Hakukoneoptimointiopas on tärkeä työkalu jokaiselle yritykselle pitämään huolen siitä että kotisivut täyttävät vähintään Googlen määrittelemät vähimmäistavoitteet yrityksen kotisivuille. Myös Googlen sivuilta löytyvä hakukoneoptimointiopas on informatiivinen tietopaketti mutta suurimmalle osalle lukijoista hieman pitkähkö ja jopa teoreettinen etenkin päätöksentekijän silmissä.
Pyrimme tiivistämään tämän sivun oppaassa tärkeimmät asiat hakukoneoptimoinnista ja mitä tulisi huomioida yrityksen sivuston hakukoneoptimoinnissa jotta yrityksesi verkkosivu olisi Googlen hakutuloksissa mahdollisimman ylhäällä. Näin saat ostavia asiakkaita ilmaiseksi yrityksesi sivuille jatkuvasti päivästä tai vuorokaudenajasta riippumatta.
Hakukoneoptimointiopas on kaikille jotka haluavat tietää perusteet hakukoneoptimoinnista ja miettivät yrityksensä sivuston optimointia. Hakukoneoptimointiopas ei kuitenkaan ole opas sivuston tarkkaan optimointiin koska optimointi on vaatii paljon muutakin kuin tiivistetyn oppaan. Saat kuitenkin tämän sivun oppaasta tarvittavat vinkit ja tiedot yrityksesi sivuston hakukoneoptimoinnin tilan selvittämiseen ja pystyt tämän oppaan lukemisen jälkeen myös tekemään päätöksiä siitä kannattaisiko yrityksesi panostaa hakukoneoptimointiin.
Hakukoneoptimointi auttaa yritystä näkymään ilmaisissa hakutuloksissa. Tänä päivänä hakukoneoptimointi vaatii aktiivista sisällöntuotantoa ja oikoreittejä ei ole. Voit siis huoletta optimoida sivustoasi koska myöskään kilpailijasi eivät tule pääsemään helpoilla tavoilla sivustosi yläpuolelle Googlessa mikäli olet panostanut pitkäjänteisesti sivustosi optimointiin. Osa asiakkaista ei klikkaa ollenkaan Googlen hakusanamainoksia jotka sijaitsevat ilmaisten hakutulosten yläpuolella joten on erittäin tärkeää pitää huoli yrityksesi sivuston löytymisestä ilmaisissa tuloksissa hyviltä sijoilta. Näin tulet varmasti saamaan lisää asiakkaita. Ilmaisten eli niin sanottujen orgaanisten hakutulosten merkittävyys kasvaa vuosittain ja näin saat myös laadukkaampaa liikennettä kuin Google Ads -hakusanamainonnalla vaikkakin suosittelemme tukemaan sivustosi näkyvyyttä Googlen hakusanamainonnalla. Kummatkin näistä tavoista saavuttaa lisää vierailijoita yrityksesi sivustolle ovat tärkeitä ja tarkasti mittaamalla pääset hyviin tuloksiin kummallakin tavalla jolloin saat kaksin verroin myös tuloksia.
Verkkosivuston hakukoneoptimointi voidaan jakaa kahteen osioon:
Suosittelemme lämpimästi hankkimaan tarkan avainsana-analyysin mikäli yritykselläsi ei sellaista vielä ole. Näin saat selville mitä avainsanoja sekä teknisessä optimoinnissa että sisällön optimoinnissa tulisi käyttää.
Teknisellä optimoinnilla tarkoitetaan sivuston rakenteellisia ja “koodiin” tehtäviä muutoksia. Suurimmaksi osaksi nämä ovat nopeita muutoksia sivustosi ylläpitäjältä kunhan tiedätte mitä sanoja sivuilla pitäisi optimoida (avainsana-analyysi kertoo tämän). Tärkeimmät optimoitavat osiot teknisellä puolella ovat title, meta-kuvaus, H1-H6 otsikot ja kuvien otsikot sekä alt-tagit. Sivustosi ylläpitäjä osaa tehdä näihin tarvittavat muutokset.
Sisällön optimointia voidaan tehdä jokaisen toimesta joka sisältöä yleisesti tuottaa yrityksesi kotisivuille. Sisällön optimointi on varsin yksinkertaista ja tarkoittaa oikean hakusanan/avainsanan käyttämistä oikealla sivun osalla. Tärkeintä optimoitavaa avainsanaa tulee käyttää valitulla välilehdellä noin 10-20 kertaa. Näin Google voi päätellä tämän avainsanan olevan tärkeä juuri tälle valitulle yrityksesi verkkosivuston välilehdelle. Sisällön optimointi ei oikeastaan ole sen vaikeampaa mutta on hyvä muistaa että sisältöä on oltava yleisesti yli 500 sanaa jokaisella tärkeällä välilehdellä ja sisällöntuotannon tulisi olla tasaista kuten viikoittaista sivuston sisällön lisäämistä.
Hakukoneoptimoinnille on varmasti jokaisella palvelua tarjoavalla yrityksellä oma hintalappunsa mutta yleisimmin optimoinnin hinnat liikkuvat välillä 500-5000 euroa kertahintana jolla saat yrityksesi sivustoa optimoitua hyvinkin paljon. Yleisin ongelma yrityksillä on selvittää mitä sivustolla pitäisi optimoida. Itse optimointityö on monesti nopeaa ja edullistakin mikäli yritys vain tietää miten sivustoa tulisi optimoida ja mitä kannattaisi huomioida. Suosittelemme selvittämään tämän esimerkiksi SEO-workshop muotoisena jota esimerkiksi Kubla toteuttaa asiakkailleen viikoittain. Näin saat selville miten sivustoa kannattaisi optimoida ja keneltä optimointia tulisi tilata.
Ota yhteyttä!Sivustoa kannattaa optimoida tasaisesti ja pitää huoli sisältöä lisättäessä että lisätty sisältö on varmasti optimoitua ja suunniteltu oikein. Näin saat yrityksesi sisällöntuottajien nostamaan sivustosi näkyvyyttä Googlessa jatkuvasti. Eli optimointia tulisi siis tehdä aina kun lisäätte sivustollenne sisältöä ja sisällön lisääminen on tärkein hakukoneoptimoinnin osa-alue. Osa yrityksistä lisää sisältöä sivuilleen muutaman päivän välein ja osa lisää sivuilleen sisältöä kerran pari vuodessa. Hyviä tuloksia et tule saamaan satunnaisilla muutaman kuukauden välein tehdyillä sisällöillä joten optimointia tulisi tehdä vähintään kuukausittain sisältöä luomalla ja lisäämällä. Parhaisiin tuloksiin pääset viikoittaisella sisällön luomisella ja lisäämisellä koska Google arvostaa tasaista uutta laadukasta sisältöä.
Edellä jo mainittu SEO-workshop on hyvä tapa selvittää ensinnäkin tärkeimmät optimoitavat sanat yrityksesi sivustolla ja käytetäänkö näitä sanoja tarpeeksi usein yrityksesi verkkosivuston teknisessä rakenteessa ja lisäksi sisällöissä. Näin saat selville onko yrityksesi sivusto optimoitu vai pitäisikö työ aloittaa kiireesti ennen kuin jäätte kilpailijoidenne jalkoihin ja jäätte yhä kauemmas Googlen ilmaisissa tuloksissa.
Hakukoneoptimointi on vuosittain tärkeämmässä roolissa koska maksettu mainonta kaikissa digitaalisissa kanavissa on kalliimpaa kilpailun kasvaessa jatkuvasti. Silti on suositeltavaa tukea sivustosi näkyvyyttä myös maksetulla mainonnalla esimerkiksi somessa ja Google Ads-hakusanamainonnalla. Hyvin hakukoneoptimoidut sivut antavat myös suosia alennuksia Google-mainonnasta.
Hakukoneoptimointi ei ole vaikeaa vaan jatkuvaa ja suunnitelmallista sisällöntuottamista ja huolehtimista siitä että sisältö on oikein optimoitua. Mikäli siis lisäät jo tälläkin hetkellä sisältöä sivustollesi niin olet jo tehnyt 90% työstä. Nyt on aika selvittää miten sisältö pitää optimoida ennen lisäämistä sivustolle ja olet jo suurinta osaa kilpailijoistasi edellä. Mikäli taas et vielä lisää sisältöä sivuillesi niin nyt on hyvä aika aloittaa. Ota rohkeasti yhteyttä kuuluit sitten kumpaan vain näistä ryhmistä niin autamme nostamaan sivustosi Googlen etusivulle ja saamaan enemmän potentiaalisia asiakkaita sivuillesi. Ota yhteyttä nyt!
Pyydä apua Kublalta!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.