Verkkokauppa Facebookissa? Aloitetaan tämä kirjoitus omakohtaisilla kokemuksilla ihan tästä viimeisen viikon ajalta. Olen hakenut postista kaksi erilaista kännykkätelinettä autoon, ne on ostettu eri verkkokaupoista. Olen hakenut 3-packin boxereita ja odotan saapuvaksi hupparia sekä fitnesskelloa. Huomenna illalla saapuu meidän melkein viikottainen ruokatilaus. Nämä kaikki on ostettu siis verkkokaupoista. Mistä olisin ostanut nämä kymmenen vuotta sitten? Todennäköisesti en ensinnäkään olisi ostanut kaikkea tuota ja sen mitä olisin ostanut olisin ostanut fyysisesti kaupasta.
Muutos on ollut aika hurja viime vuosien aikana emmekä ole palaamassa takaisin vanhaan eli jos myyt jotain, kannattaa sitä myydä myös verkossa. Verkkokauppoja on monenlaisia, mutta tässä keskitymme nyt pääasiassa Facebookiin ja siihen miten verkkokauppa Facebookissa toimii. Sen kylkiäisenä tulee muuten Instagram kauppa myös.
Jotta verkkokauppa Facebookissa saadaan avattua pitää ensin perustaa Facebook yrityssivu ja on suositeltavaa avata myös Business Manager. Yrityssivu on vähän kuin yrityksen profiili Facebookissa ja toimii avattavan kaupan pohjana. Yrityssivua varten sinulla tulee olla oma henkilökohtainen profiili avattuna Facebookissa. Business Managerin kautta puolestaan hallitaan muun muassa mainonnan maksuvälineitä.
Facebook ohjaa sinua eteenpäin yrityssivua luodessa ja saat näin laitettua perusasetukset kuntoon sivullesi. Näihin perusasetuksiin kuuluu muun muassa yhteystiedot, nettisivut ja kaikki muut vastaavat tiedot. Facebook kysyy myös muutaman kysymyksen yrityksesi toimintaan liittyen.
Kun tiedot on kirjattu yrityssivulle on hyvä valita kuvat. Kuvia tulisi olla vähintään yksi kansikuva ja yksi profiilikuva, toki enemmänkin voi laittaa jos niin haluaa. Kuvien tulisi edustaa mahdollisimman hyvin yritystäsi ja mahdollisuuksien mukaan jo kertoa hieman mitä sivuilla tarjotaan.
Kun yrityssivu on luotu ja sinne on laitettu kaikki oleelliset kuvat sekä tiedot on hyvä hetki siirtyä seuraavaan vaiheeseen eli miten avataan itse verkkokauppa Facebookissa. Tämä käy hyvin helposti, mene yrityssivusi kotisivulle ja avaa sieltä kansikuvan alapuolelta “lisää” valikko. Avautuvasta valikosta valitse kauppa ja seuraa Facebookin ohjeita ja pian sinulla onkin jo oma verkkokauppasi Facebookissa. Katso kuva:
Verkkokaupan avaamisessa ei kestä kauaa ja se on selkeästi ohjattu Facebookin puolesta, joten tätä vaihetta ei kannata ujostella missään tapauksessa. Avausprosessissa on viisi vaihetta ja sitten se onkin tosiaan jo valmis.
Mikäli aiot käyttää jotain maksun välittäjää on se hyvä olla valmiina jo kun kauppaa avataan. Vaikka Facebook tarjoaa myös helpon vaihtoehdon, jossa ostajat ohjautuvat sinun messengeriisi ja voit hoitaa laskutuksen sitä kautta. Tämä on hyödyllinen toiminto etenkin aloitteleville yrittäjille. Muista kuitenkin, että Business Manager on hyvä olla asennettuna jo tässä vaiheessa, kun kauppaa pystytetään.
Nyt kun kauppa on avattu sinne pitäisi saada kävijöitä. Luonnollinen paikka saada liikennettä on tietenkin Facebook ja Instagram, joten ehdottomasti kannattaa aloittaa aktiivinen julkaisutuotanto. Julkaisujen tulee olla mielenkiintoisia ja houkutella kävijöitä. Ainoastaan kokemus ja testaus kertoo millaiset julkaisut tukevat parhaiten verkkokauppaasi Facebookissa.
