Kaikki ovat varmaankin joskus törmänneet Google Display -mainokseen. Ne ovat niitä mainosbannereita, jotka hyppäävät ruudullesi katsoessasi verkosta esimerkiksi sääennusteita. Oletko koskaan miettinyt, että millä perusteella juuri nämä mainokset ilmestyvät sinulle? Usein ne tuntuvat liittyvän johonkin ajankohtaiseen asiaan elämässäsi – olet esimerkiksi muuttamassa uuteen asuntoon, johon olet suunnitellut ostavasi uuden sohvan. Yhtäkkiä ruutusi on täynnä kaiken maailman sisustusliikemainoksia. Ei ole kuitenkaan syytä vetää foliohattua päähän, vaikka mainokset tuntuvat välillä epäilyttävän henkilökohtaisilta. Kyseessä ei ole myöskään yhteensattuma, vaan Google-historiasi pohjalta rakennettu profiili siitä, mitkä aihepiirit sinua voisivat kiinnostaa perustuen esimerkiksi hakuhistoriaasi. Google-mainontaa voi tehdä kahdella tapaa: on hakusanamainonta sekä Google Display -mainonta. Tässä artikkelissa perehdymme näistä jälkimmäiseen ja kerromme mitä kaikkea Google Display -mainonta pitääkään sisällään.
Google Display -mainonta tarkoittaa Googlen hakukonesivujen ulkopuolella näkyviä erikokoisia kuva-, teksti- ja videomainoksia sekä animoituja bannereita. Google Display -mainos on helppo tunnistaa sen oikeasta yläkulmasta löytyvästä sinisestä raksista, jonka vierestä löytyy saman värinen pieni kolmio. Google Display -mainonta on Googlen keräämän tiedon pohjalta luotua sekä kohdennettua maksettua mainontaa. Kerromme tästä vielä lisää pari kappaletta myöhemmin. Tällainen mainonta voi olla joko prospektoivaa tai uudelleenmainontaa. Prospektoiva mainonta on mainontaa, joka on kohdistettu sellaiselle henkilölle, joka on asiasta kiinnostunut, muttei ole vielä vieraillut verkkosivuilla. Kuten nimestä voi päätellä, udelleenmainonta on kohdistettu henkilölle, joka on jo käynyt verkkosivuilla.
Google Display -verkosto (Google Display Network) on Googlen kumppaniverkosto, joka käsittää yli 90% tavallisista verkkosivuista. Tämä verkosto pitää sisällään esim. sääpalvelut, uutissivut sekä verkkokaupat. Nämä kumppanisivustot saavat Googlelta provisiota heidän sivuillaan tapahtuvasta Google Display-mainonnasta. Mikäli sivusto päivittyy aktiivisesti sekä täyttää Googlen asettamat kriteerit, siitä voi tehdä tulonlähteen näyttämällä Google Display -mainoksia sivuston vierailijoille. Hallinoidessa näitä mainoksia käytetään Google Ads -työkalua.
Alle olemme listanneet neljä suosittua keinoa kohdentaa Google Display -mainontaa.
1. Aihepiiristä kiinnostuneille
Käytännössä tämä tarkoittaa, että henkilö on tehnyt Googlessa hakuja, jotka vastaavat yrityksen tuotteita tai palveluita. Google osaa kohdentaa mainoksen myös saman tyyppisillä tai kilpailevilla sivustoilla käyneille.
2. Samankaltaisille
Google osaa rakentaa yrityksen verkkosivuilla käyneistä ihmisistä karkeita profiileja. Näiden profiilien pohjalta voidaan laatia käsitys siitä minkälainen henkilö voisi olla tyypillinen asiakas ja siten luoda yleisöjä mainoksille.
3. Tietyillä sivustoilla vieraileville
Tämä tarkoittaa, että mainonnassa hyödynnetty sivusto vastaa aihepiiriltään sitä mitä yritys myy. Mikäli halutaan myydä esimerkiksi kravaatteja, voidaan mainontaa näyttää vaikka miesten vaatekauppojen verkkosivuilla.
4.Yrityksen sivustolla jo käyneille
Uudelleenmainonta on tehokas mainonnan keino. Tässä kohdennus tapahtuu henkilölle, joka on vieraillut yrityksen sivustolla tai tietyllä alasivulla. Kohdennusta voidaan myös rajata ajallisesti. Esimerkiksi on mahdollista kohdentaa mainontaa henkilölle, joka on vieraillut yrityksen sivuilla seitsemän päivän sisällä.
Google Display -mainonnan hinta vaihtelee paljon – se riippuu täysin mainonnan tekijästä ja sen tekotavasta. Esimerkiksi meillä Kublalla tarjoamme Display mainonnan palveluja alkaen 200e/kk, johon päälle tulee vielä mediabudjetti (suosituksena n. 200e). Mikäli haluat ulkoistaa palvelun kannattaa siihen varata ainakin noin 400-500e/kk. Itse tehtynä mainonnan mediabudjetti voi mahdollisesti pyöriä samoissa lukemissa. Tulee kuitenkin huomioida, että omia resursseja kuten työaikaa kuluu huomattavasti, eikä lopputulos ole välttämättä yhtä ammattitaitoinen.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Mainontaa on mitattava, jotta nähdään kuinka hyvin mainonta toimii. Tämän jälkeen tulee analysoida tulokset, jonka pohjalta on sitten hyvä lähteä kehittämään mainontaa eteenpäin ja korjaamaan kehityskohteita. Myös mainosten analysointiin Googlelta löytyy oma ohjelmansa: Google Analytics. Testaaminen on myös yksi lähestymistapa kehittäessä mainontaa pidemmälle. Käytännössä tämä voi tarkoittaa, että testataan erilaisia bannerivaihtoehtoja ja kohdennuksia, mitataan tulokset ja jatkokehitetään parhaita versioita ja unohdetaan huonommat.
Google Display -mainonta on tehokas keino kasvattaa näkyvyyttä ja tätä kautta myös bränditunnettuutta. Google Display -mainokset näkyvät Google-haun ulkopuolella, joten mainokset tavoittavat myös ne henkilöt, jotka eivät aktiivisesti hae tietoa tuotteista tai palveluista. Voit tavoittaa myös ihmisiä, jotka eivät välttämättä ole ikinä edes käyttäneet Googlea.
Tässä vielä neljän vaiheen ohjeistus onnistuneeseen Display-mainontaan:
1. Suunnittele hyvin – mieti kohderyhmä, miten tavoitat kohderyhmän ja miten herätät mielenkiinnon heidän mielenkiinnon
2. Toteuta suunnitelma
3. Mittaa tulokset
4. Analysoi tulokset ja kehitä mainontaa
Mikäli haluat avustusta Google Display -mainonnan tai muun digimainonnan kanssa, niin ole rohkeasti yhteydessä meihin. Asiantuntijamme Kublalla auttavat sinua mielellään!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.