https://www.youtube.com/watch?v=D7dze6s1V7k
Yrityksille entistä enemmän kilpailuetua tuovat digitaalisen markkinoinnin keinot tuoda lisää liikennettä kotisivuille. Analyyttisen näkökulman ottaminen digitaalisen markkinoinnin työkaluihin ja niiden hyödyntämiseen voi helposti generoida huomattavasti enemmän ilmaista liikennettä – ja sitä kautta myös lisäkonversioita yrityksellesi. Tässä artikkelissa kokoamme viisi erittäin hyödyllistä keinoa erottautua kilpailijoistasi digitaalisen sisällön osalta, joilla voit kustannustehokkaasti kasvattaa liikennettä yrityksesi kotisivuille.
1 Avainsanasuunnittelu
Jotta voit hankkia liikennettä nettisivullesi, tulisi sinun olla selvillä siitä, mitä ja miten ihmiset hakevat tietoa internetistä. Yleisin alusta tiedonhaulle ovat hakukoneet, erityisesti Google. Jotta voit saada tuotteestasi tai yrityksestäsi kiinnostuneita ihmisiä luoksesi, tulee sinun selvittää hakukoneissa haetuimpia hakusanoja, joilla potentiaaliset vierailijat voisivat päätyä nettisivuillesi. Myös sanamuodolla on erittäin suuri merkitys, joten eri hakutermien haetuimmat versiot tulisi selvittää ensi tilassa!
Googlen AdWords lienee kaikkein hyödyllisin työkalu avainsanatutkimuksen toteuttamiseksi. Tähän on syitä useampia, mutta olennaisin lienee se, että AdWords ehdottaa sopivia avainsanoja sekä tarjoaa arvioituja hakumääriä. AdWordsista hyödynnettyjä avainsanaideoita voi helposti käyttää nettisivusi sisällönsuunnittelussa sekä muussa teknisessä hakukoneoptimoinnissa, jota avataan myös hieman enemmän tässä artikkelissa.
Avainsanojen pituudella, short vs. Long tail, on myös merkitystä. Pidempien long tail avainsanojen osumatarkkuus on pienempi, sillä pidempiä avainsanojen ryhmiä haetaan vähemmän kuin yksittäisiä avainsanoja. Toisaalta myös kilpailu on tyypillisesti suurempaa yksittäisten avainsanojen kanssa. Onkin olennaista tutkia, minkälaisilla avainsanoilla nettisivujasi etsitään hakukoneesta.
2 Optimoidut URLit, otsikot sekä metakuvaukset
Nettisivuillasi otsikot (title) sekä metakuvaukset (meta description) tulisi olla sivukohtaisesti ainutlaatuisia. Hakukoneen näkökulmasta URL rakenteen tulee olla yksinkertainen sekä sivukohtaisesti ainutlaatuinen. Jokaisen URL:n tulee sisältää relevantteja avainsanoja ja sisältää katkoviiva erottaakseen avainsanat toisistaan. Pääpiirteittäin Googlessa otsikon sopiva merkkimäärä on 65, ja metakuvauksen taas 150 merkkiä. Mikäli otsikko ja metakuvaus ovat puutteellisia tai ne puuttuvat kokonaan, ei nettisivusi voi käytännössä generoida liikennettä. Monella yrityksellä nämä ovat erittäin puutteelliset, ja näihin panostaminen voikin lisätä liikennettä huomattavasti.
Otsikko on yksi tärkeimpiä ja näkyvimpiä osia nettisivusta. Hakukoneen näkökulmasta optimaalisen otsikon tulee olla mahdollisimman ytimekäs ja informatiivinen. Hyvän otsikon tulisikin sisältää nettisivulle tärkein avainsana, jolla hakija voisi päätyä nettisivulle (ks. Avainsanasuunnittelu). Kannattaa huomioida, että ei ole tarkoituksenmukaista täyttää titleä liikaa avainsanoilla.
Kuva 2: URL, otsikko sekä metakuvaus
Metakuvauksilla on myös suuri merkitys hakukonesijoituksessa. Hyvä metakuvaus kommunikoi hakijalle tiivistetysti hyödyllistä tietoa siitä, mitä nettisivullasi – tässä tapauksessa laskeutumissivulla – on tarjottavana. Tämä taas generoi klikkauksia ja istuntoja sivullesi. Hyvä ja asianmukainen metakuvaus auttaa nettisivusi klikkausprosenttia (CTR). Hakukoneen näkökulmasta klikkausprosentti on olennainen tieto, sillä se käytännössä tarkoittaa, kuinka moni päätyy käymään nettisivullasi.
