanoilla yrityksesi tuotteita ja palveluita etsitään, jotta osaat tuottaa oikeaa sisältöä. Voit myös halutessasi ulkoistaa hakukoneoptimoinnin kuukausittaisen tekemisen meille.
Avainsanatutkimus on termi, johon olet varmasti törmännyt keskustelussa hakukonemarkkinoinnista. Avainsanatutkimus on pohjatyö, jonka hakukoneoptimoinnin konsultti (SEO) tai hakukonemarkkinoinnin (SEM) konsultti tekee aivan ensimmäisenä työnään. Avainsanatutkimuksestä käytetään myös termejä avainsana-analyysi tai hakusanatutkimus. Avainsanatutkimus - varmista näkyvyytesi hakukoneessa oikeilla hakusanoilla Kublan blogi: Avainsana - Mikä se on? Mikä on avainsanatutkimus? Avainsanatutkimuksessa selvitetään, millä hakusanoilla yrityksesi kannattaa näkyä. Moni […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.