LinkedIn tai tuttavallisemmin Linkkari on maailman suurin ammatilliseen verkostoitumiseen keskittynyt sosiaalisen median alusta. LinkedIn on erityisen hyvä kanava markkinoinnin näkökulmasta, sillä alustalla on huikea potentiaali verkostoitua sekä tavoittaa oikeat kohderyhmät. Yrittäjille LinkedIn on siis varsin hyödyllinen työkalu, mikäli sitä osaa käyttää oikein.
LinkedIn-markkinointi pitää sisällään sekä maksullista mainontaa että omalla sisällöntuotannolla ansaittua näkyvyyttä. Maksullinen mainonta voidaan kohdistaa tarkasti halutulle yleisölle ja näin voidaan saavuttaa muutamissa päivissä jopa satojen tuhansien ihmisten näkyvyys yritysten mainoksille. Voit käydä lukemassa parhaat vinkkimme maksulliseen LinkedIn-mainontaan aihetta käsittelevästä blogista. Omalla sisällöntuotannolla ansaittu näkyvyys eli orgaaninen näkyvyys tarkoittaa taas sitä, että yritys on aktiivinen omalla LinkedIn-sivullaan ja näin saavuttaa näkyvyyttä yritystä seuraavien tai asiasta kiinnostuneiden LinkedIn-käyttäjien keskuudessa.
Linkkarin käyttäjäkunta kasvaa jatkuvasti ja LinkedInillä on käyttäjiä Suomessakin jo yli miljoona. Suurin osa käyttäjäkunnasta on jollain tavalla asiakastyössä mukana ja selkeästi suurin osa LinkedIn:ssä toimivista yrityksistä myy palveluitaan muille yrityksille. Poikkeuksiakin toki löytyy – esimerkiksi B2B-myyjälle LinkedIn ei ole niin tarpeellinen, mikäli hänellä on muutenkin tarpeeksi liidejä ja myynnillisiä aktiviteetteja, joilla hän pääsee myyntitavoitteeseensa. Vastaavasti myyjän, jolta riittäviä liidejä tai myynnillisiä aktiviteetteja ei vielä löydy, kannattaa ehdottomasti rantautua Linkkariin kasvattamaan omaa seuraajakuntaa. Seuraajakunnan kasvun myötä alustalle tuotettu sisältö saa luonnollisesti myös lisää näkyvyyttä, mikä voi johtaa liideihin ja hyviin yhteistyökuvioihin.
LinkedIn-markkinoinnin voi jakaa kahteen osaan: yrityksen brändimielikuvan rakentamiseen ja lisäksi työntekijöiden oman henkilökohtaisen verkoston kokoamiseen. Näistä kumpikin yleisemmin ajaa lopulta yrityksen etua ja rakentaa brändimielikuvaa. Yritys voi julkaista Linkkariin postauksia vain, mikäli on ensin perustanut yrityksen LinkedIn-sivun, mikä itsessään on melko yksinkertainen tehtävä.
Jotta yrityssivu voisi saavuttaa toivottua näkyvyyttä Linkkarissa, vaatii tämä hieman alkukartoitusta sekä suunnitelmallisuutta. Ensitöikseen yrityksen tulee määritellä kohderyhmä, joka alustalla halutaan tavoittaa. Kun kohderyhmä on tarpeeksi tarkkaan rajattu on helpompi lähteä miettimään minkälainen sisältö heitä voisi puhutella. On hyvä pitää mielessä Linkkarin sisällöntuotannon monipuoliset mahdollisuudet – sisältöä voi tuottaa mm. tekstinä, kuvina, videoina tai artikkeleina. Yksi yleinen kompastuskivi ansaittua näkyvyyttä tavoittelevilla yrityksillä on sisällön tuoton epäsäännöllisyys. On toki tapauskohtaista, kuinka paljon yrityksellä on halua tai tarvetta kanavoida resursseja LinkedIn-markkinointiin. Yleinen sääntö sisällön tuotossa on kuitenkin, että mielummin liikaa kuin liian vähän.
Laadukas liidi tarkoittaa yrityksille eri asioita, mutta etenkin B2B-yritykset ovat usein yksimielisiä siitä, että laadukas liidi on joku johtoportaan henkilö. Heitä alustalta löytyy roppakaupalla ja Linkkarin avulla myös heidän tavoittamisensa helpottuu huomattavasti. Kun kohderyhmää on lähestytty esimerkiksi puhuttelevan sisällön kautta, saattaa asiakasehdokas kiinnostua selvittämään lisää tietoa yrityksestä. Ennen kaikkea verkkosivujen tulisi olla ajan tasalla sekä houkuttelevan näköiset. Parhaimmillaan asiakasehdokas innostuu jo kaivamaan yrityksen yhteystietoja – yhteystietojen onkin tärkeää olla selkeästi esillä, jotta mahdollinen liidi voi kontaktoida matalalla kynnyksellä. Linkkarin avulla yritys saa paljon hyödyllistä tietoa liideistään, ja niiden laadukkuutta onkin suositeltavaa seurata. Sisällön tuotantoa voidaan myös optimoida tarpeen vaatiessa. Halutessaan voi asentaa sivustolleen myös LinkedIn-pikselin, jonka avulla pystyy näkemään mm. mitä kautta liidit tulevat. Mikäli päätyy tekemään maksettua mainontaa, on LinkedIn-pikseli oiva työkalu mainonnan kohdentamiseen.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
Työntekijälähettilyys on termi, joka vilahtaa työmarkkinoilla alituisesti, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Työntekijälähettilyys on yrityksen työntekijöiden toimesta tapahtuvaa brändiin vaikuttamista ja asiantuntijakuvan nostamista. Oikein tehtynä se tuo lisäarvoa sekä työntekijöille että yrityksille. LinkedIn on varsin luonteva alusta tehdä tätä, sillä kyseessä on ammatilliseen verkostoitumiseen sekä urapolkuihin keskittynyt sosiaalinen media. Linkkarissa työntekijä pääsee rakentamaan henkilöbrändiään vahvistaen samalla yrityksensä jalansijaa asiantuntijoina sekä tuoden näkyvyyttä yrityksille.
Kun panostaa sisältöjen tekemiseen, ne kannattaa jakaa kaikissa kanavissa mukaan lukien LinkedIn:ssä. LinkedIn on omiaan mitä ammatilliseen verkostoitumiseen tulee, minkä vuoksi tällä alustalla on paljon potentiaalia tavoittaa laadukkaita liidejä. Postauksia tehdessä kannattaa pyrkiä asettamaan itsensä asiakkaan asemaan – jaksaisinko itse katsoa tämän videon tai lukea linkatun artikkelin? LinkedIn-markkinointi ei ole hakuammuntaa. Hyvin toteutettuna se on suunnitelmallista, säännöllistä ja sisällöt sopivat saumattomasti brändiin.
Toivottavasti nämä vinkit auttavat sinua pääsemään alkuun LinkedIn-markkinoinnin parissa. Asiantuntijamme Kublalla auttavat sinua enemmän kuin mielellään digimarkkinointiin liittyvissä kysymyksissä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.