Markkinoinnin seuranta perinteisissä kanavissa kuten printtimainonnassa on paljon vaikeampaa kuin nykyaikaisessa digitaalisessa markkinoinnissa. Kummassakin on hyvät puolensa ja yritysten kannattaa käyttää kanavia monipuolisesti mikäli tietää saamansa tulokset eri kanavista. Mitattavuuden osalta yleisimmin vaaka kääntyy digitaalisen markkinoinnin puoleen, koska jokaista mainoksen oikeasti nähnyttä voidaan mitata ja myös yrityksesi kotisivuille saapuneita asiakkaita voidaan seurata. Kaiken tämän lisäksi saat tiedon myös kanavittain yhteydenotoista ja näin tiedo siitä tuleeko yrityksesi yhteydenotot Googlesta, somesta, sähköpostimarkkinoinnista, vai jostain muusta lähteestä.
Markkinoinnin seuranta on tärkeää, koska haluat tietää mikä kanava tuottaa parhaiten. Jos et seuraa tarkasti jokaisen kanavan tuomia yhteydenottoja et tiedä onko markkinointi kannattavaa. Useasti kuulee sanottavan “kyllähän se taisi toimia ja näin itsekin muutaman mainoksen verkossa”. On kuitenkin tärkeää mitata digimarkkinoinnin tuottamaa oikeaa hyötyä yrityksellesi. Näin voit ohjata markkinointiin sijoittamasi eurot oikeisiin ja tuottavimpiin kanaviin.
Markkinoinnin tulisi olla myynnin lähde eikä kulu joka katoaa ikuisiksi ajoiksi. Seuranta voidaan tehdä suoraan hyödyntämällä analytiikka työkalua kuten esimerkiksi Google Analyticsia joka on täysin ilmainen yrityksille.
Pyydä apua Kublalta!Tavoitteiden asettaminen markkinoinnissa on erityisen tärkeää etenkin digimarkkinoinnin kanavissa. On hyvä miettiä haluatko yrityksellesi lisää tunnettuutta, suoria kävijöitä verkkosivuillesi, vai kenties suoria yhteydenottoja. Kaikista näistä tavoitteista seuraa lopulta yhteydenottoja, mutta kaikki digimarkkinoinnin kanavat eivät tuota suoria yhteydenottoja ensimmäisten viikkojen tai edes kuukausien aikana.
Mikäli tavoittelet lisää tunnettuutta, niin kanavasi määräytyy sen mukaisesti ja esimerkiksi silloin sosiaalisen median markkinointi on hyvä vaihtoehto samoin kuin myös bannerimainonta. Näin potentiaaliset asiakkaasi oppii tuntemaan yrityksesi ja oikean hetken tultua he osaavat myös ottaa yhteyttä sinun yritykseesi, koska olet tavoittanut heidät useita kertoja ennen ostopäätöstä. Näin varmistat, että asiakas osaa etsiä yritystäsi Googlesta. Markkinoinnin seuranta on ensiarvoisen tärkeää somea käytettäessä, koska näin tulet huomaamaan jatkuvasti lisääntyvän liikenteen yrityksesi kotisivuille.
Jos taas haluat välittömästi yhteydenottoja, niin silloin on hyvä varata huomattavasti suurempi markkinointibudjetti ja ajaa liikennettä Google Ads -hakusanamainonnalla. Suurin osa tavoittelemistasi asiakkaista ei luultavasti vielä tunne yritystäsi ja siitä syystä yhteydenottoja ei välttämättä tule heti ensimmäisistä viikoista alkaen. Asiakkaan on yleisesti opittava tuntemaan yritys ennen ostopäätöstä ja tästä syystä on monesti hyvä tavoitella asiakkaita esimerkiksi sosiaalisen median avulla samaan aikaan kun teet hakusanamainontaa Googlessa. Markkinoinnin seuranta on tärkeää myös hakusanamainontaa tehdessä, koska näin voit allokoida oikean budjetin tärkeimpiin hakusanoihin päivätasolla.
Mikäli yrityksesi markkinointibudjetti sallii, niin on hyvä miettiä kokonaiskuvaa alusta alkaen. Tämä tarkoittaa bränditunnettuuden kasvattamista ja tunnettuuden avulla liikenteen ajaminen yrityksesi kotisivuille ottamaan yhteyttä.
Yrityksesi tunnettuutta saat kasvatettua nopeasti sosiaalista mediaa käyttämällä maksetulla mainonnalla. Näin voit tavoitella asiakkaitasi aktiivisesti ja tuoda brändisi esille oikeille kohderyhmille. Tunnettuuden kasvaessa myös yritystäsi haetaan suoraan yrityksesi nimellä aktiivisemmin Googlesta ja tulet saamaan enemmän yhteydenottoja myös Google-mainonnalla, mikäli olet ensin “lämmitellyt” asiakkaitasi sosiaalisen median kanavissa.
Saat todennäköisemmin yhteydenottoja asiakkailta, jotka ovat huomanneet mainoksesi useita kertoja ennen ostopäätöstä. Markkinoinnin seuranta auttaa huomaamaan markkinoinnin toimenpiteiden tulokset nopeastikin ja näin saat varmuutta jatkaa toimenpiteitä. Mikäli taas markkinoinnin toimenpiteet eivät näy seuraamissasi raporteissa, niin on hyvä miettiä uudelleen kannattaisiko budjettia ohjata muihin kanaviin.
Markkinoinnin seuranta on mahdollista digimarkkinoinnissa useilla eri mittareilla. Alla on esimerkkejä tärkeimmistä mittareista markkinointisi tuottavuudessa.
Markkinoinnin seuranta kannattaa aloittaa perehtymällä Google Analytics-työkaluun, joka on siis täysin ilmainen työkalu yrityksille. Näin näet tämän hetken tilanteen ja mistä asiakkaasi tulevat yrityksesi kotisivuille. Saat myös selville kaikki markkinoinnin kannattavaimmat kanavat, kuten Googlesta tulevat asiakkaat ja somesta tulevien asiakkaiden määrät.
Mikäli tarvitset apuja markkinoinnin seurantaan, niin kysy ihmeessä Kublan asiantuntijoilta vinkkejä. Autamme mieluusti!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.