Jokaisen yrityksen tulisi pyrkiä parantamaan digitaalista läsnäoloaan nettimarkkinoinnin avulla. Suurin osa yrityksistä käy läpi melko dramaattisen matkan ennen kuin saavuttavat tyydyttävän digitaalisen markkinoinnin ratkaisun. Hyvin usein asiakkaamme kertovat turhautumisista ja vaikeuksista joita he kohtasivat ennen yhteistyömme alkamista. Me kutsumme tätä tyypillistä kokemusten ketjua nimellä digitaalisen markkinoinnin polku.
Käydäänpä läpi tämän polun tyypilliset vaiheet. Mikäli nämä eivät ole sinulle vielä omakohtaisesti tuttuja, toivottavasti niiden avaaminen auttaa ehkä välttämään ainakin osan harha-askelista ja päätymään nopeammin tyydyttävään ratkaisuun.
Vaihe 1: Kysy Googlelta - Google tietää
Mikä olisikaan parempi paikka löytää tietoa internet-markkinoinnista kuin internet itse? Tämä vaihe ei ole virhe, ja lähes kaikkien matka alkaa tästä. Moni kirjoittaa googleen kysymyksiä, kuten “miten kasvattaa liiketoimintaa verkossa”. Google on hyvä paikka aloittaa, mutta vastauksia on enemmän kuin tarvitsisi.
Lukuisat artikkelit, oppaat, videot ja foorumit yrittävät tarjota parhaat ratkaisut ongelmiin. Monesti uskotellaan, että on olemassa vain yksi ja ainoa toimiva ratkaisu. Totuus on, että digitaalisessa markkinoinnissa ei ole yhtä ratkaisua joka sopisi kaikille. Tähän vaiheeseen voi tuhlata niin monta päivää ja viikkoa, jotkut ovat käyttäneet jopa kuukausia kahlatakseen kaikki mahdolliset neuvot ja mielipiteet läpi.
Hakujen tuloksena löytyy usein toistuvia vieraan kuuloisia termejä, kuten SEO. Jonkin aikaa asiaan perehdyttyä se alkaa jo tuntua tutulta, ja mieleen hiipii ajatus: “Hei, voin tehdä tämän sen.” Ja siitä päästääkin seuraavaan vaiheeseen.
Vaihe 2: Tee se itse!
Tässä vaiheessa matkaa löytyvät ensimmäiset todelliset sudenkuopat. Vaikka tietoa olisi haettu paljonkin, pelkkä tieto on vain tietoa. Tieto ilman kokemusta ja kontekstia on usein hyödytöntä, ja voi jopa luoda valheellisen kokemuksen omien uusien kykyjen riittävyydestä.
Suurin osa asiakkaistamme kertoo, miten he tässä vaiheessa kirjoittivat omat mainostekstinsä, asensivat sivustolleen “hyödyllisiä” lisäosia ja käyttivät paljon rahaa Googlen mainoskampanjoihin saadakseen sivustolle lisää liikennettä. Huono mainoskampanja on kuitenkin pahempi vaihtoehto kuin mainoskampanjan puuttuminen, ja takkiin tulee.
Monelle tässä vaiheessa koetut epäonnistumiset ovat motivaation musertavia kokemuksia jotka johtavat koko hankkeesta luopumiseen. Mutta sitten löytyykin toivo: Ammattimainen digitaalinen mainostoimisto saattaisi olla ratkaisu!
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Joskus tämä vaihe voi johtaa täydelliseen ratkaisuun, jota asiakkaamme etsivätkin. Mainonta toimii, palveluita ja tuotteita liikkuu, ja kassakone laulaa. Valitettavasti suurin osa asiakkaistamme ei pääse maaliin ihan niin helposti.
Tämä vaihe on käynyt hyvin kalliiksi monille asiakkaillemme. Huono digitaalisen markkinoinnin toimisto on nykyajan käärmeöljykauppias. Huono toimisto myy sinulle “erinomaisen ratkaisun” ja saa sinut tuntemaan, että teit elämäsi parhaimman diilin. Lopussa jäät kuitenkin miettimään, että mihin kaikki rahasi valuivat.
