Mieti, mikäli maksaisit ainoastaan siitä, kun potentiaalinen asiakas siirtyy tutkimaan tuotteitasi tai palveluitasi esimerkiksi verkkosivuillesi? Saisit mainoksesi näkymään jopa tuhansille silmäpareille käyttämättä siihen euroakaan! Ehei, en aio nipistää sinua ja herättää ihanilta päiväunilta, vaan Google Ads -mainonnan avulla tämä todella on realistista. Kun mainostat Googlessa, maksat pelkän näkyvyyden sijaan vain toteutuneesta toimesta. Saatoit ehkä aiemmin ihmetellä, miksi kaikki mainostajat parveilevat Googlessa – nyt tiedät syyn.
Mikäli mainonta Google Ads -mainosalustalla olisi tavallisen tallaajan mielestä helppoa kuin heinänteko, ei meillä ammattilaisilla olisi töitä. Kun mainonnan haasteet käyvät niskan päälle tai päivässä tuntuu olevan liian vähän tunteja, on monen yrityksen valinta Google-mainonnan kustannustehokkaaksi kumppaniksi Kubla. Voit kuitenkin pyöräyttää mainonnan käyntiin myös itse, mutta silloin pidä huoli siitä, että Google Ads kampanjarakenne on tuttu käsite. Jotta ensiaskeleet sujuvat jouhevammin, kannattaa alta lukea ytimekäs opas kampanjatyypin valintaan sekä kampanjarakenteen luomiseen. Kun mieleesi juolahtaa yksikin kysymys, soita meille.
Huijasin, kaikki alkaa tavoitteiden määrittämisestä. Miksi teet Google Ads -mainontaa, mitä haluat sillä saavuttaa? Google Ads -mainonta on tehokasta ainoastaan silloin, kun tavoitteet ovat päivänselvät. Vasta tämän jälkeen mainostilin perustaminen ja kampanjatyypin valitseminen on ajankohtaista. Viidestä kampanjatyypistä alkaa matka Google-mainonnan maailmaan kaikista helpoiten syventymällä hakuverkoston toimintaan. Lue alta, mitä kampanjatyypit ovat.
Tästä on hyvä aloittaa. Search-verkosto tunnetaan myös nimellä hakuverkosto. Kyseessä on simppeli kampanjatyyppi, joka mahdollistaa mainosten näkymisen Googlen hakutulosten lisäksi niin sanotuissa kumppanihakukoneissa. Tämän kampanjatyypin etuja ovat muun muassa hyvä kontrolli mainoksen hallintaan sekä potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen juuri sillä hetkellä, kun he etsivät sellaista tuotetta tai palvelua, joka sinun yritykseltäsi löytyy.
Edullisia klikkihintoja tarjoavaan Display-verkostoon kannattaa tutustua etenkin silloin, kun mainonnalla tavoitellaan parempaa brändin tunnettuutta, tai esimerkiksi aikaisemmin verkkokaupassa vierailleet potentiaaliset asiakkaat halutaan kohdistaa uudelleenmarkkinoinnille. Google Display -verkosto käsittää muun muassa YouTuben ja miljoonia muita verkkosivuja sekä mobiilisovelluksia, joissa tämän kampanjatyypin mukaiset mainokset voivat näkyä.
Video on trendikäs ja äärimmäisen hyvin toimiva markkinoinnin työkalu. Mitä tahansa teetkään, tee se myös videona. Videomainokset heräävät henkiin tässä kampanjatyypissä, joka esittää mainokset muun muassa YouTube-videoiden alussa, erilaisissa sovelluksissa sekä kumppaniverkostoissa. Videomainosten potentiaali piilee uusien asiakkaiden ja etenkin nuoren kohderyhmän tehokkaassa tavoittamisessa, sekä tuotteen tai palvelun bränditietoisuuden kasvattamisessa.
Hei, verkkokauppias! Tämä kampanjatyyppi sopii sinulle kuin nenä päähän. Nämä mainokset ovat esillä juuri oikeaan aikaan – silloin, kun potentiaalinen asiakas tarvitsee enää sen pienen töytäisyn kohti ostoskoria. Shopping-mainokset voivat näkyä esimerkiksi Googlen hakutuloksissa tai YouTubessa. Kyseessä on kampanjatyyppi, jonka konversioprosentti on lähes poikkeuksetta parempi kuin muiden kampanjatyyppien mainoksissa. Korkeampi konversioprosentti tekee mainoksesta usein kustannustehokkaamman.
Voit käyttää myös Googlen verkostoja yhdisteleviä kampanjatyyppejä. Display- ja Search-verkoston yhdistelmä saa mainoksesi näkymään lähestulkoon missä tahansa huomattavasti pienemmällä vaivalla. Toisena esimerkkinä mainittakoon Universal App -kampanja, joka lisää Display- ja Search-verkoston kaveriksi vielä YouTuben. Näiden verkostojen kombo on parhaimmillaan nimensä mukaisesti erilaisten sovellusten mainostamisessa.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Nyt kun olet valinnut mainoksellesi sopivan kampanjatyypin, voit luoda mainoskampanjan. Toimivan mainoksen takana on usein hyvä Google Ads kampanjarakenne, joka selkeyttää tekemistä ja pitää langat mainostajan käsissä. Mieti yrityksesi liiketoimintaa sekä sitä tuotetta tai palvelua, jota aiot mainostaa. Nämä vaikuttavat siihen, kuinka Google Ads kampanjarakenne luodaan.
Hyvä Google Ads kampanjarakenne muodostuu mainoskampanjasta sekä yhdestä tai useammasta mainosryhmästä. Jokainen mainoskampanja pitää sisällään mainosbudjetin ja asetukset, joiden perusteella mainos näkyy valitsemassasi maassa sekä määrittämälläsi kielellä. Tämän jälkeen mainoskampanjan sisälle luodaan mainosryhmä, joka käsittää itse mainoksen ja tärkeät avainsanat.
Asiakkaat liikkuvat verkossa. Google-mainonta on yksi tehokkaimmista tavoista saada potentiaalisen asiakkaan katse kiinnittymään juuri sinun yritykseesi kilpailijan sijaan – mainonnan teho kuitenkin kärsii, mikäli sinulla ei ole hajuakaan, mihin rahat kannattaisi mättää. Google Ads kampanjarakenne on tärkeä osa tehokasta mainontaa, eikä sen laatimista kannata skipata. Jos kampanjarakenteen luominen mietityttää, auttaa Kubla sinut alkuun. Kun laadit kampanjarakenteen ammattilaisen johdolla, vaihdat mahdollisesti vielä epävarman hatarat askeleet itsevarmoihin harppauksiin. Soita meille jo tänään, niin sovitaan tapaaminen vaikkapa kahvikuppposen äärellä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.