Facebook mainonnan hinta vaihtelee hyvinkin paljon riippuen kohderyhmästä, toimialasta ja esimerkiksi mainoksen muodosta. Yleisenä sääntönä voidaan sanoa että 100€ tavoittaa 10 000 ihmistä joten tavoitat 1000 eurolla vastaavasti 100 000 eri ihmistä. Tämä on hyvä nyrkkisääntö Facebook mainonnan budjettia miettiessä ja mainontaa suunnitellessa.
Facebook mainonnan hinta kuitenkin riippuu hyvin monesta tekijästä ja esimerkiksi korona-pandemian aikana Kublan tiimi on tavoittanut 500 eurolla jopa 800 000 ihmistä Facebook mainonnan avulla. Facebook mainonnan kustannukset vaihtelevat siis todella paljon ja avainasemassa on hyvin suunniteltu ja kohdistettu mainonta. Näin mainonnan hinta pysyy maltillisena ja saat sijoitetulla summalla mahdollisimman hyvän tuloksen.
Kokemuksemme mukaan Facebook mainonta on tehokas tapa nostaa yrityksesi tunnettuutta ja monessa tapauksessa myös saada lisää suoria yhteydenottoja myyjillesi kontaktoitavaksi. Facebook mainonta mielletään yleisimmin “kuluttajien kanavaksi” jossa ei kannata tehdä mainontaa yrityksille. Vaikka Facebook ei ole yhtä suosittu kanava käytettäväksi työajalla niin suurimmat piikit käyttäjämäärissä huomataan aamuisin klo 08-09 ja lounaan aikoihin 11-13. Voidaan siis todeta että myös Facebookia käytetään työajalla.
Tämän lisäksi on hyvä huomioida että viesti/mainos puhuttelee aina asiakasta mikäli kohderyhmä on määritelty oikein. Eli mikäli autat asiakasta ratkaisemaan hänen ongelmansa niin kanavalla ei ole niin suurta merkitystä. Tämän johtopäätöksen olemme myös huomanneet analytiikan avulla ja sadoissa b2b-kampanjoissa jotka olemme toteuttaneet Facebookissa asiakkaillemme sekä myös itsellemme. Myös LinkedIn toimii b2b-markkinoinnissa ja onkin hyvä kanava mutta valitettavasti lähes jokaisessa kerrassa testattuamme kumpaakin kanavaa Facebook on saavuttanut suuremman kohdeyleisön ja saanut aikaan enemmän vierailijoita verkkosivuille ja näistä lopulta yhteydenottoja.
Facebook mainonnassa hinta on huomattavasti edullisempi kuin Linkedin mainonnassa eli tavoitat samalla rahalla reilusti suuremman määrän yleisöä Facebookissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että Facebook olisi ainoa tehokas kanava kohderyhmän tavoittamiseen ja yleiseen brändimielikuvan luomiseen. Facebookin mainonnan työkalut mahdollistavat tarkemman kohdistamisen myös b2b-kohderyhmille ja myös tästä syystä tavoitat edullisemmin samaa kohderyhmää Facebookista.
Toisaalta LinkedIn on useille yrityksille hyvä kanava näyttää halutuille kohderyhmille aktiivisuutta ja nostaa tunnettuutta uuden kohdeyleisön keskuudessa. Eli LinkedIn mainonta on kalliimpaa mutta useissa tapauksissa on järkevää yhdistää Facebook mainonta LinkedIn mainontaan. Näin saat paremman peiton erityisesti b2b-palveluita myydessäsi. Mikäli kuitenkin yrityksesi markkinointibudjetti mahdollistaa vain yhden sosiaalisen median kanavan mainostamisen kerrallaan niin suosittelemme testaamaan kaksi kuukautta Facebook mainontaa ja tämän jälkeen LinkedIn mainontaa kaksi kuukautta. Tämän jälkeen voit laatia tarkan raportin ja tehdä johtopäätökset sinun yrityksellesi parhaasta some-kanavasta ja jatkaa mainontaa tulosten perusteella tehokkaammassa kanavassa.