Ehkä löysit “täydellisen ratkaisun joka sopii kaikille”. Niitäkin on tarjolla. Tai ehkä äitisi serkun poika tarjoutui hoitamaan digimarkkinoinnin puolestasi. Kummassakaan tapauksessa tarina ei pääty hyvin.
Tämä vaihe tyhjentää usein yrityksen markkinointibudjetin ja saa yrittäjän menettämään kaiken toivonsa digitaalisen markkinoinnin toimivuudesta. Monet asiakkaistamme päätyvät tässä vaiheessa ajattelemaan, että digimarkkinointi ei vaan yksinkertaisesti toimi heidän toimialallaan tai tuotteillaan.
Vaihe 4: Huolellisesti valittu digitaalisen markkinoinnin kumppani
Mikäli kaikesta huolimatta yrittäjä ei jää ojaan makaamaan vaan jatkaa matkaansa, seuraa usein matkan viimeinen vaihe. Se on myös ehdottomasti koko polun tärkein osa, koska sen lopusta löytyy ratkaisu ongelmiin. Ja se ratkaisu on huolellisesti valittu digitaalisen markkinoinnin kumppani, joka varmistaa että sinä asiakkaana olet tyytyväinen. Haluamme korostaa tässä yhteydessä sanaa Kumppani, koska sellainen digitaalisen markkinointitoimiston pitäisi olla. Pidämme huolta aina kumppanina asiakastyytyväisyydestäsi.
Mikäli digitaalisen markkinointitoimistosi ei käytä aikaa oppiakseen yrityksesi toiminnasta, tunnistaakseen vahvuutesi ja heikkoutesi ja tarjoamaan opitun pohjalta ymmärrettävän suunnitelman, he eivät ehkä sovi sinulle. Tai sitten saatat olla edelleen vaiheessa 3. Jos digitaalinen markkinointitoimisto käyttää aikaa auttaakseen sinua tunnistamaan menestyksesi tärkeimmät mittarit, olet todennäköisesti vaiheessa 4. Onnittelut!
Laadukkaan toimiston tuntee kokemuksesta ja tietämyksestä, ei suurista lupauksista. Kokemusta ja osaamista tarvitaan, jotta yrityksellesi voidaan rakentaa räätälöity ratkaisu joka oikeasti sopii tarpeisiisi. Tätä Kubla tarjoaa asiakkailleen, ja sinun pitäisi aina odottaa samaa, kenen tahansa digimarkkinointitoimiston kanssa päädytkin yhteistyöhön.
Hyvä mainos tekee kuluttajalle jo muutaman ensimmäisen sekunnin aikana selväksi sen, mitä mainos myy. Jos myytävä tuote tai palvelu jää mainoksesta epäselväksi tai sen tunnistaminen on kuluttajalle hankalan aivotyöskentelyn takana, on kyseessä floppi. Tietenkin mainos saa hämmentää ja sen pitääkin herättää tunteita, mutta perustiedon tulee olla helposti ymmärrettävissä – jos kuluttaja ei tiedä mainoksen nähtyään […]
LinkedInissa on jo yli miljoona käyttäjää Suomessa joten on hyvä ottaa tämä sosiaalinen media huomioon myös liiketoiminnassa. Facebookkiin ja vastaaviin muihin kanaviin verrattuna LinkedInia käytetään enemmän työpaikoilla ja useat yritykset päivittävät postauksia jatkuvasti kiihtyvää tahtia. Tämä myös tarkoittaa enemmän huomioarvoa ja lopulta lisää yhteydenottoja. Yrittäjän kannattaa siis opetella LinkedInin järkevä käyttö. LinkedInistä ei tietenkään tule […]
Mikä on asiakaspolku? Miten se määritellään ja ennen kaikkea miksi? Näitä kysymyksiä me kaikki varmasti pohdimme iltaisin sängyssä niin, ettei uni meinaa tulla. Nyt tulee kuitenkin vähän valoa asiakaspolun päähän. Ajattelin nimittäin tässä blogikirjoituksessa avata teille hieman mikä asiakaspolku on ja mistä se muodostuu. Asiakaspolku - mikä se on? Asiakaspolku kuvaa asiakkaasi matkaa ostoprosessiin liittyen. Se […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.