Arvolupaus yrityksen markkinoinnissa 

Arvo­lu­paus eli value pro­po­si­tion on lyhyes­ti kuvat­tu­na lupaus arvos­ta, jon­ka sen tuo­te tai pal­ve­lu tuot­taa asiak­kaal­leen. Arvo­lu­paus on eri asia, kuin yri­tyk­se­si slogan. 

Hyvä arvo­lu­paus on ylei­ses­ti sel­keä ja asiak­kaan on help­po ymmär­tää yri­tyk­se­si lupaa­man pal­ve­lun tuot­ta­ma lisä­ar­vo. Lisäk­si arvo­lu­paus voi myös ker­toa kenel­le yri­tyk­se­si pal­ve­lu on suun­nat­tu, eli mää­ri­tel­lä suo­raan koh­de­ryh­mä­si. Näin asia­kas tie­tää arvo­lu­pauk­ses­ta­si onko pal­ve­lu suun­nat­tu hänelle.

Kuinka määritellään hyvä arvolupaus?

Arvo­lu­paus­ta kan­nat­taa miet­tiä tar­kas­ti, kos­ka vää­rin mää­ri­tel­ty­nä se voi ajaa poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta kau­em­mas brän­dis­tä­si. Älä siis lupaa lii­ko­ja tai koros­ta lii­kaa yri­tys­tä­si, vaan kes­ki­ty asiak­kaan saa­miin etui­hin. Asia­kas­ta kiin­nos­taa aina hänen saa­man­sa lisä­ar­vo, mikä­li hän pää­tyy yri­tyk­se­si tar­joa­maan palveluun. 

Älä myös­kään luet­te­le tuot­tee­si omi­nai­suuk­sia, vaik­ka tähän mones­ti tör­mää­kin yri­tys­ten mark­ki­noin­nis­sa. Edel­leen - muis­ta asiak­kaan miet­ti­vän vain ja ainoas­taan hänen saa­maan­sa etua.

  1. Mie­ti yri­tyk­se­si kan­nal­ta toi­mi­va arvolupaus
    • Mitä pal­ve­lusi tar­jo­aa hyö­ty­jen kannalta
    • Kuin­ka pal­ve­lusi erot­tuu kilpailijoistasi
    • Miten asia­kas kokee pal­ve­lusi käy­tön hyö­ty­jen kannalta
  2. Mie­ti asiak­kaan kan­nal­ta toi­mi­va arvolupaus
    • Mitä ongel­mia asia­kas voi mah­dol­li­ses­ti kokea ilman palveluasi
    • Mik­si asia­kas voi­si halu­ta tuot­tee­si (lisäe­dut, vaik­ka ongel­mia ei olisikaan)
    • Mik­si tar­joa­ma­si vaih­toeh­to tar­jo­aa laa­jem­mat edut vs kilpailijat

HubS­pot tar­jo­aa hyvän info­graa­fin arvo­lu­pauk­sen kir­joit­ta­mi­ses­ta.

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Miten arvolupaus testataan?

Voit koit­taa eri­lai­sia arvo­lu­pauk­sia ja sel­vit­tää mit­kä näis­tä vaih­toeh­dois­ta kiin­nos­ta­vat poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta­si suu­rim­mal­la toden­nä­köi­syy­del­lä. Voit koit­taa arvo­lu­paus­ta useil­la digi­mark­ki­noin­nin tavoil­la esi­mer­kik­si A/B tes­tauk­sel­la. Voit siis teh­dä usei­ta eri­lai­sia mai­nok­sia ja antaa sosi­aa­li­sen median, tai Googlen tar­jo­ta näi­tä mai­nok­sia vuo­ro­tel­lan poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­de­si näh­tä­vil­le. Näet mai­non­nan toi­mi­vuu­den perus­teel­la mikä mai­nok­sis­ta­si on hou­ku­tel­lut suu­rim­mal­la toden­nä­köi­syy­del­lä asiak­kai­ta yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le tutus­tu­maan pal­ve­lui­hi­si lisää.

