Kun aloitat Googlen Ads -hakusanamainonnan, kannattaa aina lähteä liikkeelle avainsanatutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitetään, mitä toimialaasi tai liiketoimintaasi liittyvää sanastoa Googlessa etsitään ja minkälainen kilpailutilanne eri sanojen kohdalla on. Tutkimuksen avulla pystyt ohjaamaan hakusanamainontaa oikeaan suuntaan. Tässä artikkelissa selvitetään, millä tavalla avainsanatutkimusta kannattaa hyödyntää Google Ads -mainonnassa.
Avainsanatutkimus voidaan tehdä kahteen tarpeeseen:
Orgaanisen näkyvyyden kehittäminen tarkoittaa verkkosivuston hakukoneoptimointia eli SEOa. Avainsanatutkimus tällöin auttaa optimoimaan verkkosivuston sisältöä niin, että Google kokee sivuston relevantiksi tietynlaisten aiheiden ympärillä ja nostaa näin sisältöjä orgaanisissa hakutuloksissa ylöspäin.
Orgaanisen näkyvyyden lisäksi avainsanatutkimus auttaa myös maksetun näkyvyyden kasvattamisessa. Tällöin etsitään ne avainsanat, joilla hakukoneessa kannattaa mainostaa.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Avainsanatutkimus voidaan tehdä usealla eri tavalla ja käyttäen erilaisia työkaluja. Hakusanamainonnan tarkoitukseen tehty avainsanatutkimus jaetaan usein seuraaviin vaiheisiin:
Listaa liiketoimintaasi koskevat relevantit avainsanat ja mieti samalla, minkälaista termistöä asiakkaasi voisivat käyttää koskien tuotteitasi tai palveluitasi. Koska Google haluaa näyttää laadukasta mainossisältöä, kannattaa listaan valita erityisesti sanoja, joita käytät myös verkkosivuillasi.
Kun kaikki relevantit avainsanat on listattu, ne kannattaa analysoida avainsanatyökaluilla. Työkaluja ovat mm. Google Keyword Planner tai Keywordtool.io. Nämä työkalut kertovat kuinka paljon mitäkin avainsanaa haetaan kuukausitasolla ja kuinka paljon kilpailua milläkin sanalla on hakukoneessa. Työkalut paljastavat myös minkä hintaista mainonta näillä avainsanoilla tulee todennäköisesti olemaan.
Työkalujen avulla pääset myös laajentamaan avainsanalistaasi sillä ne suosittelevat samankaltaisia avainsanoja, joita olet työkaluun itse syöttänyt. Pääset käsiksi paremmin siihen tietoon, mitä hakuja Googlessa todellisuudessa tehdään. Voi käydä niin, ettei omasta mielestäsi relevanttia avainsanaa kukaan hae Googlessa ja tällöin sanan käyttäminen mainonnassa ei tuo haluttua tulosta.
Tässä vaiheessa suunnittelua on hyvä myös listata mahdolliset negatiiviset avainsanat, joilla et halua Googlessa mainostaa. Jos esimerkiksi yrityksesi palveluihin kuuluu metalliteollisuuden laserleikkauskoneet et todennäköisesti halua näkyä hauissa, jotka koskettavat silmien laserleikkausta.
Kun tiedät tarkemmin, kuinka paljon ja mihin hintaan mitäkin sanaa Googlessa haetaan, pystyt paremmin arvioimaan, mihin kaikkeen suunnittelemasi mediabudjetti riittää tai kuinka suuri mediabudjetin tulee olla, jos haluat saada ison joukon hakuja kiinni Googlessa.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Avainsanatutkimus kannattaa tehdä mainontaa suunniteltaessa, jotta päästään alusta lähtien käsiksi oikeaan sanastoon ja saadaan realistinen kuva kilpailusta ja hintatasosta. Avainsanojen tutkimista ei kuitenkaan kannata jättää tähän.
Google Ads -hakusanamainonnan pyöriessä kannattaa mainontaa optimoida ja kehittää tasaisin väliajoin. Yksi tärkeä kehityksen osa-alue on avainsanat. Tutki, miten valitsemasi avainsanat toimivat mainonnassa. Tuovatko ne paljon mainosnäyttöjä, klikkejä entä konversioita? Kannattaa myös käydä läpi hakutermiraporttia, jonka avulla pääset käsiksi tietoon siitä, millä tarkoilla hakutermeillä mainoksesi todella ovat näkyneet. Tämän raportin avulla pääset laajentamaan avainsanalistaasi ja kehittämään myös negatiivisten avainsanojen listaa.
Mainonnassa käytettävien ja sitä kautta löydettävien uusien avainsanojen pohjalta kannattaa toki tehdä kehitystyötä myös verkkosivuston puolella. Puuttuuko sivustolta ja erityisesti mainonnassa käytössä olevilta laskeutumissivuilta avainsanoja, joita haluaisimme käyttää mainonnassa. Vastaani on tullut paljon mainostilejä, joissa käytetään paljon hyviä sanoja, mutta verkkosivustolla ei ole käytetty ollenkaan kyseistä termiä. Tällöin Google ei anna mainoksille niin näkyvyyttä kuin jos avainsana olisi sivustolla hyvin esillä. Tällöin menetämme osan potentiaalista, joka mainonnalla voitaisiin yltää. Käy siis kriittisesti läpi avainsanoja, tutki laatupisteitä ja mieti miten verkkosivua voitaisiin kehittää.
Kiinnostaako sinua lähteä tekemään Google Ads -mainontaa, tai haluatko kehittää nykyistä tekemistäsi? Autamme sinua mielellämme!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.