Kun kaikki on verkossa, ei yrityksellä toimialasta riippumatta ole varaa ajatella digimarkkinointia kivana lisänä, vaan suorastaan pakollisena pilarina, joka pitää rakennelman kasassa. Syvennymme seuraavaksi siihen, miksi digimarkkinoinnin suunnittelu kannattaa ja miten se tehdään askel askeleelta.
Digimarkkinointi on nimensä mukaisesti markkinointia digitaalisesti. Kyse ei ole perinteisistä lehtimainoksista, vaan digimarkkinoinnilla voidaan tarkoittaa esimerkiksi Facebook-mainosta, yrityksen verkkosivuja, sähköpostimarkkinointia tai hakukonemainontaa.
Tänä päivänä digimarkkinointi on äärettömän tehokas ja tärkeä tapa puhutella potentiaalisia asiakkaita, sillä heistä suurin osa viettää aikaansa verkossa sen sijaan, että lukisivat lehtistä aamupalapöydässä. Digitaaliset alustat houkuttelevat paikalle niin nuoria, keski-ikäisiä kuin vanhempaakin kansaa, mikä tekee digimarkkinoinnista tehokkaan markkinointiväylän lähestulkoon yritykselle kuin yritykselle.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Jotta tekeminen voi tuoda tuloksia, täytyy sopivat askeleet ensin löytää suunnittelemalla. Digimarkkinoinnin suunnittelu saattaa tuntua turhalta ja työläältä, mutta onnistunut digimarkkinointi vaatii tuekseen suunnitelman.
Käydään nyt yhdessä läpi digimarkkinoinnin suunnittelu vaihe vaiheelta, jotta sen työstäminen olisi sinulle helpompaa. Tarvittaessa voimme laatia tehokkaan markkinointisuunnitelman puolestasi, ja voit itse keskittyä mukavampiin asioihin.
Digimarkkinoinnin suunnittelu saa alkunsa siitä, että alla oleviin kysymyksiin pohditaan vastaukset.
Digimarkkinoinnin suunnitelman tulee sisältää ainakin seuraavat:
Mieti ensin, mihin asiaan haluat vaikuttaa tekemällä digimarkkinointia? Voi olla, että toivot kenties verkkokauppaasi enemmän kävijöitä, tai tahdot kasvattaa yrityksesi tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Määritä selkeä tavoite, joka tukee yrityksesi liiketoiminnan kasvua – se voi olla esimerkiksi liikevaihdon kasvu X % tai kaikkien kurssien paikkojen täyttyminen määräaikaan mennessä. Aseta tavoite, johon sinulla on mahdollisuus päästä.
Ilman tavoitetta digimarkkinointi on helposti epäjohdonmukaista, mikä puolestaan kuluttaa markkinointibudjettia huomattavasti ronskimmin kuin suunniteltu digimarkkinointi, jota tällöin voidaan oikein tehtynä kutsua kustannustehokkaaksi.
Asiakkaan tunteminen on erityisen tärkeää digimarkkinointia tehdessä. Kun tiedät, millainen henkilö potentiaalinen asiakas on, missä kanavissa hän viettää aikaansa ja millaisista asioista hän pitää tai ei pidä, pystyt tunnistamaan asiakkaan tarpeet sekä vastaamaan niihin oikealla tavalla, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.
Mieti siis,
Asiakkaan ostopolku koostuu neljästä vaiheesta, joiden aikana sinun täytyy tavoittaa, vakuuttaa, konvertoida ja sitouttaa. Suunnittelemalla ja potentiaalisen asiakkaan tuntemalla osaat kohdentaa oikeanlaisen mainosviestin juuri oikeaan hetkeen – esimerkiksi kun haluat tavoittaa, kokeile hakusanamainontaa, ja kun asiakas on edennyt ostopolkua pitkin viimeiseen vaiheeseen, voit sitouttaa tekemällä tehokasta uudelleenmarkkinointia.
Relevanttien mittareiden valitseminen on tärkeä vaihe, sillä loppujen lopuksi teet paljon päätöksiä mainonnan tulosten perusteella. On ikävää, mikäli mittaat vääriä asioita, joiden pohjalta tekemäsi toimet aiheuttavatkin päinvastaisen lopputuloksen.
Älä mittaa kaikkea, vaan valitse sinulle relevantit mittarit. Tärkeitä mittareita digimarkkinoinnin maailmassa ovat KPI, ROI, NPS ja CLV.
Hetkinen… tämähän oli nyt täysin ammattisanastoa, joten puretaan lyhenteet ymmärrettävään muotoon:
Otetaan tähän väliin helpompi käytännön esimerkki. Esimerkiksi Facebook-mainoksen mittariksi voit valikoida sivukävijät tai sivuilla vietetyn ajan, mikäli ohjaat asiakkaan mainoksesta vaikkapa verkkosivuille.
Vinkki: Muista asentaa verkkosivuille tai -kauppaan seurantakoodi sekä esimerkiksi Facebook-mainontaa tehdessäsi Facebook-pikseli. Seurantakoodeja kutsutaan nimellä tagi. Pystyt asentamaan tageja työkalulla nimeltä Google Tag Manager.
Digimarkkinoinnin suunnittelu pitää sisällään myös tämän vaiheen. Sinun kannattaa määrittää selkeästi ne vastuuhenkilöt, jotka huolehtivat muun muassa sisällön tuottamisesta sekä mainonnan toteuttamisesta ja analysoinnista. Digimarkkinointi on kuitenkin jonkun työntekijän tehokkaasta työajasta pois, joten ulkoistaminen saattaa olla fiksuin veto, mikäli yrityksestä ei löydy digimarkkinoinnin ammattilaista.
Mieti, onko yrityksellä varaa tehdä itse ja sitoa resurssit digimarkkinointiin, vai onko järkevämpää antaa työntekijöiden loistaa omissa työtehtävissään, jolloin digimarkkinoinnin voisi jättää kokonaan alan ammattilaisen harteille.
Suunnittele, suunnittele ja vielä kerran suunnittele. Digimarkkinoinnin suunnittelu on tärkeä osa onnistunutta digimarkkinointia. Mikäli et täysin tiedä, mitä teet ja miten teet, on hankala saada hyödynnettyä digimarkkinoinnin potentiaalia kokonaisuudessaan. Hakuammunta laihduttaa lompakkoasi mitä todennäköisemmin varsin nopeaa tahtia!
Me autamme sinut alkuun digimarkkinoinnin suunnittelussa ilmaiseksi – varaa maksuton 15 minuutin etätapaaminen jo tänään!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.