Arvo­lu­pauk­sen tes­taus on tär­ke­ää, mut­ta muis­ta teh­dä se huo­lel­la. Tes­ti pitää näkyä nime­no­maan pal­ve­lusi koh­de­ryh­mäl­le, muu­ten tes­ti­tu­lok­set eivät ole sinul­le rele­vant­te­ja ja pahim­mil­laan pää­dyt käyt­tä­mään heik­koa arvo­lu­paus­ta parem­min toi­mi­van sijaan.

Miksi arvolupaus on tärkeä?

Arvo­lu­paus on tär­keä myös yri­tyk­sen sisäi­sen vies­tin­nän kan­nal­ta. Näin yri­tyk­ses­sä­si työs­ten­te­le­vät hen­ki­löt tie­tä­vät asiak­kaal­le luvat­ta­vat lisäe­dut ja mis­sä asiois­sa eri­tyi­ses­ti yri­tyk­se­si on onnis­tut­ta­va, kos­ka nämä asiat on luvat­tu asiakkaalle. 

Arvo­lu­paus aut­taa myös yri­tyk­se­si mark­ki­noin­tia suun­nit­te­le­maan vies­tit, jot­ka mai­nok­sis­sa­si ja mate­ri­aa­leis­sa­si koros­tuu jat­ku­vas­ti. Ilman arvo­lu­paus­ta vies­tit vaih­te­le­vat jat­ku­vas­ti, kos­ka tavoi­te vaih­te­lee mai­nos­tet­ta­van pal­ve­lun, tai ajan­koh­dan myötä.

Miten arvolupaus otetaan käyttöön?

Arvo­lu­paus voi­daan ottaa käyt­töön hel­pos­ti digi­mark­ki­noin­nin avul­la, sekä nykyi­sil­le asiak­kail­le, että poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le. Voit mai­nos­taa koh­dis­tet­tua mai­non­taa suo­raan nykyi­sin yri­tyk­sel­tä­si jo osta­neil­le asiak­kail­le, koti­si­vuil­la­si vie­rail­leil­le asiak­kail­le, sekä esi­mer­kik­si poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le­si. Näin saat lan­see­rat­tua arvo­lu­pauk­se­si halu­tuil­le koh­de­ryh­mil­le nopeas­ti ja mita­ta myös miten asiak­kaa­si suh­tau­tu­vat uuteen lupaukseesi.

Missä kanavissa voit tuoda esiin arvolupaustasi?

Arvo­lu­pauk­sen esiin tuo­mi­nen voi­daan teh­dä tie­ten­kin myös kai­kis­sa perin­tei­sis­sä kana­vis­sa, kuten hen­ki­lö­koh­tai­sis­sa tapaa­mi­sis­sa, tapah­tu­mis­sa ja esi­mer­kik­si tv-mai­non­nas­sa. Mikä­li kui­ten­kin haluat tavoit­taa koko koh­de­ryh­mä­si tehok­kaas­ti ja nopeas­ti, niin on hyvä miet­tiä miten tavoi­tat asiak­kaa­si digi­taa­li­sis­ta kana­vis­ta, kos­ka siel­tä asiak­kaa­si löy­ty­vät jo tänä päi­vä­nä. Alla on mai­nit­tu tär­keim­mät digi­mark­ki­noin­nin kana­vat, vaik­ka vaih­toeh­to­ja onkin luke­ma­ton määrä.

Google Ads-hakusanamainonta arvolupauksen lanseerauksessa

Googles­ta löy­dät poten­ti­aa­li­set asiak­kaa­si, jot­ka ovat kiin­nos­tu­nei­ta toi­mia­la­si pal­ve­luis­ta, mut­ta eivät vält­tä­mät­tä tun­ne vie­lä yri­tys­tä­si. Heil­lä on kui­ten­kin jo aito kiin­nos­tus pal­ve­lui­ta­si koh­taan, kos­ka he juu­ri täl­lä het­kel­lä etsi­vät toi­mia­la­si pal­ve­lui­ta. Yri­tyk­se­si arvo­lu­paus voi­daan siis tuo­da nopeas­ti esil­le kai­kil­le toi­mia­la­si pal­ve­luis­ta kiin­nos­tu­neil­le asiak­kail­le Google Ads-hakusa­na­mai­non­nal­la.

