Facebook tursuaa kilpailuja toinen toistaan upeammilla palkinnoilla. Toisesta voit voittaa iPhonen, seuraavasta elämysmatkan ja kolmannesta ilmaisen dinnerin luksusravintolassa. Facebook kilpailut toimivat myös sellaisilla palkinnoilla, joilla on kohderyhmän silmissä suuri arvo. Millainen palkinto saa ihmiset osallistumaan? Mitä asioita pitää huomioida? Järjestä Facebook kilpailut oikein – Kubla on laatinut avuksesi neljän vinkin muistilistan, joten kannattaa jatkaa lukemista.
Kilpailuhenkisyys on sisäänrakennettu ominaisuus, johon vaikuttaa persoona – kaikki eivät kilpailusta syty, kun taas osa ihmisistä tahtoo päihittää kaikessa kaikki. Miksi ihminen haluaa kilpailla? Kyse on sekä persoonasta että halusta täyttää sosiaaliset odotukset.
Kilpailuhenkiset ihmiset saattavat osallistua kilpailuun silloinkin kun palkintona on ämpäri. Ihan vaan siksi, että tahtovat voittaa. Vaikka Facebook kilpailut iskevätkin etenkin joukon kilpailuhenkisiin ja tällöin ämpäri palkintona saattaa toimia, kannattaa miettiä oikeasti hyvä palkinto, joka iskee myös niihin ihmisiin, joissa kilpaileminen ei tavanomaisesti aiheuta sen suurempia tuntemuksia. Tästä onkin hyvä jatkaa neljään vinkkiin, kuinka Facebook kilpailut saadaan onnistumaan:
Jos ihan totta puhutaan, ei palkinnon kannata olla se ämpäri. Toki se voi olla se, jos ämpärit linkittyvät vahvasti yrityksen liiketoimintaan. Palkintoa valitessa on syytä pysähtyä hetkeksi miettimään sitä, mistä kohderyhmä on kiinnostunut ja mitä yritys oikeastaan myy. Palkinnon arvoa tärkeämpää on palkinnon kiinnostavuus kohderyhmän silmissä – luonnonkosmetiikkaan keskittyneen yrityksen Facebook-sivu saa takuuvarmasti parempaa sitoutumista kun palkintona on suomalaisena käsityönä tehty palashampoo sen sijaan, että voittaja saisi muovitönöön pakatun markettishampoon.
Facebook kilpailut toimivat parhaiten, kun palkinto on kohderyhmää silmällä pitäen mietitty. Hyvä palkinto voi olla esimerkiksi tuotepaketti, lahjakortti tai maksuton palvelu. Facebook kilpailut voi rakentaa myös teeman tai juhlapäivän ympärille: ystävänpäivänä kauneushoitola voi tarjota kilpailun palkinnoksi hemmotteluhoidot kahdelle tai kansainvälisen kierrätyspäivän kunniaksi kierrätysmateriaalista valmistettu laukku voi olla kisan palkinto.
Kun kilpailun palkinto on esimerkiksi tuote yrityksen valikoimasta, tuo kilpailu samalla esiin yrityksen valikoimaa – joka kerta osallistujan tykkäys tai kommentti nostaa julkaisun esille hänen ystävilleen. Sana leviää ja sitä kannattaa levittää oman yrityksen tuotteesta ämpärin sijaan.
Jos haluat ihmisen tekevän jotain, tee siitä helppoa. Tämä pätee kaikkeen. Tykkää, kommentoi, jaa, tee sitä ja tee tätä… liika on liikaa! Ihmiset elävät jatkuvan kiireen keskellä ja selaavat somea sellainen vauhti päällä, ettei aikaa moiselle jää. Facebook kilpailut kannattaakin järjestää siten, että osallistumista varten pyydetään tekemään vain yhtä tai maksimissaan kahta asiaa: tykkää ja kommentoi on varsin yleinen.
Merkitse kaveri tai jaa julkaisu, jotta voit osallistua arvontaan. Yksi yleisimmistä sääntörikkeistä, olkaa hyvä. Facebook kilpailut tulee suunnitella niin, että ehdot eivät riko Facebookin asettamia sääntöjä. Mainitun sääntörikkeen voi kiertää kysymyksellä: kenen kanssa jakaisit palkinnon? Kysyä saa, velvoittaa ei. On myös sallittua suorittaa kilpailu esimerkiksi julkaisuun kommentoineiden kesken. Tämä toteutustapa on myös Facebookin suosikki: kommentit lisäävät vuorovaikutusta, jota Facebookin algoritmi suosii.
Oikeaoppiset Facebook kilpailut mainitsevat myös arvonnan järjestäjän, osallistumisajan, palkinnon arvon sekä tietenkin sen, kuinka voi osallistua ja miten saa tiedon, jos voitto osuu kohdalle. Olet myös taatusti törmännyt tekstiin Facebook ei ole osallisena arvonnassa – ja kyllä, se on lisättävä viimeistäänkin kappaleen loppuun. Tämä teksti vapauttaa Facebookin vastuusta eli ilmoittaa ihmisille, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kilpailua.
Facebook kilpailut kannattaa miettiä kuvaa tai videota ja tekstiä myöten tarkasti. Millainen visuaalinen sisältö saa kiireisen selailijan silmät nauliintumaan juuri kyseiseen julkaisuun? Helposti voisi kuvitella, että arvokas palkinto saa kommenttikentät täyteen, mutta yhdistettynä vaikealukuiseen tekstiin ja huonolaatuiseen kuvaan ei näin välttämättä käy.
Julkaisun kuvan tai videon tehtävä on kiinnittää huomio. Tämän jälkeen tekstin vastuulla on mielenkiinnon ylläpitäminen siihen asti, että ihminen tekee halutun asian – eli kilpailutilanteessa jättää esimerkiksi sen tykkäyksen tai kommentin. Kubla suosittelee ehdottomasti sitä, että palkinto näkyy kuvassa edustavana tai videossa helppokäyttöisenä. Mikäli itse palkinto ei ole fyysinen, kuvattava asia, voidaan kuvan tai videon avulla välittää potentiaaliselle asiakkaalle mielikuvaa siitä fiiliksestä, jonka palkinnon voittaminen tuo – jos palkintona on esimerkiksi lahjakortti hemmotteluhoitoon, voi kuva tai video viestittää rentoa, kiireetöntä tunnelmaa ja stressitöntä hetkeä hektisen arjen keskelle.
Facebook kilpailut tuovat oikein tehtynä näkyvyyttä, parempaa vuorovaikutusta sekä potentiaalisia asiakkaita pörräämään yrityksen Facebook-sivujen ympärille. Sellainen kannattaa siis kokeilla järjestää! Pidä mielessä tämä neljän vinkin muistilista, ja pyydä tarvittaessa Kubla avuksesi yrityksesi suunnitelmallisen Facebook-markkinoinnin toteuttamiseen. Ota yhteys täältä!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.