3 Sivukartta ja indeksointi
Onko nettisivuillasi käytössä jo sivukartta? Mikäli et ole varma, tulisi sinun selvittää tämä nettisivujen ylläpitäjän kanssa ensi tilassa. Pahimmassa tapauksessa voit menettää huomattavan määrän liikennettä, mikäli sivukarttaa ei ole käytössä nettisivuillasi. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta sivukartta tunnetaan toiseksi tärkeimpänä sivuna heti nettisivun aloitussivun jälkeen. Sivukartasta on hakukoneen näkökulmasta paljon hyötyjä, sillä se tarjoaa mahdollisuuden hakukoneelle indeksoida sivustolla tapahtuneet muutokset nopeammin. Tämä osaltaan taas parantaa sijoitusta hakukoneen hakutuloksissa. Mikäli nettisivusi ovat verraten uudet, on sivukartan luominen mahdollisimman pian hakukoneen näkökulmasta ensisijaisen tärkeää.
Kuva 3: Sivukartta havainnollistettuna
Sivukartan luominen on suhteellisen helppoa. Käytännössä kyseessä on indeksointisivu, joka linkittää yhteen kaikki sivusi nettisivustolta. Mikäli tietenkin olet optimoimassa verkkokauppasivustoa, tulee sinun silloin indeksoida yksittäisiä sivuja tuhansien sivujen edestä. Sivukarttojen avulla kotisivusi sisältö on asianmukaisesti jäsennelty ja tämä osaltaan auttaa nousemaan korkeammalle hakukoneen hakutuloksissa.
4 Sisäiset linkit ovat olennaisia
Googlen tapauksessa hakubotti käy läpi verkkosivuja seuraamalla sekä sisäisiä että ulkoisia linkkejä. Nettisivusi eri sivujen sisäinen linkittäminen ristiin on hakukoneen näkökulmasta näin ollen erittäin suositeltavaa. Sisäinen linkittäminen ei ole hyödyllistä pelkästään lukijan näkökulmasta lukijan löytäessä lisää relevanttia sisältöä nettisivuilta, mutta myös hakukoneen näkökulmasta hakutuloksen sijainnin parantuessa.
Tarkista ja varmista, että olet linkittämässä yhteen toisilleen relevantteja sivuja ottaen huomioon seuraavat tekijät:
Sivustosi sisältö on oltava hyödyllistä henkilön tarpeisiin, jota tämä on etsimässä. Tämä on tärkein tekijä, joka tuo viimekädessä kiinnostuneita henkilöitä nettisivuillesi. Hakijalle hyödyllinen sisältö vaatii pitkäjänteistä työtä ja aidon lisäarvon tuomista nettisivullasi vierailevalle henkilölle. Hyödyllinen ja relevantti sisältö vähentää välittömien poistumisien (bounce rate) määrää ja lisäksi auttaa konversioprosentin kasvattamista.
On ensisijaisen tärkeää, että nettisivun sisältö vastaa niitä avainsanoja ja hakutermejä, joita netinselaaja on myös etsimässä. Ei ole käytännöllistä pyrkiä palvelemaan mahdollisimman monia ihmisiä, vaan keskittymään juuri siihen joukkoon henkilöitä, jotka voivat olla kiinnostuneita juuri nettisivusi sisällöstä. Teknisesti olennaista ovat päällekkäisten sisältöjen eliminoiminen sekä pitämällä huolta siitä, että jokainen sivusto on yksilöllinen ja ei täten sisällöllisesti liian ristikkäinen.
Asianmukainen ja laadukas sisältö (huom. Avainsanat) yhdistettynä sisäiseen linkityksiin sekä optimoituihin URL:iin, otsikoihin sekä metakuvauksiin nostaa sijoitustasi hakukoneen hakutuloksissa ja näin ollen kasvattaa pidemmällä aikavälillä kävijämääriä nettisivuillasi. Vaikka nettisivujesi liikennettä voi huomattavasti lisätä hyödyntäen eri työkaluja, hyödyllisen sisällön ja lisäarvon luominen on pitkäjänteisen työn takana.
Tähän kysymykseen törmää nykyään vielä yllättävän usein. Siihen voisi vastata vastakysymyksellä: onko teillä asiakkaita? Yrityksen Facebook sivu nimittäin toimii monesti hyvin lähellä asiakasta. Se on helposti löydettävissä ja on usein vähemmän virallinen kuin yrityksen verkkosivut. Yrityksen Facebook sivujen hallinta on hyvin helppoa, joten sekään ei ole syy jättää niitä perustamatta. Seuraavaksi käymmekin hieman läpi perusteita […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.