Huhuu, kuuleeko kukaan? Monia yrityksiä yhdistää yksi ja sama ongelma, tai pikemminkin haaste: kuinka koukuttaa potentiaaliset asiakkaat oman sisällön pariin ja mistä ihmeestä heidät löytää? Asiakaskato ei kohdistu vain harvoihin ja valittuihin, vaan lähes kaikki yritykset painivat näiden samojen kysymysten äärellä tasaisin väliajoin. Ongelma ei kuitenkaan ole olemassa ilman ratkaisua – kun yritys kartoittaa asiakaspersoonat, on valo tunnelin päässä jo huomattavasti kirkkaampi.
On helppo todeta, että tietysti me tiedetään millaisia asiakkaita meillä on, mutta kun pintapuolinen tuttavuus ei enää riitä, on asiakkaat tunnettava. Mututuntuma ei enää riitä siinä vaiheessa, kun yritys haluaa tehdä tulosta ja saavuttaa tehokkaalla markkinoinnillaan kilpailuedun. Ennen kuin jatketaan keskustelua pidemmälle, on sinun tiedettävä vastaus kysymykseen mitkä ihmeen asiakaspersoonat?
Kauppareissulla Minnan, Sannan ja Jannan toisistaan eroavat asiakaspersoonat vaikuttavat koko shoppailuhetken ajan – Minna löytää itselleen aivan ihanan kesämekon, jonka Sanna kehuu maasta taivaisiin. Janna päättää yllättää Minnan ja ostaa kesämekon hänelle syntymäpäivälahjaksi. Tällöin kolmikon asiakaspersoonat vaikuttavat seuraavalla tavalla: Minna on käyttäjä, Sanna on suosittelija tai toisin sanoen vaikuttaja, ja Janna ystävänsä yllättävä ostaja. Kehen tästä kolmikosta markkinoinnin halutaan vaikuttavan ja kenen tarpeisiin tuotesuunnittelun vastaavan?
Kun kartoitetaan asiakaspersoonat, pyritään siis saamaan selville laajempi käsitys asiakkaasta. Mitkä ovat hänen tarpeensa ja millainen on hänen tavanomainen ostopolkunsa sekä ostokäyttäytyminen? Kyse on siis siitä, millä tavoin erilaiset asiakaspersoonat viettävät aikaansa esimerkiksi verkossa ja millä perusteella he tekevät ostopäätöksensä.
Markkinointi voi toimia, kun asiakaspersoonat on kartoitettu ja sisäistetty. Minna kuitenkin on erilainen shoppailija kuin Janna – Minnaan vaikuttava markkinointiviesti menee täysin kuuroille korville, kun kyseessä on Janna. Mikäli et tiedä tätä, kohdistat Jannaan turhaa aikaa ja rahaa sellaisella markkinointiviestillä, jolla ei ole mitään vaikutusta. On siis aivan turha keskittää energia ensin sosiaalisen median kanavan valintaan ja vasta sitten ihmetellä, missä asiakkaat ovat. Step 1 on asiakaspersoonien kartoitus ja vasta step 2 on asiakaspersoonien pohjalta sopivan kanavan valinta markkinointiin.
Yhteenvetona: asiakaspersoonat on tärkeä aihe jokaisen yrityksen käsiteltäväksi ja kartoitettavaksi.
Se, että tunnet asiakaspersoonat auttaa räätälöimään ja kohdentamaan markkinointiviestin tehokkaasti sekä kehittämään tuotteita asiakkaiden todelliset tarpeet huomioiden. Kyse ei ole vain kivalta kuulostavasta termistä, vaan oikeasti hyödyllisestä työkalusta. Kuinka asiakaspersoonat sitten kartoitetaan? Lue alta ytimekäs opas, joka auttaa sinua suoriutumaan kartoittamisesta askel askeleelta! Lykkyä tykö.
