WhatsApp tarjoaa yli 2mrd:lla käyttäjällään valtavan foorumin globaalissa skaalassa. Arvioiden mukaan Suomessakin sovellusta käyttää noin 3 miljoonaa ihmistä, eli meilläkin kyseessä on jättimäinen potentiaalinen yleisö, joka on paremmin tavoitettavissa WhatsAppin kautta. Yritys voi hyötyä tästä, mikäli käytössä on Whatsapp asiakaspalvelu.
WhatsApp on käytössä suurimmalla osalla meistä jokainen päivä. Palvelusta ovat kuitenkin pitkään puuttuneet yritykset, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Muistan kuinka jokunen vuosi sitten Helsingin Jokerit käytti WhatsAppia ottelulipputarjousten promoamiseen, mutta jostain syystä Jokeritkin lopettivat sen käytön kyseisen kauden jälkeen. Syytä emme voi varmasti tietää, mutta tähän asti WhatsApp on ollut yrityksille verrattain raskasta ylläpitää, eikä vähiten tietoturva-asioiden puolelta.
WhatsApp Business launchasi 18. Tammikuuta 2019 Androidille muutamalla testimarkkinalla. WhatsApp yrityksille on suunnattu etenkin pienten ja keskisuurten yritysten käyttöön. Whatsappin yritysversion tarkoituksena on mahdollistaa parempi yhteydenpito yritysten ja asiakkaiden välillä tekemällä siitä nopeampaa ja helpompaa molemmille osapuolille.
Aikaisemmin WhatsAppissa yritykset ovat voineet luoda lähetyslistoja joiden perusteella niihin halunneille ihmisille on voitu lähettää massaviestejä. Näihin viesteihin vastaaminen on ollut mahdollista ilman että muut viestin saajat sen näkevät, mutta suora yhteys asiakkaiden kanssa on jäänyt silti puuttumaan. Lähetyslistoille voitiin lisätä vain jos käyttäjä halusi erikseen tulla lisätyksi tällaiselle listalle, joten kyseisten ryhmien henkilömäärä jäi todennäköisesti pieneksi, osin myös siksi että ryhmien rajoituksena oli 256 yhteystietoa. Kuvittele että yritykselläsi on 5000 ihmisen asiakasrekisteri, jotka mahdollisesti haluaisivat saada yritykseltäsi tarjouksia tai muita viestejä. Kahdenkymmenen lähetyslistan hallinnointi ei kuulosta kovin mielekkäältä. Uusi WhatsAppin Business -sovellus helpottaa yritysten elämää mahdollistamalla paremman käytettävyyden suurille massoille viestittäessä.
Aikaisemmin WhatsAppin hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa oli siis aika haastavaa, mutta tähän on tullut parannus, kiitos siitä uudelle yritysversiolle. Uuden WhatsApp Business -sovelluksen avulla pystyt hoitamaan asiakaskontaktisi siinä kanavassa, mitä hekin luonnollisesti käyttävät. Whatsapp asiakaspalvelu toimii!
Business-profiilien avulla yritykset voivat lisätä WhatsAppiin hyödyllistä informaatiota itsestään, kuten yhteystiedot, sijainnin, verkkosivut ja mikä tärkeintä kuvauksen yrityksestään. Näin potentiaaliset asiakkaasi löytävät tärkeimmät tiedot yhdestä paikasta.
WhatsApp Business -sovelluksessa voit säästää aikaa tekoälyä hyödyntäen ohjelmoimalla nopeat vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin, toivottaa asiakkaan tervetulleeksi keskusteluun aloitusviestillä, sekä asettamalla poissaoloviestin silloin kun et ole tavoitettavissa. Personoimalla aloitusviestejä annat yrityksestäsi heti kättelyssä sellaisen kuvan kuin haluatkin, jolloin jäät paremmin asiakkaidesi mieleen.
Mitattavuus on kaikessa digitaalisessa markkinoinnissa tärkeintä, ja tämän ominaisuuden WhatsApp on myös tuonut omaan palveluunsa. Pystyt mittaamaan luettujen ja vastattujen viestien määrää, jolloin saat selville toimivimmat lähestymistavat ja voit muokata viestisi sisältöä. Näiden mittarien avulla yritykset pystyvät muokkaamaan viestejään sellaisiksi, että ne luovat aitoa keskustelua asiakkaiden kanssa.
Kun käsissäsi on näinkin tehokas viestinnän kanava kannattaa tehdä selkeä strategia miten sitä voi parhaiten hyödyntää. Tärkeitä asioita mietittäväksi on tietenkin esimerkiksi viestien sisällön optimointi sekä miten usein niitä lähetetään. Kuten meillä Kublassa on aina tapana sanoa, testaa! Jatkuva testaus on ainoa tapa tehokkaaseen optimointiin ja niin myös tässäkin tilanteessa.
Parasta yritykselle on päästä aitoon vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. Aikaisemmin tämä on tapahtunut kasvotusten liikkeessä, mutta maailman muuttuessa on tärkeää pystyä tuottamaan miellyttävä vuorovaikutuksellinen kokemus asiakkaan kanssa myös ilman fyysistä yhteyttä. Sanomattakin lienee selvää että mitä parempaa palvelua asiakas saa sen todennäköisemmin hän ostaa ja ostaa yhä uudelleen.
Juttu jatkuu alempana…
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
WhatsApp Business toimii myös pöytäkoneella. Toki normaalikin WhatsApp on ollut jo hyvän aikaa mahdollista saada tietokoneelle (kätevää esimerkiksi töissä), mutta myös Business-sovellus tietokoneelle helpottaa asiakkaiden kanssa viestintää huomattavasti. Sinun ei siis tarvitse huolehtia puhelimeesi tulvivista asiakkaiden viesteistä vapaa-ajallasi, paitsi jos tietenkin haluat olla tavoitettavissa kellonajasta riippumatta.
Omasta kokemuksesta myös viestien kirjoittaminen ja muokkaaminen on helpompaa, mukavampaa ja nopeampaa ihan oikealla näppäimistöllä ja näytöllä. Tämä on tietenkin henkilökohtainen mieltymys, mutta olettaisin että en ole yksin tämän lähestymiskulman kanssa.
Uudessa WhatsApissa käyttäjätilisi rekisteröidään yritystiliksi, jolloin käyttäjät tietävät heti keskustelevansa yrityksen kanssa. Yritystilit on mahdollista vahvistaa, jolloin käyttäjien luottamus lisääntyy entisestään viestinnässä yrityksen kanssa.
Luottamus on erittäin tärkeää sillä tekniikan kehittyessä myös kaikenlaiset huijausyritykset lisääntyvät ja ovat varteenotettava riski monille liiketoiminnassa.
Nopea ja helppo kommunikaatio on ratkaisevaa nykyään, sillä asiakkaat olettavat saavansa vastaukset kysymyksiinsä viivyttelemättä. Olemme tottuneet siihen, että kaikki tapahtuu nyt ja heti. WhatsAppin lisääminen yrityksesi asiakaspalveluun saattaa kuin saattaakin olla se ratkaiseva tekijä, jolla erotut palvelullasi joukosta. Ja ainakin käänteisesti ajateltuna sen lisääminen ei jätä sinua ulkopuoliseksi niille asiakkailla, jotka mieluiten hoitavat asiansa nopeasti ja helposti WhatsAppin välityksellä.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.