Instagram on kaikkien huulilla. Kyseessä on yli 500 miljoonan aktiivisen käyttäjän rakastama sovellus, joka on tunnettu myös markkinoinnin leikkikenttänä – Instagram tarjoaa paljon mahdollisuuksia tehokkaan markkinoinnin tekemiseen. Markkinointi ei kuitenkaan taatusti tuota tuloksia, mikäli mainoskuvasta puolet rajautuu pois tai kokonaisuudesta puuttuu se paljon höpisty CTA. Nyt kuitenkin unohdetaan kaikki muu ja keskitytään yksinkertaisesti siihen, millainen Instagram-kuvakoko toimii ja missä, sillä kaiken kokoiset kuvat eivät toimi vaikka kuinka niin toivoisi.
Löytyykö kohderyhmäsi sittenkin Facebookista? Toisessa blogiartikkelissa nimittäin kerromme, mitkä ovat ajankohtaisia suosituksia vastaavat Facebook kuvakoot.
Nykyään lähes jokainen kadulla tallaava pitelee kädessään puhelinta. Puhelimesta otetaan selvää säästä, bussiaikatauluista sekä siitä, mitä uusia kuvia seurattavat käyttäjät ovat päivittäneet Instagramiin. Kun mainos optimoidaan mobiililaitteeseen, ei se toimi samanlaisena pöytäkoneella. Instagram onkin yksi niistä harvoista sovelluksista, joka toimii järkevästi ainoastaan mobiilissa. Mainos tulee aina optimoida sinne, missä se aiotaan esittää. Esimerkiksi vertikaalista Instagram-mainosta on turha yrittää syöttää sellaisenaan Facebookiin – kuvakoko on aina valittava käytettävän kanavan mukaan.
Kun teet mobiilikäyttäjille kohdennettua mainontaa Instagramissa, on otettava huomioon myös se, että mainokseen linkitetty verkkosivu tai -kauppa on aivan yhtä lailla optimoitu mobiiliystävälliseksi. Jos ohjaat Instagram-mainoksesta potentiaalisen asiakkaan esimerkiksi verkkosivuille, joka näkyy puhelimen ruudulla vain puoliksi, ei kauppoja todennäköisesti synny.
Kiinnostaako Instagram-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Instagram tuo kaikille taatusti mieleen neliön. Vahvasti visuaalinen syöte eli feedi koostuu pääsääntöisesti neliön muotoisista kuvista, jotka toimivat hyvin myös mainonnassa. Mikäli mainoskuvasi on tätä kuvakokoa suurempi, on oltava tarkkana sen kanssa, ettei mainoskuvan neidiltä katkea käsi tai muu raaja croppaudu pois kuvasta.
Suositeltu kuvakoko:
1080 x 1080 px.
Instagramiin on tavanomaisen neliön lisäksi mahdollista ladata kuva vaakasuuntaisena. Vaakakuva erottuu perinteisestä, neliöiden täyttämästä syötteestä ja toimii etenkin laajojen kuvien esilletuomiseen – tällaisia voivat olla esimerkiksi freelancereiden maisemakuvat tai matkailutoimistojen rantakuvat. Vaakakuva on itsessään usein voimakas ja pysäyttävä.
Suositeltu kuvakoko:
1080 x 850 px / 1080 x 1350 px.
Vertikaalinen pystykuva eroaa neliöstä sillä, että se jatkuu pystysuunnassa pidemmälle kuin tavanomainen neliö. Vaikka tavalliset julkaisut toimivatkin nerokkaasti neliönä, jää pystysuuntaiselle kuvalle enemmän vaikutusvaltaa syötteeseen.
Suositeltu kuvakoko:
vähintään 1080 x 1350 px.
Instagramin Stories -ominaisuus suomentuu sanaksi tarinat. Tarinoiden kulutus on jatkuvassa kasvussa sovelluksen käyttäjien kesken, eikä tätä kannata ohittaa markkinointimielessäkään. Maksetut tarinamainokset sijoitetaan käyttäjän seuraamien tilien tarinoiden sekaan, josta ne pomppaavat näkyviin tehokkaasti. Mainokset ovat kuitenkin hyvin siedettyjä, sillä ne ovat nopeita ja vaihtuvat automaattisesti.
Suositeltu kuvakoko:
1080 x 1920 px.
Instagram eroaa esimerkiksi Facebookista visuaalisuudellaan – mainoksen on Instagramin puolella oltava selvästi kauniimpi ja huolitellumpi, kun taas Facebookin mainoskuvan ei tarvitse säväyttää samalla tavalla upeudellaan. Sellainen kuva, joka toimii Instagramin syötteessä eli feedissä, toimii takuuvarmasti myös Instagram-mainoksessa. Muista alustoista poiketen Instagram on all about the feeling.
Instassa parhaiten toimii sellainen mainoskuva, joka ei huuda mainosta. Kun mainoskuva istuu sovelluksen kuvavirtaan ja fiilikseen, otetaan se käyttäjien toimesta huomattavasti paremmin vastaan. Aihepiireistä menestyneimpiä ovat hyvinvointi, ruoka, kauneus ja sisustus – eli aiheet, joista saa kauniita kuvia. Älä siis ihmettele, mikäli ronski kuva autokorjaamosta ei välttämättä iske käyttäjiin Instagramissa samalla tavalla kuin käyttäjiin esimerkiksi Facebookissa.
Voit joko luottaa kuvat ammattilaisen käsiin tai tuottaa materiaalin itse – pidä kuitenkin huoli siitä, että kuvat ovat hyvälaatuisia ja miellyttäviä. Kun kuvakulmat ja kuvankäsittelyohjelmat hallitsee, pärjää laadukkaan puhelimen kameralla jo pitkälle. Nappaa kylkeen muutama suositus hyväksi todetuista ohjelmista kuvankäsittelyä varten:
Seuraava vaihe on tietysti Instagram-markkinointi. Se voi olla tuloksellista vain silloin, kun sisältö on kiinnostavaa ja kohdennus tarkkaa. Kun Instagram ei kanavana ole tuttu, jää monelta hyödyntämättä osa kanavan tarjoamista mahdollisuuksista – Kubla tietää ajankohtaiset niksit ja kikat siihen, kuinka markkinoinnilla voidaan erottua kilpailijoista. Ota yhteyttä, sovitaan tapaaminen ja viedään Instagram-markkinointi kerrasta maaliin!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.