Tarvitset esimerkiksi markkinoinnista, myynnistä tai asiakaspalvelusta peräisin olevaa faktatietoa, joka avaa sinulle kysymystä millaisia tyyppejä asiakkaat ovat? Kun asiakaspersoonat kartoitetaan, pyritään pääsemään asiakkaan pään sisään astumalla hänen saappaisiinsa. Kun tieto asiakastyypistä perustuu luotettavaan dataan, on aika luoda fiktiivinen hahmo. Ensimmäinen tehtäväsi on antaa asiakkaalle nimi. Tämän jälkeen voit määritellä hänen taustansa, elämäntilanteensa, harrastukset sekä mielenkiinnon kohteet ja tarpeet, joihin pystyt tai haluat pystyä vastaamaan. Näppärä keino on piirtää paperille hahmo ja listata sivuun kaikki nämä oleelliset tiedot.
Asiakaspersoona voi olla esimerkiksi 47-vuotias Matti, joka on eronnut vuosi sitten naisystävästään ja etsii nyt uutta kumppania jakamaan arkeaan. Moottoripyöriä rakastava Matti haluaa kaiken sujuvan pienellä vaivalla. Jos jokin ei onnistu, hän ei jää pitkäksi aikaa odottelemaan. Mitä voit tarjota Matille? Sinulla on sovellus, jonka kautta elämänsä rakkauden voi löytää. Matin äkkipikaisuus ja kärsimättömyys on huomioitava siinä markkinointiviestissä, joka hänelle kohdennetaan. Matille kohdennetut viestit on syytä pitää lyhyinä, helppolukuisina ja ytimekkäinä sekä aina pitää huolta siitä, että Call-to-Action eli CTA on suoraan silmien edessä. Matti haluaa päästä määränpäähänsä yhdellä klikillä kolmen sijaan.
Tikku-ukko paperilla ei tietenkään vastaa täysin sitä oikeaa asiakasta, jonka suusta haluat kuulla mistä hän pitää ja millaisia ratkaisuja hän etsii. Asiakaspersoonat on kuitenkin tärkeää määrittää ja sen jälkeen varmistusta voi hakea asiakkaalta itseltään. Aidon asiakkaan haastattelu avaa taatusti uusia näkökulmia sekä varmistaa, että asiakaspersoonat on määritelty oikein. On kurja huomata vasta useiden markkinointitoimenpiteiden jälkeen, että asiakaspersoonat on todellisuudessa jotain aivan muuta.
Vinkki: haastattele esimerkiksi viittä aitoa asiakasta. Tämä riittää luomaan käsityksen siitä, osuiko määritellyt asiakaspersoonat nappiin vaiko eikö. Mikäli määritellyt asiakaspersoonat ja todellisuus eivät kohtaa, tee muutamia parannuksia ja voilà!
Asiakaspersoonat antavat käsityksen siitä, mitä asiakas ajattelee. Asiakkaan ostopolku täytyy määrittää, jotta oikea viesti saadaan oikeaan kanavaan oikeaan aikaan. Lähtötilanne usein on se, ettei yhteyttä asiakkaan ja yrityksen välillä ole – ensimmäinen kohtaamispiste on siis luotava. Jotta ensimmäinen kohtaamispiste voidaan luoda, on pyöriteltävä ajatuksia muun muassa siitä, millä hakusanoilla asiakas suorittaa hakunsa Googlessa sekä millaista sisältöä hän haluaa nähdä ja missä kanavassa. Jotta näihin kysymyksiin osataan vastata, on asiakas tunnettava pintapuolisen tuttavuuden sijaan.
Kun asiakas etenee ostopolullaan kohti viimeistä kohtaamispistettä eli esimerkiksi Facebook-mainosta, on hänet jo valmisteltu aiemmilla kohtaamispisteillä ostopäätöksen loppuun viemiseen. Erilaiset asiakaspersoonat vaativat erilaisia lähestymistapoja matkan varrelle – kun tiedät millaisesta sisällöstä hän pitää, on vaikuttavan sisällön luominen ja koko ostopolun rakentaminen huomattavasti helpompaa.
Lue myös blogistamme: Ostajapersoona - Miksi heihin kannattaa tutustua
Kohdennus on kaiken A ja O. Jos ei ole mitään käsitystä siitä, millaiselle persoonalle viesti kohdennetaan, on koko markkinointi pohjatonta hakuammuntaa. Se ei ole pitkällä tähtäimellä järkevää eikä taatusti myöskään kustannustehokasta – pyydä Kubla tunnistamaan kanssasi yrityksesi asiakaspersoonat ja tekemään heihin iskevää markkinointia!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.