Digimarkkinointi on muokannut markkinoinnin maailmaa todella merkittävästi 2000-luvulla. Erilaiset digitaliset palvelut ovat ollet arkipäivää, jo pitkään ja tarjoavat jatkuvasti uusia työkaluja markkinoinnin ammattilaisille. Päätimme Kublalla kirjoittaa blogin, jossa käsittelemme hieman digimarkkinoinnin kehitystä, sekä sen vaikutusta perinteiseen markkinointiin. Digimarkkinoinnin teoria on aiheena haastavampi soveltaa, kuin perinteiset käytännönläheiset vinkit, mutta tarjoaa apua yleisemmällä tasolla markkinoinnista kiinnostuneille.
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Digimarkkinoinnilla viitataan yleisesti aikakautemme tärkeimpiä alustoja hyödyntävään markkinointiin. Alustat joihin viitataan ovat verkkosivut, sähköposti, hakukoneet, sosiaalinen media ja mobiilisovellukset. Digimarkkinointi voidaan yleistasolla jakaa kolmeen aaltoon 1990-luvulta tähän päivään. Digimarkkinointi alkoi saada kunnollista jalansijaa 1990-luvun puolivälissä, kun markkinointi tietokoneissa ja matkapuhelimissa yleistyi. Samoihin aikoihin nähtiin myös ensimmäistä kertaa monet tunnetut digipalvelut kuten Google, Ebay ja Amazon. Näitä tapahtumia pidetään yleisesti digimarkkinoinnin ensimmäisenä aaltona jolloin keskiössä oli verkkosivuston ja verkkokaupan rakentaminen.
Digimarkkinoinnin toinen aalto alkoi 2000-luvun puolivälissä sosiaalisen median palveluiden syntyessä. Näihin aikoihin näkivät päivänvalon monet maailman käytetyimmistä some-kanavista, kuten LinkedIn (2003), Facebook (2004), YouTube (2005), Twitter (2006) ja Instagram (2010). Toisen aallon aikana liiketoimintamallit kehittyivät, sosiaalisen median merkitys kasvoi ja monikanavaisuudesta tuli tärkeä osa yritysten markkinointisuunnitelmaa. Sosiaalinen media ei kuitenkaan vielä tähän aikaan ollut samanlainen mainoskanava, kuin mitä se on nykypäivänä vaan toimi ennemminkin välineenä kommunikoida yritysten ja asiakkaiden välillä. Toisessa aallossa merkittävää oli myöskin ensimmäisten oikeasti hyvien kosketusnäyttöpuhelinten (iPhone, 2007) saapuminen markkinoille, joka loi pohjan digimarkkinoinnin kolmannelle aallolle.
Digimarkkinoinnin kolmannen aallon keskiössä on mobiililaitteet ja tämä aalto alkoi vuoden 2015 tienoilla. Sosiaalisesta mediasta on kasvanut merkittävä alusta mainostajille, verkkokaupat suunnitellaan mobiiliystävällisiksi ja vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen. Nämä ovat keskeisiä teemoja digimarkkinoinnin kolmannessa aallossa, ja ovat varmasti erittäin tuttuja kaikille digimarkkinoinnin parissa työskentelevistä. Kolmannen aallon mukana on tullut myös esimerkiksi tekoäly, joka on jo vahvasti mukana digimarkkinoijan työkalupakissa. Google ads ja Facebook ads hyödyntävät molemmat ahkerasti tekoälyä näyttäessään mainoksia oikeilla hetkillä, oikeille henkilöille, oikeassa paikassa. Tekoäly käyttää muun muassa sijaintitietoja ja ostohistoriaa näiden päätösten tekemiseen. Tämä mahdollistaa monet erilaiset kampanjatavoitteet. Mainoksia voidaan näyttää ensisijaisesti ihmisille, jokta kaikkein todennäköisimmin klikkaavat mainosta ja päätyvät laskeutumissivulle. Toisessa kampanjassa saatetaan uhrata klikkimääriä ja keskittyä siihen, että mahdollisimman moni mainosta klikkaava on henkilö joka todennäköisesti ostaa jotain. Mainoksia voidaan myös näyttää volyymipohjaisesti suurimpana tavoitteena, että mahdollisimman moni näkee mainoksen. Digimarkkinoinnin tuloskeskeisyys on myös korostunut entisestään kun mainoksista saatavan datan määrä on kehittynyt. Tätä kuitenkin on rajoitettu viimevuosina ja markkinoijat joutuvat käyttämään uusia keinoja datan keräämiseen ja tulkitsemiseen.
Digimarkkinoinnin kehittyessä ja kasvaessa yhä suuremmaksi osaksi nykypäivän myyntiä ja markkinointia olisi varsin perusteltua ajatella, että se tulee korvaamaan perinteisen markkinoinnin kokonaisuudessaan. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan ainakaan lähitulevaisuudessa. Perinteisen markkinoinnin kyky tuoda tuotteelle tai palvelulle näkyvyyttä etenkin asiakassuhteen alkuvaiheessa on edelleen merkittävä eikä sitä tule väheksyä. Digimarkkinointi tarjoaa enemmän vuorovaikutusta asiakkaan ja yrityksen välillä sekä enemmän dataa mainonnan tehokkuudesta, ja toimiikin hyvänä tukena perinteiselle markkinoinnille.
Digimarkkinointi jatkaa kehittymistään ja markkinointitoimistot kuten Kubla tekevät jatkuvasti töitä kehittääkseen omaa toimintaansa kehittyvällä alalla. 2020-luvulla TikTok on kasvanut valtavaksi some-alustaksi ja mainostaminen siellä on yleistynyt. Podcasteissa mainostaminen on kasvanut ja tekoäly on jatkanut kehittymistään. Tämä vaatii myös yrityksiltä jatkuvaa sopeutumista muuttuvaan ympäristöön. Jos sinua kiinnostaa, että miten Kubla voisi nostaa sinun digimarkkinointisi uudelle tasolle niin ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan aiheesta!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.