Facebook mainonnan hinta määräytyy siis paljolti kohderyhmän koon mukaan. Suomessa kohderyhmät ovat huomattavasti pienemmät kuin useissa muissa suuremmissa talousalueissa ja tämä toisinaan vaikeuttaa mainonnan optimointia. Facebook suosii suurempia yleisöjä jolloin Facebookin oma algoritmi alkaa etsimään parhaita mahdollisia asiakkaita yrityksellesi ja näin myös mainonnan hinta pysyy maltillisena koska sijoitettu markkinoinnin budjetti kohdistuu juuri oikeisiin asiakkaisiin.
Ajatellaan että yrityksesi myy CRM-ohjelmistoa yrityksille joilla on liikevaihtoa yli miljoona euroa ja työntekijöitä yli 10 henkilöä. Näitä yrityksiä on Suomessa Profinderin mukaan 21 000 ja näissä yrityksissä on päättäjiä 81 000 henkilöä.
Mikäli siis haluat tavoittaa nämä kaikki henkilöt niin Facebook mainonnan kustannus on yrityksellesi kuukausittain 810 euroa koska edelleenkin tavoitamme 100 eurolla 10 000 ihmistä. Eli 810 euroa tavoittaa yrityksesi kohderyhmän kerran kuukaudessa ja näin Facebook mainonta maksaa yrityksellesi mediabudjetin osalta 12*810=9720 euroa vuodessa.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Facebook mainonnan hinta vaihtelee mainoksen muodosta riippuen ja vaihtoehtoja on useita. Facebookissa voit valita esimerkiksi näistä vaihtoehdoista:
Yleisimmin käytetyimpiä Facebookin mainonnan tavoitteita yllä olevista ovat kattavuus ja liikenne. Facebook mainonnan hinta on huomattavasti edullisempi mikäli haluat vain tavoittaa mahdollisimman paljon eri potentiaalisia asiakkaita (kattavuus). Mikäli haluat ohjata mahdollisimman monta potentiaalista asiakasta suoraan yrityksesi kotisivuille niin Facebook mainonta on huomattavasti kalliimpaa. Kattavuus-vaihtoehtoa käyttämällä on hyvinkin mahdollista tavoittaa 100 eurolla jopa 100 000 ihmistä kun taas liikenne-vaihtoehtoa käyttämällä on todennäköisempää tavoittaa “vain” noin 10 - 20 000 ihmistä eli vain murto-osa verrattuna kattavuus-mainosmuotoon. Facebookissa mainostamisen hinta on siis hyvin paljon kiinni valitsemastasi kohderyhmästä ja mitä mainosmuotoa haluat käyttää.
Facebookissa mainostamisen kustannus määräytyy tietenkin yrityksesi tavoitteiden mukaan. Facebook mainonnan hinta voi olla esimerkiksi 100 euroa kuukaudessa mikäli se on summa jonka haluat sijoittaa Facebook mainontaan. Yleisenä ohjeena annamme asiakkaillemme sijoittaa vähintään 500 euroa kuukaudessa Facebook mainontaan koska silloin asiantuntijamme pystyvät testaamaan erilaisia kohderyhmiä tarpeeksi laajasti. Näin myös Facebookin omat algoritmit pääsevät oppimaan enemmän kohderyhmästä ja Facebook-mainonnan hinta mahdollistaa enemmän testejä ja testit ovat välttämättömiä tehokkaan mainonnan aikaansaamiseksi.
Mikäli olet vasta harjoittelemassa mainontaa ja haluat toteuttaa sen itse niin Facebook mainonnan hinta voi hyvinkin olla vain 100 euroa kuukaudessa ja näin pääset tutustumaan eri vaihtoehtoihin. Mikäli taas haluat käyttää esimerkiksi Kublan asiantuntijatiimiä ja haluat nopeasti tuloksia niin suosittelemme vähintään 500 euron kuukausittaista budjettia.
Mikäli haluat nopeasti tuloksia Facebook mainonnalla niin kysy lisää ja tehdään yhdessä tuloksia yrityksellesi! Jos sinulle tulee ongelmia uusien tilanteiden kanssa autamme mielellämme sinuakin Facebook mainonnan tekemisessä. Meille siis vain rohkeasti viestiä ja lähdetään yhdessä kehittämään parasta mahdollista digitaalista markkinointia sinun yrityksellesi. Teemme myös koulutuspalvelua asiakkaillemme ja voit oppia avullamme Facebook-mainonnan ammattilaiseksi! Kysy lisää nyt!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.