Kyllä, sitä tarvitaan! Yritykset keskittyvät kaikin voimin ulkoiseen markkinointiin, jolloin sisäinen jää helposti ulkoisen jalkoihin. Sisäisessä markkinoinnissa on poweria: jotta tuloksia voidaan odottaa ulkoisessa markkinoinnissa, on sisäinen markkinointi otettava haltuun. Ulkoisen markkinoinnin tulokset riippuvat juuri niistä ihmisistä, joille sisäinen markkinointi kohdistetaan tai jätetään kohdistamatta.
Henkilökunnalle halutaan myydä idea, kertoa tavoitteista ja maalata yhdessä kuva unelmista. Tässä sisäinen markkinointi toimii parhaiten. Idean myyminen kannattaa, sillä henkilöstö saa onnistuneen sisäisen markkinoinnin avulla kokonaisvaltaisen käsityksen tuotteen tai palvelun ylivoimaisuudesta suhteessa kilpailijoihin.
Yritys koostuu henkilöstöstä, joten on syytä kohdistaa markkinointitoimenpiteitä myös henkilöstöön. Tällöin näistä toimenpiteistä puhutaan nimellä sisäinen markkinointi. Miksi henkilöstöön sitten täytyy kohdistaa markkinointia, eikö pelkkä yrityksen sisäinen tiedotus riitä? Yrityksen tulokset ovat tiukasti sidonnaisia henkilöstöön – se on tärkeä kohderyhmä markkinoinnille, sillä myös henkilöstö on saatava uskomaan yrityksen arvoihin ja toimintaan.
Mikäli henkilöstö ei usko yrityksen arvoihin tai toimintaan, kuinka hän voi välittää näitä arvoja potentiaalisille asiakkaille tehdessään ulkoista markkinointia tai kohdatessaan asiakkaita esimerkiksi asiakaspalvelutilanteessa?
Markkinointi yrityksen sisällä motivoi tuloksiin ja saa työntekijän innostumaan sekä ylittämään itsensä. Työntekijöille ei yksinkertaisesti riitä tylsän kankea tiedotus, jota lukiessa ei ilme juuri värähdä. Henkilöstö siis todella tarvitsee innostavaa markkinointia siinä missä asiakkaatkin – henkilöstö halutaan saada innostumaan, omistautumaan tehtävälleen ja tuottamaan huikeita asiakaskokemuksia, eikä tiedotus yksin siihen pysty. Sisäinen markkinointityö on tie tuloksiin siinä missä ulkoinenkin markkinointi.
Yrityksen markkinointi on tärkeää yrityksen koko henkilökunnalle: vastaanottovirkailijalle, toimistoapulaiselle, markkinoinnin ammattilaiselle ja toimitusjohtajalle – se kuuluu kaikille.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Sisäisen markkinoinnin tärkeys korostuu, kun asiakas tekee päätöksen siitä, ostaako hän tuotteen tai palvelun sinun yritykseltäsi vai kilpailijaltasi. Nykykuluttajaa kiinnostaa kokonaisuus – se, millainen yritys on, millaisiin arvoihin se pohjautuu ja vaikuttaako henkilökunta itse uskovan yrityksen toimintaan. Onnistunut markkinointi voi siis tehdä lähtemättömän vaikutuksen henkilöstön kautta suoraan asiakkaaseen.
Näyttävillä verkkosivuilla ja vimpan päälle mietityllä visuaalisella ilmeellä ei todellisuudessa ole mitään merkitystä, mikäli yrityksen henkilöstö ei ole omaksunut yrityksen arvoja eikä henkilökunnan toiminta puhu lainkaan samaa kieltä näiden arvojen kanssa. Yrityksen uskottavuus ja brändin eteen tehty työ karisee pois kovaa vauhtia, mikäli yhtenäisen sävelen uupuminen välittyy potentiaalisille asiakkaille.
Tämä ei ole joko/tai-kysymys, vaan yrityksesi tarvitsee ehdottomasti molempia!
Sisäistä markkinointia voidaankin ajatella osana ulkoista markkinointia – yhdessä sekä sisäinen että ulkoinen markkinointi tukevat toisiaan.
Tehokkaalle sisäiselle markkinoinnille vain taivas on rajana! Kun tunnet tiimisi, osaat varmasti keksiä juuri sinun henkilöstöösi tehoavan tavan tehdä sisäistä markkinointia. Se voi käytännössä olla esimerkiksi:
Kaipaatko apua sisäisen markkinoinnin haasteissa? Ota yhteyttä meihin – me Kublalla autamme ja jaamme mielellämme vinkit tulokselliseen markkinointiin!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.