Analytiikka auttaa kehittämään yrityksesi markkinointia ja tekemään päätöksiä, mihin markkinoinnin kanaviin kannattaa markkinointibudjetti allokoida. Ilman analytiikkaa on lähes mahdotonta seurata digimarkkinoinnin tuottamia tuloksia.
Analytiikka-työkaluja on paljon. Käytetyin niistä on Googlen ilmainen työkalu Google Analytics. Pystyt sen avulla seuraamaan digikanavien tuottavuutta. Automaattinen kuukausittaisen raportti kertoo sinulle tärkeimmät mittarit ja näin ollen näet miten kanavat kehittyvät.
Analytiikka auttaa seuraamaan mitä asiakkaasi tekevät yrityksesi kotisivuilla. Näin voit kehittää myös kotisivujasi asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteella. Yleisesti tärkeimpiä analytiikasta seurattavia asioita ovat esimerkiksi
Verkkokaupan ollessa kyseessä on mielenkiintoista seurata asioita, kuten
Analytiikka mahdollistaa haluttujen toimenpiteiden seuraamisen kotisivuillasi. Google Analyticsissa voit esimerkiksi asettaa seurantaan tavoitteita kuten
Analytiikka tarjoaa seurantaan lukemattomia vaihtoehtoja yrityksen sivustosta riippuen. Voit käytännössä seurata mitä tahansa haluamaasi toimintoa sivuillasi. Osa haluaa seurata esimerkiksi yhteystiedot-sivun vierailijoiden määrää, koska osa näistä asiakkaista ottaa yhteyttä kirjoittamalla näkemänsä puhelinnumeron tai sähköpostin erikseen puhelimeen tai sähköpostiohjelmaansa. Näitä yhteydenottoja ei voida mitata analytiikasta, joten sen vuoksi juuri yhteystiedot-sivuilla käyneiden määrää on hyvä mitata, koska osa näistä potentiaalisista asiakkaista tulee lopulta ottamaan yhteyttä.
Mitä konkreettisia hyötyjä analytiikka tarjoaa? Otetaan esimerkiksi yritys, joka tekee Facebook-mainontaa ja Google-mainontaa. Analytiikka auttaa päättelemään näiden kahden kanavan tuottavuutta ja kannattaako kummankin kanavan käyttämistä jatkaa vai kenties panostaa vain toiseen.
Facebook-mainontaa tehdessä tärkeimpiä mittareita ovat yleisimmin
Googlen hakusanamainontaa tehdessä tärkeimpiä mittareita ovat yleisimmin
Analytiikka on erittäin tärkeässä roolissa mainontaa kehittäessä, koska ilman analytiikkaa voit hyvinkin panostaa kanavaan, joka ei tuota haluttua tulosta yrityksellesi.
Analytiikka auttaa mittaamaan digimarkkinoinnin tuloksia erittäin tarkasti kanavasta riippumatta. On kuitenkin hyvä muistaa jokaisella kanavalla olevan hieman erilainen ja oma paikkansa asiakkaan ostopolussa.
Voit mitata esimerkiksi suoria yhteydenottoja somesta sekä Googlesta tulevasta liikenteestä. Sosiaalisessa mediassa suurin painoarvo on kuitenkin tunnettuuden lisäämisellä halutussa kohderyhmässä. Kun yrityksesi tunnettuus kasvaa uudet potentiaaliset asiakkaat alkavat etsimään yritystäsi myös Googlesta ja näin myynti/yhteydenotot alkavat lopulta näkymään Google-mainonnan tuloksissa. Tämä ei tarkoita sitä, että Google-mainonta toisi yksinään yhteydenottoa, koska asiakas on alunperin löytänyt yrityksesi sosiaalisen mediassa. Tässä yhteydessä usein puhutaankin kanavien avustavasta luonteesta toisiinsa nähden.
Näin ollen tuleekin ajatella niin, että somemainonnan tärkeimpiä mittareita on tavoitetut asiakkaat ja heidän siirtyminen yrityksesi kotisivuille. Google-mainonnassa voidaan pitää tärkeimpänä mittarina suoria yhteydenottoja, koska varsinkin hakusanamainonta sijoittuu yleensä aina ostopolun häntäpäähän.
Analytiikka on tärkeä työkalu tulosten mittaamisessa mikäli käytät sitä oikein. Analytiikka itsessään ei kuitenkaan tee markkinoinnistasi tuottavaa vaan kehitystoimenpiteet, jotka pohjautuvat kerättyyn tietoon analytiikassa. Tässä muutama vinkki etenemiseen analytiikan kanssa:
Kublan tiimillä on vuosien kokemus analytiikan kanssa työskentelystä. Autamme jatkuvasti asiakkaitamme määrittelemään analytiikan tukemaan yrityksen digitaalista markkinointia.
Kysy rohkeasti lisää, mikäli haluat että analytiikka alkaa tuottamaan teillekin tuloksia!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.