Kuinka Facebook mainonnan kohdentaminen toimii, ja miten se tehdään tavoitteiden ja budjetin raameissa? Ja onko Facebookissa mahdollista tavoittaa myös bisnesmielessä yrityskohderyhmää, eikä pelkästään vapaa-ajalla kissakuvia katselevia toimitusjohtajia?
Vastaus on vahvaan kokemuspohjaan nojaten selkeä kyllä. Facebook mainonnan kohdentaminen on taito, jonka voi oppia testaamalla ja harjoittelemalla. Usein kohdennuksia löytyy hieman luovien reittien kautta. Tässä muutama vinkki, joilla lähteä liikkeelle Facebook mainonnan kohdennusten miettimisessä.
Ideoita Facebook mainonnan kohdennusten rakentamiseen
- Kysy myyjiltä, keitä asiakkaat ovat. Saat myyjiltä usein erinomaisia ajatuksia parhaiden myyntiargumenttien (eli mainosten tekijänä mainosviestien) lisäksi kohdeyleisöstä. Myyjät tietävät kertoa, keitä myyntiprosessin aikana on tärkeää puhutella: loppukäyttäjä ei ole välttämättä tuotteen/palvelun ostaja, eikä välttämättä ostaja ole sama henkilö kuin lompakonnyörien pitelijä. Lisää tähän päälle vielä muut tahot, ketkä heittävät omat näkemyksensä hankintaan ja sinulla voikin olla käsissäsi jo melkoinen lista perheen teinistä vanhempiin ja parhaisiin kavereihin tai yrityspuolella asiantuntijasta yrityksen toimitusjohtajaan ja alan mielipidevaikuttajaan.
- Hyödynnä muita datalähteitä, joista saat vinkkiä keitä sivustokävijät ovat ja mistä he pitävät. Hyviä lähteitä ovat Google Analyticsin kohderyhmätiedot ja LinkedIn Insights Tagin antamat tiedot varsinkin B2B-mainostajan tapauksessa.
- Käytä omaa CRM-dataa. Jos sinulla on yritysrekisteri, uutiskirjelista tai vilkkaasti liikennöity verkkosivusto, istut kultakaivoksen päällä. Facebookin algoritmi tarjoaa nimittäin yhden parhaista kohdennuskeinoista täysin ilmaiseksi kaikille mainostajille, kenellä on tarjota hyvänlaatuista lähtödataa: kaltaiset yleisö, eli lookalike-yleisö. Käyttämällä olemassa olevaa asiakaslistaa lähtökohtana Facebook pystyy haistelemaan käyttäjien joukosta muita vastaavanlaisia ja voilà, sinulla on paistovalmis yleisö markkinoinnin uuniin heivattavaksi!
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Lue tarkemmin Facebook-mainonnan palvelustamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Kuinka Facebook mainonnan kohdentaminen tapahtuu käytännössä?
Facebook-kampanjaa rakentaessasi löydät yleisövalikon, josta avautuu valtava määrä erilaisia kohdennuskeinoja. Pitääksesi sirkusponin aisoissa, tässä 3 vinkkiä onnistuneeseen kohdeyleisön määrittelyyn:
- Rakentaessasi kohdennusta, seuraa oikean ylälaidan yleisön kokoa ja peilaa sitä Facebook mainonnan tavoitteisiin. Tähtää yleisön koossa Kultakutri-vyöhykkeelle: ei liian suureen muttei liian pieneenkään yleisöön.
- Hyödynnä ns. kaltaiset yleisö-, eli lookalike-yleisö -rakennusmahdollisuutta. Löydät tämän mainonnan työkaluista Yleisöt-välilehden kautta.
- Käytä JA-sääntöä kohdennuksissa. Tämä on yllättävän tehokas Facebook mainonnan kohdentamisen keino, kun haluat tavoittaa esimerkiksi tietyn ikäiset, ketkä pitävät tietyistä asioista. Esimerkiksi matkustamisesta pitävät 20-vuotiaat ovat todennäköisesti täysin erilaisia reissaajia kuin yli 60-vuotiaat matkailusta innostuneet.
Näiden kohdennusvinkkien myötä onnistut rakentamaan sopivan kokoisia yleisöjä, joiden tehokas tavoittaminen ei syö koko markkinointibudjettiasi. Muistathan kuitenkin jatkuvasti testata – aina on tilaa paremmille tuloksille ja uusille löydöille!
Ota yhteyttä!