Markkinointibudjetti on jatkuvasti tärkeämmässä roolissa yritysten asiakashankinnassa. Asiakkaat tekevät jatkuvasti ostopäätöksiä verkossa ja oikein määritellyllä markkinointibudjetilla ja tulosten seurannalla tavoitat asiakkaat verkosta oikeaan aikaan oikeassa kanavassa.
Näin yrityksesi tulee saamaan lisää potentiaalisia asiakkaita verkkosivuille ja näistä lopulta yhteydenottoja ja kauppoja. Määrittele siis markkinointibudjetti ja seuraa sen tuomia tuloksia kuukausittain.
Digitaalisen markkinoinnin avulla voidaan seurata jopa päivätasolla, kuinka yrityksesi sijoittama markkinointibudjetti tuottaa tuloksia. Muista siis mitata jatkuvasti tuloksia ja erityisesti mistä kanavasta tulokset tulevat yrityksellesi. Alla on kuva Google Analyticsista , joka on myös sinun yrityksellesi ilmainen työkalu. Kuvan avulla voidaan päätellä markkinoinnin tuottavimmat kanavat ja kuinka markkinointibudjetti kannattaa määritellä jatkossa tulosten perusteella.
Kuvasta voidaan päätellä mistä kanavista yrityksen kotisivuille tällä hetkellä asiakkaat saapuvat. Kyseisellä asiakkaalla asiakkaat tulevat näistä kanavista suurimmasta pienimpään:
Yllä olevasta kuvasta voidaan päätellä maksetun liikenteen tuovan jopa 19 prosenttia kyseisen yrityksen verkkosivujen asiakkaista. Tämän lisäksi on hyvä tarkastella yhteydenottojen määrää kanavittain. Yllä olevasta kuvasta siis selvitimme verkkosivuille tulevan liikenteen, mutta tämän lisäksi on tärkeää tarkistaa yhteydenottojen määrä kanavittain ja myös tämä tieto selviää Google Analytics-työkalusta täysin ilmaiseksi myös sinun yritykselle.
Yllä olevan kuvan oikeasta laidasta voidaan päätellä “Conversions”-kohdasta yhteydenottojen määrä kanavittain. Näin voidaan siis päätellä “Referral” -kanavan olevan kannattavin kyseiselle yritykselle.
Autamme mieluusti selvittämään myös teidän yritykselle kyseiset tiedot veloituksetta. Kyseessä on nopea toimenpide ja yllä olevat kuvat saattaa olla hämmentäviä, mikäli et käytä Google Analytics-työkalua päivittäin. Kysy siis ihmeessä apua, mikäli asian selvittäminen kiinnostaa. Asiantuntijalle kyseessä on nopeasti selvitettävät tiedot ja autamme mieluusti teitäkin selvittämään kyseiset tiedot.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Markkinointibudjetti on helppoa määritellä digimarkkinoinnin kanaviin, mikäli kannattavimmat kanavat tiedetään valmiiksi. Mikäli esimerkiksi kaikki yrityksesi saamat yhteydenotot tulevat Googlen maksullisesta hakusanamainonnasta ja yhteydenotot ovat myyjiesi mukaan laadukkaita, niin tähän kanavaan kannattaa panostaa lisää.
Nämä laadukkaat yhteydenotot voivat kuitenkin tulla myös sosiaalisen median kanavista, tai Googlen orgaanisesta liikenteestä yrityksesi kotisivuille. Tämä selviää analytiikasta ja näin voit panostaa oikeaan kanavaan. Ilman asian selvittämistä yrityksesi markkinointibudjetti voi valua kannattamattomaan kanavaan ja joudut jatkuvasti selittelemään sisäisesti, miksi markkinointibudjettia olisi tärkeä nostaa. Mikäli taas voit näyttää, että markkinointibudjetti on sijoitettu kannattavaan ja yhteydenottoja tuottavaan kanavaan, niin budjettia on muidenkin mielestä kannattavaa nostaa.
Muista tarkistaa yrityksesi käyttämä markkinointibudjetti kuukausittain ja tuottiko digimarkkinoinnin kanavat tavoitteidesi mukaisesti. Kanavia on hyvä tarkastella tasaisin väliajoin ja määritellä yrityksellesi kuukausittain raportti, joka käydään sopivalla henkilöstöllä läpi. Markkinoinnin tuottamien tulosten on hyvä kasvaa ja kehittyä kuukausittain.
Alla on esimerkki Google Ads-mainonnan raportista. Google-mainontaa tehdessäsi on tärkeä seurata, miten markkinointibudjetti tuotti. Listalla on lueteltuna tärkeimmät seurattavat asiat liittyen Google-mainontaan.
Alla on esimerkki some-raportista. Markkinointibudjetti on hyvä määritellä myös sosiaalisen median mainonnassa tarkasti saatujen tulosten mukaan. Some-markkinoinnissa tärkeimpiä seurattavia asioita ovat esimerkiksi:
Markkinointibudjetti voi olla vaikeaa määritellä digitaalisiin kanaviin, mikäli olet vasta aloittelemassa digitaalista markkinointia. Autamme mieluusti määrittelemään markkinointibudjettia ja voimme yhdessä tutkia mistä asiakkaasi tällä hetkellä yrityksesi kotisivuille saapuvat. Tämän lisäksi voimme käydä yrityksemme käyttämillä työkaluilla läpi mistä kanavista juuri sinun yrityksesi olisi kannattavinta hankkia lisää asiakkaita.
Kysy rohkeasti apua ja käydään yrityksesi liiketoimintaa läpi, sekä määritellään teille sopiva markkinointibudjetti.
Lue myös:
Mainonnan keinot digimarkkinoinnissa
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.