Usein orgaaninen liikenne ei ole riittävää kaupan kannattavaan ylläpitoon, siksi onkin hyvä miettiä myös maksettua mainontaa liikenteen lähteenä verkkokauppaan Facebookissa. Meidän blogeistamme löytyy paljon ohjeita miten tehdä maksettua mainontaa ja saada verkkokauppa Facebookissa kukoistamaan.
Samoin kuin orgaanisissa postauksissa myös mainoksissa on hyvä testata ja etsiä parhaiten toimivia mainoksia. Mielenkiintoiset julkaisut ja mainokset luonnollisesti keräävät eniten huomiota. Mainostaminen muuten onnistuu kätevästi Facebookin Ads Managerilla, joten sekin puoli on tehty helpoksi.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Tähän mennessä on saatu tehtyä jo kauppa ja liikennettäkin sinne, mutta mitenkäs se liikenne muutettaisiin rahaksi. Tarkoitushan varmasti on, että verkkokauppa Facebookissa tekisi positiivista tulosta.
Kaupan sisältö on yksi oleellisia asioita, jotka vaikuttavat myyntiin. Laita siis myytävistä tuotteista useita hyviä ja havainnollistavia kuvia sekä kuvaile tuotteita hyvin. Laita kauppaan rohkeasti ostokehotteita. Ole valmis vastaamaan asiakkaidesi kysymyksiin ja palvelemaan heitä mahdollisissa ongelmatilanteissa. Vaikka kyseessä onkin verkkokauppa Facebookissa ei asiakaspalvelu ole kadonnut minnekään.
Käydään tässä kohtaa läpi miksi juuri verkkokauppa Facebookissa. Alla luettelen muutaman hyvän syyn joilla kyseistä ratkaisua voi suositella.
Aloitetaanpa sitten näiden vahvuuksien purku. Ensimmäisenä käsittelyssä helppous. Tähän onkin vastattu aika hyvin jo yläpuolella eli ei tarvita mitään sen ihmeellisempää kuin Facebook profiili, yritystili ja business manager.
Toisena argumenttina on Shopify-tuki, Shopify on yksi maailman suosituimmista verkkokauppa-alustoista ja sieltä pystyy tuomaan tuotteet suoraan Facebookin verkkokauppaan. Tämä on todella suuri etu etenkin isommille kauppiaille, joilla on laaja valikoima.
Kolmantena on kirjattu Instagram, toden totta Instagram kauppa tulee vähän niin kuin kaupan päälle, kun sinulla on verkkokauppa Facebookissa. Nämä kaksi yhdessä ovat aika kova yhdistelmä.
Neljäntenä listalla on markkinointi ja se johtuu puhtaasti suurista käyttäjämääristä joita Facebook ja Instagram yhdessä keräävät. Näillä kahdella on yhteen laskettuna miljardeja kuukausittaisia käyttäjiä, joten siellä on varmasti potentiaalisia asiakkaita.
Nämä potentiaaliset asiakkaat ovat vieläpä omalla mukavuusalueellaan, kun he surffailevat sovelluksissa. Heidät voi tavoittaa joko orgaanisesti tai mainonnalla. Molemmat tavat voivat toimia ja ainoastaan kokeilemalla sinulle selviää kumpi on sinun kaupallesi parempi tai ehkä se on molemmat yhdessä.
Viimeisenä kohtana on listalla kaupan kustannukset eli verkkokaupan edullisuus. Itse verkkokauppa Facebookissa ei todellakaan maksa mitään. Toki jos käytössä on jokin maksunvälittäjä se perii silti omat kulunsa maksuista, mutta Facebook ei peri kuluja kaupan perustamisesta tai ylläpitämisestä.
Facebook haluaa tehdä kaupan pyörittämisen mahdollisimman helpoksi käyttäjille. Facebookin oma motivaatio kauppojen tukemiseen löytyy maksetusta mainonnasta. Tämä ei suinkaan ole mikään pieni summa, mutta joka tapauksessa kaupan ilmaisuus kannattaa hyödyntää ja testata miten oma verkkokauppa Facebookissa lähtee pyörimään.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua ja saat oman verkkokauppa Facebookissa projektisi tulille. Mikäli matkan varrella herää jotain kysyttävää kannattaa olla yhteydessä meidän asiantuntevaan porukkaan, Kubla jeesaa kyllä 😉
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.