Sosiaalisen median kanavat arvolupauksen lanseerauksessa

Sosaa­li­sen median kana­vis­sa voit vie­dä vies­ti­si, vaik­ka koh­de­ryh­mä­si ei vie­lä etsi­kään pal­ve­lui­ta­si juu­ri täl­lä het­kel­lä. Tämä on eri­tyi­sen teho­kas kana­va tuo­da arvo­lu­paus esil­le, kos­ka Google-mai­non­nal­la tavoi­tat vain juu­ri nyt haku­ja teke­vät asiak­kaat. Ja näis­tä­kin vain 10% klik­kaa mai­nos­ta­si riip­pu­mat­ta teet­kö itse mai­non­taa, vai olet­ko valin­nut Suo­men par­haan mai­non­nan kump­pa­nin. Sosi­aa­li­sen median mai­non­nas­sa voit siis tuo­da yri­tyk­se­si arvo­lu­pauk­sen esil­le halu­tul­le koh­de­ryh­mäl­le jopa muu­ta­mas­sa päivässä.

Bannerimainonta (Googlen display-mainonta) arvolupauksen lanseerauksessa

Ban­ne­ri­mai­non­ta on yksi van­him­mis­ta digi­mark­ki­noin­nin tavois­ta ja edel­leen oikein käy­tet­ty­nä teho­kas tapa tavoit­taa halut­tu ylei­sö. Voit esi­mer­kik­si tavoi­tel­la kaik­kia kil­pai­li­joi­de­si verk­ko­si­vuil­la käy­nei­tä poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta ja tuo­da vies­ti­si hei­dän näh­tä­vil­le. Tämä on myös erit­täin teho­kas tapa edis­tää yri­tyk­se­si arvo­lu­pauk­sen levit­tä­mis­tä poten­ti­aa­li­sim­pien asiak­kai­den keskuuteen.

Pää­dyt vies­ti­mään arvo­lu­pauk­ses­ta mihin kana­vaan tahan­sa, emme voi lii­ak­si koros­taa koh­den­nuk­sen tär­keyt­tä. Arvo­lu­pauk­sen pitää näkyä juu­ri sinun poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le, muu­ten työ ja panos­te­tut eurot valu­vat huk­kaan eikä koh­de­ryh­mä­si edel­leen­kään tie­dä, mikä on arvolupauksesi.

Ota yhteyt­tä, mie­ti­tään yhdes­sä paras tapa vies­tiä arvo­lu­pauk­se­si poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le­si. Nämä asiat ovat mei­dän ydin­osaa­mis­tam­me ja se vapaut­taa sinul­le aikaa omaan ydin­te­ke­mi­see­si keskittymiseen.

Ota yhteyt­tä!
Arvolupaus kannattaa miettiä huolella
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

  • Hyvä mainos, mitä se vaatii?
  • Hyvä mai­nos, mil­lai­nen se on? Lue 6 vinkkiä!
  • Hyvä mai­nos tekee kulut­ta­jal­le jo muu­ta­man ensim­mäi­sen sekun­nin aika­na sel­väk­si sen, mitä mai­nos myy. Jos… Jat­ka lukemista
  • AB testing
  • Mitä AB tes­taus on? Kol­me fak­taa ja kol­me ylei­sin­tä virhettä
  • Jos haluat saa­da kas­sa­vir­ta­si kilah­te­le­maan, ota käyt­töön AB tes­taus. Tes­tauk­ses­ta saat sel­vil­le, mikä toi­mii ja… Jat­ka lukemista
  • Tietokone
  • Digi­mark­ki­noin­nin termit
  • Digi­mark­ki­noin­nin ter­mi­vii­dak­ko voi olla sii­hen pereh­ty­mät­tö­mäl­le han­ka­la ymmär­tää ja usein asian tär­keys jää pii­loon kir­jai­nyh­dis­tel­mien… Jat­ka lukemista

    Tutustu myös palveluihimme! 

    Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

    Tuloksellista tekemistä

    Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

    B2B-yrityksen digimarkkinointi

    Ota yhteyttä

    Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

    • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
    • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
    • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
    • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi