Tiedätkö, mikä on yksi yritysten keskeisin menestystekijä? Asiakaskokemus. Asiakas on tänä päivänä koko liiketoiminnan keskiössä: asiakas ei enää tule myyjän luo, vaan myyjän on houkuteltava asiakas viereisen putiikin sijaan omaan putiikkiinsa. Enää ei myöskään tavoitella pelkästään korkeaa kertaostosta, vaan asiakkaan kanssa pyritään muodostamaan pitkäaikainen side, joka vuosien saatossa tuo ostoja ostojen perään. Kubla pitää tärkeänä oivalluksena sitä, että yrityksen koko henkilöstö kykenee asettumaan asiakkaidensa saappaisiin ja pystyy näkemään toiminnan heidän silmin – tällöin esiin tulevat niin risut kuin ruusutkin. Tähän tavoitteeseen tähtää asiakassuuntainen markkinointi.
Kysyntäsuuntainen markkinointiajattelu kiinnitti kyllä huomiota asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin, mutta näki edelleen koko konkkaronkan yhtenä massana. Kysyntäsuuntainen ajattelu väistyi asiakassuuntaisen markkinointiajattelun tieltä, ja asiakkaasta tuli yksilö.
Asiakassuuntainen markkinointi tuntee asiakkaansa yksilölliset tarpeet, toiveet sekä ostokäyttäytymisen, jonka pohjalta hänelle tarjotaan näiden vaatimusten mukaisia tuotteita tai palveluita. Kaikille kaiken markkinoiminen ei ole kustannustehokasta.
Koko ajattelutavan ydin on tuotteen tai palvelun räätälöinti asiakkaan yksilöllisten mieltymysten mukaan. Esimerkiksi maalikauppa sävyttää maalin asiakkaansa itse toivomaan sävyyn sen takia, että ajattelee asiakaslähtöisesti ja haluaa asiakaskokemuksen olevan kilpailevaa kauppaa parempi. Taatusti haluat sinäkin, jonka vuoksi asiakas on ykkönen -ajattelutapa kannattaa sopeuttaa yrityksen markkinointiin viimeistäänkin tästä päivästä eteenpäin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Mitä asiakassuuntainen markkinointi sitten on käytännössä? Kubla on listannut viisi vinkkiä, joista on hyvä aloittaa:
Mistä asiakas pitää? Mitä hän tarvitsee? Sen lisäksi, että pystyt tunnistamaan asiakkaan toiveet ja tarpeet sekä vastaamaan niihin, pyri tekemään vieläkin enemmän – moni yritys pystyy antamaan asiakkaalle sen mitä hän odottaa, mutta kuinka moni pystyy ylittämään odotukset?
Asiakassuuntainen markkinointi saa asiakkaat palaamaan kerta toisensa jälkeen. Kun asiakaskokemus ylittää odotukset, palaa asiakas taatusti takaisin kaverinsa kanssa. Kokemus leviää suusta suuhun: hyvä asiakaskokemus tuo muutaman asiakkaan lisää, huono kokemus vie useamman muualle.
Vastaan on tullut useita yrityksiä, jotka todella nostavat asiakkaansa jalustalle. Esimerkiksi kotimainen luonnonkosmetiikan valmistaja Luonkos arvostaa asiakkaitaan niin paljon, että antaa heille päätösvallan uuden tuotteen nimestä. Kommunikointi on kingi! Luonkos nostaa näin asiakkaansa samalle viivalle kuin missä itse ovat itse – asiakkaat tuntevat olevansa lähellä yritystä ja sen johtoa.
Hinnoitteluhommat tuottavat toisinaan päänvaivaa. Hinnan tulisi olla kohderyhmälle sopiva, mutta tuoda myös voittoa. Monesti havitellaan turhan korkeaa hintaa, joka ei saa asiakasta ostamaan. Yrittäjät saattavat kysyä esimerkiksi Facebookissa kohderyhmäänsä sopivilta kuluttajilta tuotteen tai palvelun sopivasta hinnasta – ja tämä jos jokin on asiakaslähtöistä. Kun potentiaaliselta asiakkaalta kysytään suoraan, ei tarvitse arvailla. Kyselyyn on hyvä pohjustaa sitä, mistä yrittäjän itsensä ehdottama hinta koostuu: materiaalit, työtunnit, markkinointi.
Reilulla hinnoittelulla tarkoitetaan sitä, että hinnan tulisi tuntua asiakkaasta reilulta tuotteen tai palvelun arvoon nähden. Suomalainen useimmiten arvostaa esimerkiksi suomalaista tuotetta ulkomaista enemmän, jolloin kokee korkeamman hinnan tuotteen arvoisena.
Kaikkihan rakastavat yllätyksiä, eikö? Pienikin lahja on huomionosoitus toiselta – esimerkiksi ilmainen tuotenäyte tilauksen yhteydessä on yrittäjän tapa sanoa: kiitos, että olet asiakkaani. Asiakassuhteen vaaliminen on tärkeää, sillä myynnin ylläpitäminen jo olemassa oleville asiakkaille on huomattavasti helpompaa ja edullisempaa kuin jatkuva uusasiakashankinta.
Kun varasto pursuaa niin sanotusti vanhoja tuotteita, tekee tietenkin mieli heittää aleen vain niitä. Asiakas kuitenkin huomaa, mikäli hänen lempituotteensa ei koskaan eksy alennusmyynteihin – asiakassuhdetta voi ylläpitää myös sillä, että tarjoaa asiakkaalle merkityksellisiä etuja.
Kubla kehottaa yrityksiä aina tekemään viestintää asiakkaan mieltymysten ja ostokäyttäytymisen mukaan. Parhaiten puhuttelee personoitu viesti, joka saa asiakkaan pysähtymään. Kuten sanottu, kaikkea kaikille on ei mitään kenellekään.
Esimerkiksi sähköpostiviestin saa kolahtamaan paremmin jo yksinkertaisesti sillä, että viestin alkuun kirjailee vastaanottajan nimen. “Hei, Saara!” kuulostaa huomattavasti henkilökohtaisemmalta kuin pelkkä tervehdys ikään kuin tuntemattomalle.
Haluat asiakkaasi olevan brändillesi lojaali, eikö vaan? Ole silloin sitä myös heille. Ihmiset usein käyttäytyvät toista ihmistä tai yritystä kohtaan peilinä – jos asiakaspalvelu on tönkköä, ei asiakkaaltakaan taatusti heru kiitosta. Lähesty asiakasta ihmisenä, kuuntele palautetta ja huomioi asiakas yksilönä. Tärkeänä kohdeltu asiakas on uskollisempi brändille.
Uskollisten asiakkaiden palkitseminen on osoitus yrityksen uskollisuudesta. Palkinto voi olla pieni lahja tai mikä tahansa sellainen asia, joka on asiakkaalle merkityksellinen. Merkityksetön palkinto on enemmänkin yhtä tyhjän kanssa ja saa asiakkaan miettimään, tunteeko yritys häntä etunimeä pidemmälle.
Asiakassuuntainen markkinointi toimii, sillä ihmiset haluavat olla keskiössä. Kukapa sen paremmin tietäisi mitä asiakas haluaa, kuin hän itse? Liiketoimintaa tehdessä asiakkaita kannattaa kuunnella. Yleensä asiakkaiden suusta tulee myös parhaat kehitysideat, joihin puuttuminen voi parhaillaan saada liiketoiminnan uuteen nousuun – ole siis pelkkänä korvana!
Haluatko tehdä yrityksesi markkinoinnista entistäkin tehokkaampaa asiakaslähtöisellä tavalla? Kubla on aina valmis auttamaan! Ota yhteyttä ja sovitaan tapaaminen digimarkkinointiammattilaisemme kanssa.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.